Călător în Europa - Drepturile cetăţenilor europeni atunci când călătoresc cu autobuzul şi autocarul (III)

Numărul persoanelor care se deplasează cu autobuzul sau autocarul în Uniunea Europeană este de aproximativ 70 de milioane anual. Începând cu 1 martie 2013, cetăţenii Uniunii Europene care efectuează călătorii cu autobuzul şi autocarul în oricare din statele membre ale Uniunii se bucură de noi drepturi, în baza Regulamentul (UE) nr. 181/ 2011. Regulamentul stabileşte drepturile pasagerilor într-un mod similar transportului aerian, feroviar şi naval şi se aplică persoanelor care călătoresc cu servicii rutiere regulate, adică serviciile care asigură transportul de persoane cu autobuzul sau autocarul, la intervale stabilite, pe trasee stabilite, pasagerii fiind îmbarcaţi şi debarcaţi la puncte de oprire prestabilite.

Aceste drepturi se referă, în general, la informaţii legate de călătorie, anularea sau întârzierea călătoriilor, persoane cu mobilitate redusă şi impun o serie de obligaţii firmelor de transport cu autobuzul şi autocarul şi conducerii autogărilor, cu privire la responsabilitatea pe care o au faţă de călători. Prevederile regulamentului se aplică integral în cazul serviciilor pe distanţe mai mari de 250 km. De asemenea, el include un set de 12 drepturi de bază, valabile pe orice distanţe.

Compania de transport şi călătorie

Companiile care furnizează servicii de transport rutier de persoane indiferent de distanţa călătoriei, sunt obligate să ofere tuturor pasagerilor, înaintea călătoriei şi în timpul acesteia, informaţii legate de călătorie şi operatorul de transport. De asemenea, informaţii cu caracter general privind drepturile pasagerilor vor fi prezentate în staţii şi on-line. La cererea călătorilor, aceste informaţii vor fi puse la dispoziţie într un format accesibil, în mod special în interesul persoanelor cu mobilitate redusă, în măsura în care acest lucru este posibil. Tot din categoria drepturilor care se aplică pasagerilor, indiferent de distanţa rutei, se includ tarifele şi condiţiile contractuale identice pentru toţi cetăţenii europeni, fără discriminare pe motive de naţionalitate sau orice alte motive, tratament nediscriminatoriu pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă, precum şi despăgubiri financiare pentru pierderea sau deteriorarea echipamentului de mobilitate al acestora, în caz de accident.

Mobilitate redusă

Persoanele cu dizabilităţi sau cu mobilitate redusă au dreptul la asistenţă specifică gratuită atât în autogări, cât şi la bord şi, dacă este necesar, transport gratuit pentru persoanele care le însoţesc.

Anularea sau întârzierea călătoriei

Companiile de transport sunt obligate să informeze călătorii cu privire la întârzierile la plecare sau anularea serviciului. Pentru călătorii pe distanţe de peste 250 km, în situaţii de rezervare peste limita locurilor disponibile, în cazul anulării sau al unei întârzieri de peste 120 de minute faţă de momentul estimat al plecării, companiile de transport vor asigura:

*rambursarea integrală a preţului biletelor sau redirecţionare;

*compensarea a 50% din preţul biletului, pe lângă rambursarea integrală a preţului biletelor atunci când firma de transport nu oferă călătorilor dreptul de a alege între rambursare şi redirecţionare.

În cazul anulării călătoriei sau al unei întârzieri mai mari de 90 de minute, la o durată a călătoriei mai mare de 3 ore, furnizorul de servicii de transport este obligat să asigure asistenţă adecvată – mâncare şi băuturi răcoritoare, cazare la hotel pentru maximum două nopţi, la un tarif de maximum 80 EUR pe noapte, - cu excepţia cazurilor de condiţii meteorologice extreme şi dezastre naturale majore.

În cazul rănirii, pierderii, decesului, daunelor cauzate de accidente rutiere, pasagerilor li se oferă protecţie, despăgubiri şi servicii adiacente, în special în legătură cu nevoile imediate de ordin practic.

Elena-Maria Bărbos Manager executiv Centrul Europe Direct Bistriţa

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]