Anita Gertrude Hartig - soprana de aur a bistriţenilor

În urmă cu 26 de ani se năştea la Bistriţa Anita Gertrude Hartig, cea care avea să devină soprana cu voce de aur. Absolventă a Academiei de muzică “Gh.Dima” Cluj, cu masterat la aceeaşi facultate, Anita are, la o vârstă fragedă, o activitate artistica bogată, susţinând o serie de concerte vocal simfonice. Anul 2009 “Simfonia a IX a” L. v Beethoven (Filarmonica Iaşi) dirijor Alexandru Lascae, “Iisus pe muntele măslinilor” (Filarmonica Iaşi) dirijor Alexandru Lascae, anul 2008 “A şasea symphonie” Vaughn Williams (Filarmonica Cluj) dirijor Gottfried Rabl, “Peer Gynt” E.Grieg (Cluj, orchestra filarmonicii Cluj) dirijor Jan Stulen (Olanda), anul 2007 “Requiem” Andrew Lloyd Webber (Baia Mare, Bistriţa, Orchestra Filarmonicii Cluj) dirijor C.Rapa, “Requiem” G.Faure (Cluj ), "Declin" C. Rapa (Festivalul Enescu Bucureşti) dirijor C.Rapa, ”Potopul” G.Faure (Cluj, Orchestra Filarmonicii Cluj) dirijor Geat Sporri, “Simfonia a IX a” L. van Beethoven (Sibiu, Orchestra Filarmonicii Sibiu ) dirijor Meier Minsky (Belgia), anul 2006 “Requiem” J.Brahms (Cluj, Orchestra Filarmonicii Cluj) dirijor Daniel Gadalean, anul 2004 ”Oratoriul de Paste” Paul Constantinescu (Cluj, Orchestra Filarmonicii Cluj) dirijor F.Mihăilescu, ”Ultimele cuvinte ale Mântuitorului pe cruce” (Brasov, Orchestra Filarmonicii Braşov) dirijor Michael Schlandt, anul 2003 ”Magnificat”, J.S.Bach (Sibiu, Orchestra Filarmonicii Sibiu) dirijor K.Philliphi. Nu lipsesc concertele cu muzica veche transilvană de compozitori ca Heinrich Schuetz, Lodovico Viadana, Daniel Croner, precum şi cele de arii în ţară şi străinătate (Cluj, Sibiu, Filarmonica Oradea, Filarmonica Satu-Mare, Bistriţa, Baia-Mare, Bucureşti, Salzburg, Nuernberg). Opere: “La Boheme” G.Puccini (Filarmonica de Stat Oradea) dirijor A.Morar, “La Boheme (premieră) G.Puccini (Opera Naţională Bucureşti) dirijor Vlad Conta, regizor Ionel Pantea, “La Boheme “ G.Puccini (Opera Naţională Cluj) dirijor Cristian Orosanu, “Cosi fan tutte” (Opera Naţională Bucureşti), “Cosi fan tutte” (Opera maghiară Cluj) dirijor Victor Dumanescu, regizor Ionel Pantea. În repertoriu are lucrări de: J.S Bach (cantate), H.Schuetz, G.Telemann, G.F.Haendel (Oratoriul “Messiah”), W.A.Mozart (“Requiem”) , L.v Beethoven (“Iisus pe muntele măslinilor”), F. Mendelsohn Bartholdy (Oratoriul “Elias”), G.Faure.(“Requiem”), lieduri din creaţia compozitorilor Triphon Silianovski, Hugo Wolf, Max Reger, G.Faure, J.Strauss, Adrian Pop, Fr. Schubert, R. Schumann, T.Brediceanu. Opere: “Boema”(Mimi,Musetta) G.Puccini; “Cosi fan tutte” (Fiordiligi), W.A. Mozart, ”Traviata” (Violetta Valery- în studiu) G.Verdi, “Carmen” (Micaela) G.Bizet, “Hansel und Gretel” (Gretel) E.Humperdinck, „Faust“ (Margarete - în studiu) Ch.Gounod “Don Pasquale” (Norina) G.Donizetti. Concursurile la care a participat i-au adus o mulţime de premii, dar şi multă satisfacţie: 2009 Concursul internaţional Magda Ianculescu” (premiul I), 2008 Concursul naţional de lied Ionel Perlea (premiul I), 2007 Concursul naţional Sigismund Toduţa (premiul I şi premiul special ), 2005 Concursul internaţional Haricleea Darcle (premiul III ), 2005, 2004 Concursul naţional de lied românesc (premiul II şi premiul muzicologilor şi compozitorilor). A urmat şi cursuri de măiestrie: 2009 European Opera Center (Limerick Irlanda) Margreet Honig,Laurent Pilot, John Norris, 2008 Ionel Pantea (Cluj), 2007 Horiana Branisteanu (Cluj), 2006 Kurt Widmer (Salzburg), 2005 Sona Ghazarian (Wien), Ion Buzea (Cluj), 2004 Mariana Nicolescu (Brăila, Cluj). De curând, Anita Hartig, a fost audiată la Bucureşti de către Ioan Hollender, directorul Operei din Viena, care a rămas impresionat de vocea tinerei soprane. Din toamnă, bistriţeanca Anita Hartig îşi va desfăşura activitatea la Opera din Viena, în urma acordării unei burse de către celebra instituţie muzicală. Pentru bistriţeni, Anita a acceptat un dialog în care vorbeşte despre parcursul ei muzical, de la primii paşi, până la prezenţa pe marile scene europene.

- Care a fost prima ta legătura cu muzica?

- Cânt de când mă ştiu. Când eram copil, împreună cu fratele meu, care cânta la acordeon şi orgă electronică, cântam la petrecerile familiale sau de Crăciun colinde, sau când venea cineva în vizită, Anita şi Andreas (fratele) cântau şi impresionau cu tinereţea şi ingenuitatea lor auditoriul.

- Mai cânta cineva în familie?

- Mama, are o voce foarte bună şi îmi povestea că şi-ar fi dorit să facă o profesie din pasiunea ei, dar din păcate nu a lăsat-o bunica. Tata are o ureche muzicală bună şi cântă şi el, dar nu aşa frumos ca şi mama (hihihi), bunica cânta la biserică, cealaltă bunica a cântat în cor la şcoală si la ţiteră, fratele meu, după cum v-am spus cânta la orgă, acordeon, chitară, pian, trompetă, aşadar, suntem o familie foarte muzicală.

- Cine te-a îndrumat spre canto?

- Nu m-a îndrumat nimeni, a venit totul de la sine. Îndrăgeam muzica uşoară românească, ex Mihaela Runceanu, iar la un moment dat, fiind în liceu ( Liceul de muzică Bistriţa), prin clasa a XI-a, am primit cadou 2 CD-uri cu Maria Callas. Din acel moment s-a declanşat în mine pasiunea şi dragostea pentru tot ce înseamnă operă.

- Trebuie ca studiile să fie în acelaşi ton cu profesia?

- În ceea ce mă priveşte nu a existat niciodată o altă variantă. Ştiam ce-mi doresc, am investit doar în direcţia asta, am muncit, am perseverat, am luptat şi asta fac în continuare pentru că asta simt că trebuie să fac.

- Cum sunt privite recitalurile tale, muzica cultă fiind în ultimul timp prezentă şi în mediul rural?

- Nu sunt recitalurile mele, cânt împreună cu colegi, cu prieteni mai tineri, mai experimentaţi. Să nu credeţi că mă desfăşor şi cânt doar în Bistriţa. Cânt la Iaşi, Sibiu, Oradea, Cluj, Bucureşti etc., la filarmonici şi opere, iar acolo unde sunt invitată, normal că, există şi un public cunoscător şi pretenţios. Până acum s-au scris lucruri foarte bune despre mine, critici de specialitate ca şi Anca Florea (... s-a detaşat mult prin calitatea glasurilor, prin frazarea elegantă, sensibilitatea şi ardenţa cu care soprana Anita Hartig, pe care am descoperit-o cu încântare în vară, afirmând atunci, ca şi acum, că va face o carieră internaţională de cota... 9 dec.2008 Observator Cultural)

sau Costin Popa (...soprana se recomandă cu un sunet pur, cântă cu candoare, sensibil şi frazează inteligent...Revista Melos) mi-au urmărit şi-mi urmăresc cariera îndeaproape.

În ceea ce priveşte prezenţa muzicii culte în mediul rural...de ce să nu vadă oamenii şi să asculte şi altceva în afară de ceea ce văd şi ascultă de obicei, de ce să nu le bucurăm şi să le provocăm simţurile cu ceva nou, muzica aceasta este într-adevăr scrisă sub har divin şi să nu-i mai îndobitocim cu prostii!?

- În educaţia ta, de admirat, a contat şi gena săsească?

- Desigur! Dar eu cred că sunt un mix foarte bun jumătate româncă, temperamentală, pasională şi jumătate săsoaică, ordinea şi disciplina, punctualitatea şi corectitudinea sunt însuşiri pe care le am şi care mă ajută foarte mult în ceea ce fac.

- Bursa de la Viena e o şansă mai specială în carieră?

- E o şansă frumoasă să progresez, având ca exemplu pe cei mai buni, pentru că opera de la Viena este una dintre cele mai bune, mai mari şi mai cunoscute instituţii de operă din lume. Dacă stau să mă gândesc cine a cântat acolo.....O să calc şi o să cânt pe aceiaşi scenă unde au fost şi au cântat nume mari ale muzicii lirice Luciano Pavarotti, Renata Tebaldi, Maria Callas, Nicolai Ghiaurov, Placido Domingo, Angela Gheorghiu sau au dirijat Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Karl Böhm şi mulţi, mulţi alţii.

- Ai dori să rămâi pe scena vieneză sau pe cea bucureşteană?

- Aş dori în primul rând să acumulez şi să învăţ şi să "cresc", să adun cât de mult pot de peste tot. Unde o să rămân, asta nu ştiu... şi cred că mai degrabă aş dori să ajung să cânt peste tot, nu doar să rămân într-un singur loc.

- Ai un model în muzică?

- Am multe modele. Ascult foarte multe imprimări şi încerc să fur de la fiecare câte puţin, pentru că şi în această meserie se mai fură, sau învăţ ce nu trebuie să fac. De exemplu, încerc să fiu cât mai sinceră şi mai adevărată pe scenă (nu ştiu dacă reuşesc de fiecare dată). Cât de penibil e, şi am văzut şi pe înregistrări şi live, artişti care doar se prefac că sunt sinceri, cântă frumos, toate sunetele sunt perfecte dar sunt reci şi distanţi şi nu emoţionează cu nimic, dar publicul nu se lasă păcălit, aşa că încerc, deşi e greu să fiu sinceră şi fără niciun fel de "mască".

- Ce face Anita când nu cântă?

- Ascultă pe alţii cum cântă.....Ies cu prietenii mei în oraş, bineînţeles că prietenii mei cei mai buni sunt tot cântăreţi şi vorbim despre spectacole, despre alţi cântăreţi, despre cum şi ce ar trebui să îmbunătăţim la tehnica noastră, ne dam sfaturi, ne încurajăm. Bineînţeles că mă lovesc şi de problemele cotidiene sau "lumeşti", cum le spun eu, dar muzica îmi ocupă tot timpul, e pasiunea şi meseria mea, de fapt, e natura mea, nu e doar o pasiune, e puţin spus, da, e natura mea şi îmi place aşa cum este, nu aş vrea să fie altfel.

- Ce este muzica cultă?

- Este o simţire profundă, pozitivă, pură şi frumoasă. Mi-aş dori să simtă şi ceilalţi ce simt eu când ascult această muzică, cred că i-ar schimba. Mă bucur că sunt favorizată şi binecuvântată, că pot să o şi practic!

.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]