Bucuria lecturii

O cheamă Naomi Iacob şi am întâlnit-o la Biblioteca orăşenească „Veronica Micle” din Năsăud. O fetiţă delicată, fină, îmbrăcată decent, cu ochelari de vedere în spatele cărora luceau nişte ochişori vioi, luminoşi şi setoşi de cunoaştere. Avea în mână o carte voluminoasă, de vreo 750 de pagini, având pe copertă însemnat un titlu „Tunele”, vol.2, pe care o restituia pentru a împrumuta alte volume.

N-am rezistat curiozităţii de a o cunoaşte, de a ştie câte ceva despre viaţa ei. Dintr-un scurt dialog, legat cu uşurinţă, am reţinut că este elevă în clasa a V-a la Şcoala Generală „Mihai Eminescu”, că profesoara ei de limba şi literatura română este doamna Ilovan Eugenia, că la aceste obiect de învăţământ are, până acum, patru note de zece, că doamna profesoară este mult iubită de colegii ei de clasă, pentru că explică lecţiile pe înţelesul tuturor. Mi-a mai vorbit despre cărţile citite, despre plăcerea şi bucuria ce i-o oferă lectura.

Doamnele bibliotecare, care îşi cunosc foarte bine cititorii, mă informează că Naomi mai are o soră, în clasa a VII-a de la aceeaşi unitate şcolară, şi tot aşa de pasionată cititoare.

Ce frumoasă este lumea cărţilor şi ce satisfacţii aduce celor care, prin lectură, pătrund în interiorul ei şi trăiesc alături de eroi. Prin cărţi, cititorii călătoresc în ţinuturi îndepărtate, în ţinuturi exotice pe care, în realitate, nu le-ar putea cunoaşte niciodată. Prin cărţi, fac călătorii interplanetare, ajung să-şi imagineze armonia lumii cosmice. Copiii aceştia sunt mai sensibili şi mai înţelepţi, au prieteni mai mulţi, unii din viaţa reală şi alţii din viaţa cărţilor, vorbesc mai frumos şi mai coerent, sunt mai buni şi chiar mai maturi decât ceilalţi.

Mă gândesc la calda pledoarie pentru lectură făcută de Miron Costin în Predoslovia sa la „De neamul moldovenilor”: „că nu este alta şi mai frumoasă şi mai de folos în toată viaţa omului zăbavă decât cetitul cărţilor”.

Îmi vin în minte şi cuvintele înţelepte puse de autorul „Amintirilor…” în gura bunicului David Creangă: „Dar cartea îţi aduce şi oarecare mângâiere. Eu să nu fi ştiut a citi, de mult aş fi înnebunit, câte am avut pe capul meu. Însă deschid „Vieţile sfinţilor” şi văd atâtea şi atâtea, şi zic: „Doamne, multă răbdare ai dat aleşilor tăi. Ale noastre sunt flori la ureche, pe lângă cele ce se spune în cărţi… Din cărţi culegi multă înţelepciune, şi la drept vorbind, nu eşti numai aşa, o vacă de muls pentru fiecare…”.

Am mai aflat, tot de la doamnele bibliotecare, că părinţii celor două eleve le aplică, atunci când fac mici prostioare, un regim special de pedeapsă – interzicerea lecturii pentru o perioadă de timp. Le ia, cu alte cuvinte, ceea ce nu le pot da – bucuria pe care numai cartea le-o dă.

Ciudată măsură de sancţionare, în condiţiile de azi, când cei mai mulţi părinţi, învăţători şi profesori de limba română abia reuşesc să-i motiveze pe elevi la un minim efort pentru lectură. Ciudată, în condiţiile în care şcolarii cheltuiesc o bună parte din bugetul de timp pentru jocurile pe calculator, pentru navigarea pe internet sau pentru urmărirea emisiunilor de la televizor.

Credem că lectura elevilor, de la ciclul primar până la cel liceal, trebuie să fie organizată, urmărită şi valorificată în activităţi cu rezonanţă educativă. Cunosc învăţători şi profesori care ţin o evidenţă la zi a cărţilor citite de elevi, care organizează concursuri pe marginea lor, lunar sau trimestrial, care valorifică lectura prin compuneri, care apreciază cu o notă în plus munca elevilor care şi-au îndeplinit sarcina de lectură.

Dacă înţelegem că prin exerciţiul lecturii copiii îşi dezvoltă gândirea şi imaginaţia, îşi îmbogăţesc lexicul, găsesc modele de exprimare clară, nuanţată şi artistică; dacă suntem conştienţi putem alege modele de viaţă; dacă ne dăm seama că lectura poate deveni, pentru tineretul aflat azi pe băncile şcolii, instrumentul principal pentru formarea culturii generale; atunci este necesar să devină, în şcoală, prioritate de fiecare zi a învăţătorilor şi profesorilor, să fie prioritatea priorităţilor.

Grigore Marţian

Luşca-Năsăud

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5