200 de elevi şi profesori din toată ţara, la Concursul Național de Interpretare a Muzicii Românești “Sigismund Toduță”, ediția a XXXI-a

15 – 17 Mai 2014
 
 
Vineri, 16 mai 2014, 
Ora 9.00, Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa, Sala Nicolae Bretan:
Deschiderea festivă şi recitalul câştigătoarei Marelui premiu de la ediţia precedentă a concursului.
 
Desfăşurarea concursului, pe secţiuni:
Secţiunea PIAN: Sinagoga Bistriţa, orele 10 – 13; 15 – 17;
Secţiunea CANTO: Hotel Metropolis, Sala Roma, orele: 16 – 19;
Secţiunea INSTRUMENTE CU COARDE: Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa, Sala Nicolae Bretan, orele 10 – 13; 15 – 16;
Secţiunea INSTRUMENTE DE SUFLAT: Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa, Sala Nicolae Bretan, orele 16 – 19;
 
Sâmbătă, 17 mai 2014,
Ora 9.00, Sinagoga Bistriţa:
Gala laureaţiilor şi festivitatea de premiere.
 
 
Participă elevi de la şcoli şi licee de muzică din Arad, Baia-Mare, Botoşani, Cluj-Napoca, Oradea, Râmnicu Vâlcea, Sighetu Marmaţiei, Suceava, Târgu Mureş,Tulcea şi Bistriţa.

Gradiniţa  “TĂNDĂRICĂ“ Cluj Napoca

Şcoala “ELF“ Cluj Napoca

Şcoala Gimnazială de Muzică “Augustin Bena“ Cluj Napoca

Liceul de Muzică “Sigismund Toduţă“ Cluj Napoca

Liceul de Arte Baia Mare

Şcoala Gimnazială de Arte Sighetu-Marmaţiei

Liceul de Artă “Ştefan Luchian” Botoşani

Colegiul de Artă “Ciprian Porumbescu” Suceava

Liceul de Artă “Sabin Drăgoi” Arad

Liceul vocaţional de Artă Tg.Mureş

Liceul de Arte “George Georgescu“ Tulcea

Liceul de Arte Oradea

Liceul de Arte “Victor Giuleanu“ Râmnicu Vâlcea

Liceul de Muzică “Tudor Jarda“ Bistriţa

 

 JURIUL CONCURSULUI

Preşedintele Juriului:

Prof. Univ. Dr. Cristian Misievici, Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj - Napoca

directorul Școlii doctorale ”Sigismund Toduţă”,

preşedinte al Concursului de creaţie ”Liviu Comes”

Preşedinte executiv:

Prof. Şular  Igna – Claudiu

director al Liceului de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa

Vicepreşedinţi:

Prof. Adriana Pop,

preşedintele Consiliului artistic al Liceului de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa

Prof. Eniko Păvăluc - Gal,

inspector şcolar, Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa - Năsăud

Prof. Ioan Lazăr,

Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistriţa

Florin Vlad,

Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistriţa

Secretar general al juriului:

Prof. Daniel Dimitriu,

Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa

CANTO:

Prof. Univ. Dr. Elena Moldovan Andrieş,

Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj – Napoca

Prof. Dr. Sorina Gaşpar,

Liceul de Coregrafie şi Artă Dramatică „Octavian Stroia” Cluj – Napoca

PIAN:

Lect. Univ. Dr. Adriana Lucia Neculai,

Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj – Napoca

Prof. dr. Monica Stanca Noveanu,

Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” Cluj - Napoca

Prof. Carolina Karoli,

Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa

INSTRUMENTE CU COARDE:                                                                                 

         Prof. Nicolae Gavril Făgărăşan,    Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” Cluj Napoca,                                                             

   Prof. Robert Dan Truţ,    Filarmonica „Transilvania” Cluj Napoca,

Prof. Pop Ilie  Valentin, Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa

INSTRUMENTE DE SUFLAT:                                                                                      

  Prof. Vasile Sândean – Ovadiuc,   director al Liceului de Muzică „Sigismund Toduţă” Cluj – Napoca,                                           

  Prof. Vasile Gocan,  Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” Cluj – Napoca,   

  Prof. Gheorghe Cozma,  Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistriţa

 .................................................................

 Sigismund Toduţă


( 17 mai 1908- 3 iulie 1991)

 

            Sigismund Toduţă - compozitor, muzicolog, profesor universitar, academician român, s-a format la Cluj şi la Roma, s-a impus ca profesor de muzică la Blaj (Alba) şi a creat o renumită şcoală muzicală la Academia de muzică Gheorghe Dima.

                Și-a realizat studiile superioare la Conservatorul de muzică și artă dramatică din Cluj (1926-1930, secția pedagogie; 1926-1932, secția pian; 1930-1936, secția compoziție), unde i-a avut printre profesori pe Ecaterina Fotino-Negru (pian)  și Marțian Negrea (compoziție).  A urmat specializări în Italia, la Roma, la Academia Santa Cecilia (1936-1938) - cu Ildebrando Pizetti (compoziție) și Alfredo Casella (pian) - și, în paralel, la Pontificio Istituto di Musica Sacra (1936-1938), pentru muzică sacră, compoziție religioasă și orgă.  A fost profesor de muzică la Blaj (1932-1943), apoi asistent-corepetitor la Conservatorul de muzică și artă dramatică Cluj-Timișoara (1943-1944, în timpul cedării Ardealului).  După război devine secretar artistic al Filarmonicii “Ardealul” din Cluj (1945-1949). Încapând din anul 1947 a fost profesor de teorie-solfegiu-dictat, armonie, contrapunct, fugă, forme și compoziție la Conservatorul G. Dima din Cluj (până în 1973), a deținut și funcția de rector din 1962 până în 1965 iar din 1973 până în 1991 a activat ca profesor-consultant. Între anii 1971 și 1974 a condus Filarmonica de Stat din Cluj.

            A obținut titlul de doctor în muzicologie (Roma, 1938) la Institutul Pontifical pentru Musică Sacră, cu tema "Transcrierea și comentarea unor lucrări de tinerețe, necunoscute, semnate de G. Fr. Anerio". Fiind întâiul român cu acest titlu academic, i se încredințează, începând din anul 1968 - pentru prima dată în România - conducerea științifică a doctoratului în 5 domenii ale muzicii. A fost membru al Academiei de științe sociale și politice (din anul 1970) și membru corespondent al Academiei Române (din martie,1991).

            Activitatea sa creatoare a fost recompensată cu numeroase distincții: premiul al II-lea de compoziție “George Enescu” (1940); premiul “Robert Cremer” (1943); Premiul de Stat  (1953, 1955); premiul “George Enescu” al Academiei Române (1974); în 1957 titlul de Maestru Emerit al Artei; premii ale Uniunii compozitorilor (1973, 1976, 1978 și 1983 - marele premiu). În cele trei perioade de creație ale lui Sigismund Toduță se disting tendințele de apropiere și contopire ale intonațiilor religioase gregoriene și bizantine cu cele folclorice (românești) și de aplicare a lor pe trunchiul marilor forme ale muzicii europene. Sunt prezente elemente ale unor orientări neorenascentiste și neobaroce (în prima perioadă de creație); pentru ultima perioadă este caracteristică orientarea spre eterofonie și spre un modalism intens cromatizat. Se remarcă un stil elaborativ, de natură simfonică, și tendința spre articularea polifonică. Sigismund Toduță are o evidentă înclinație spre cultivarea formelor mari, fără a exclude miniatura instrumentală, vocală sau corală.

            Cu o creaţie vastă şi diversă, este primul compozitor român, care după George Enescu şi Paul Constantinescu, ajunge la un adevărat stil personal în muzica românească a secolului XX.

 

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]