Autismul pe înţelesul cadrelor didactice – un pas spre normalitate

Asociaţia Autism Europa Bistriţa şi Inspectoratul Şcolar Judeţean au încheiat ieri, un parteneriat ce se adresează copiilor diagnosticaţi deja cu tulburări din spectrul autist cu vârste cuprinse între 2-15 ani şi familiile lor, specialiştiilor din domeniul educaţiei (educatori, profesori şi învăţători), dar şi copiilor cu tulburări din spectrul autist şi tulburări pervazive de dezvoltare – nediagnosticaţi, din judeţul Bistriţa-Năsăud.

Parteneriatul s-a încheiat în vederea desfăşurării de programe şi acţiuni comune, care să contribuie la asigurarea accesului la informaţii de ultimă oră privind problematica autismului, atât pentru părinţi, cât şi pentru specialişti, dar şi pentru cadrele didactice. Asocierea vizează diminuarea situaţiilor de stres în familiile asistate, prevenirea izolării familiilor care au copii cu autism şi a discriminării, prevenirea relelor tratamente în familie şi comunitate asupra copilului cu autism; creşterea interesului comunităţii şi a populaţiei pentru problematica autismului, implicarea şi susţinerea membrilor comunităţii în procesul de integrare în societate a persoanelor cu tulburări din spectrul autist; creşterea interesului specialiştilor în evaluarea şi diagnosticarea cât mai timpurie a cazurilor de autism, cu o mai mare rigoare stiinţifică.

În cadrul protocolului, AAE oferă servicii de depistare precoce a copiilor cu TSA şi intervenţia terapeutică şi socială timpurie, intervenţia centrată pe integrarea şcolară, şi va efectua un screening în unităţile de învăţământ de masă (creşe, grădiniţe, cămine şi şcoli) în vederea depistării timpurii a copiilor cu dezvoltare atipică şi deficienţe mintale, oferind, de asemenea, un training pentru cadrele didactice în scopul mai bunei înţelegeri a comportamentului copilului cu TSA. De asemenea, trainningul va oferi cadrelor didactice instrumente de lucru eficiente în vederea integrării unui număr cât mai mare de copii cu TSA în învăţământul de masă. Un loc aparte îl va avea şi consilierea colegilor pentru a face faţă impactului emoţional pe care îl are existenţa unui copil cu autism în comunitatea restrânsă.

ISJ oferă specialiştilor Centrului colaborarea pentru desfăşurarea screeningului în vederea depistării copiilor cu necesităţi speciale din unităţile de învăţământ de masă, îndrumă cadrele didactice în a solicita sprijinul specialiştilor AAE şi colaborează la realizarea investigaţiilor medicale şi sociale necesare.

În prezent, în unităţile de învăţământ de masă din Bistriţa-Năsăud sunt integraţi 15 copii cu tulburări din spectrul autist.

Ana Dragu

Coordonator Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ” Bistriţa

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]