Cetatea medievală, preţuită de bistriţeni

Serbările Bistriţei medievale, ne-au demonstrat încă odată, dacă mai era nevoie, că avem un oraş frumos, în care putem petrece, conform în basme, trei zile şi trei nopţi, cu eleganţă.
Cetatea Bistriţei a prins viaţă. Parcă eram aievea, în vremea cavalerilor şi domniţelor, pozându-ne lângă cetatea tocmai construită. Un punct de atracţie pentru această ediţie. Poate că zidurile de lemn nu vor fi dărâmate aşa de uşor şi replica marii cetăţi va rămâne peste vară să o poată admira toţi trecătorii. Cu siguranţă este un mod fericit de a face turism.
Târgul medieval, tabăra Gărzii de Bistriţa au fost repere de popas şi reflecţie pentru bistriţenii prezenţi în cele 3 zile călduroase în număr mare pe pietonal.
Complexul Muzeal Judeţean şi Comanderia 16 Johannes Larmenius a Cavalerilor Templieri Bistriţa au invitat publicul să petreacă o seară aparte în acorduri medievale în incinta muzeului, punctul central fiind lansarea de carte “Îndreptar heraldic”, de Florin Horvath.
După aproximativ 40 de ani, pe un gol real existent în cadrul publicaţiilor de heraldică, volumul şi-a propuns să umple golul lăsat de publicaţiile prestigioase, care se refera în special la probleme de heraldică românească. Cartea propune o suită de semne sigilografice ale unor personalităţi din conducerea Ordinului Templier între 1150 - 1250, blazoane ale unor cavaleri şi demnitari ai Ordinului nepublicate încă, precum şi în premieră o suită de blazoane ale unor cavaleri din perimetrul Banatului şi Crişanei. Autorul inserează în capitolul X periplul parcurs începând cu analiza scutului Valahiei cu cele trei capete de negri, până la documentele ce conferă o nouă viziune asupra întemeierii Ţării Româneşti. Manifestarea a fost moderată de Alexandru Gavrilaş, directorul Complexului Muzeal Judeţean, luând cuvântul subprefectul Ovidiu Frenţ, vicepreşedintele CJ Stelian Dolha, profesorul Vasile Duda, cms. şef Liviu Olariu.
În acest cadru a avut loc şi un miniconcert de muzică medievală cu menestrelii Bordo Sarkany, animaţie cu dansuri şi lupte medievale cu formaţiile NOSA şi Garda de Bistriţa.
La Scena mică a avut loc deschiderea festivalului, urmată de un concert, dansuri medievale, demonstraţie de lupte pe muzica menestrelilor, animaţie cu efecte pirotehnice cu trupa Sirius.
Pietonalul a fost invadat de taberele de cavaleri invitaţi: Paladinii de Terra Medies, Luptătorii Silfr Haukr (Şoimul de Argint), Scutierii de Muhlbach, momentul istoric: Sosirea saşilor în Nosnerland readucând acele vremuri în actualitate. La scena mică au evoluat Grădiniţa nr.6 Bistriţa, Scutierii de Muhlbach, Clubul de dans Scenica, echipa Baby Party. Parada medievală pe traseul Pietonal – Piaţa Unirii – str. Dornei – Piaţa Centrală – Pietonal, a avut în faţă pe primarul Ovidiu Creţu, îmbrăcat în straie regale, precum altădată suveranul Ludovic de Anjou, care a dat oraşului dreptul la sigiliu, la judecată proprie, a oferit libertate regală. Alături de “rege” a fost prezent şi castelanul Florin Săsărman. Pe acordurile toboşarilor cetăţii Bistriţei au participat la paradă cavaleri, domniţe, prinţese, călăreţi, trubaduri, menestreli, truveri, stegari, scutieri. Gândul nostru a fost: ce frumoasă cetate avem, s-o apărăm, s-o promovăm, s-o preţuim.
La scena mare a avut loc deschiderea oficială, urmată de dansuri medievale cu grupul Nosa. A urmat momentul istoric Marea năvălire tătară, ocazie cu care a avut loc Sfatul înţelepţilor şi Hotărârea de ridicare a Cetăţii Bistriţei. A doua zi a continuat cu concertul Truverii, urmat de demonstraţii de lupte medievale cu luptătorii Silfr Haukr, iar mai apoi concertul de rock-celtic Ortodox Celts (Belgrad), în premieră în România. Orthodox Celts este fondată în 1992 în Serbia, fiind prima formaţie de muzică irlandeză din estul Europei, având o contribuţie uriaţă la răspândirea muzicii celtice în această regiune. Spectacolele lor sunt fantastice prin atmosfera pe care o generează muzica pe care o cântă, astfel că au reuşit să-şi creeze o armată de fani şi concertele lor sunt întotdeauna sold-out. La fel s-a întâmplat şi la Bistriţa. Trupa a lansat până acum 5 albume: "Orthodox Celts" (1994), "The Celts Strike Again" (1997), "Green Roses" (1999), "A Moment Like The Longest Day" (2002) şi "One, Two... Five" (2007).
După acest concert de calitate a urmat procesiunea cu torţe, coregrafia “Herr Mannelig” cu Nosa şi Garda de Bistriţa.
A treia zi, precum în basme, nu au lipsit poveştile fascinante cu Trupa “Alexandru Misiuga”. Copiii s-au speriat mai apoi la Procesul vrăjitoarei, cu Scutierii de Muhlbach. Agenda zilei a cuprins şi microrecitalul menestrelului Pat O’Mahoney (Anglia), dansuri săseşti cu trupa Regenbogen, concert Bordo Sarkany & dansuri medievale NOSA, Paladinii de Terra Medies – spectacol cavaleresc.
Tot acum a avut loc şi desemnarea “Domniţei Bistriţei”. În căutarea frumuseţii şi a gloriei de odinioară a cetăţii, organizatorii le-au propus şi anul acesta bistriţenilor să o aleagă pe cea mai frumoasă şi vrednică domniţă din cetate. Astfel, opt concurente care au visat să devină Domniţa Bistriţei s-au întrecut pe parcursul serilor de sâmbătă şi duminică în probe de îndemânare şi cunoştinţe, potrivite cu specificul medieval. Ele au îmbrăcat, pentru concurs, rochii medievale.
Ionela, Bianca, Maia, Paula, Maria, Andrada, Mara şi Adina au fost cele care s-au supus probelor juriului, în faţa publicului, pentru câştigarea statutului de domniţă.
Juriului alcătuit din Domniţa Alexandra, cea mai vrednică domniţă în Bistriţa anului 2011, Călugărul scribalău George, judele Bistriţei (Dan Rădulescu), Cavalerul Hartmann sosit tocmai din Germania, tânărul herald Raul şi domniţa Alexandra de la salonul „Cârlionţ” a avut o misiune grea. După ce şi-au făcut un portret, au dansat în paşi medievali şi au tăuat un lemn cu barda, clepsidra a fost cea care a măsurat aplauzele pentru cea mai iubită domniţă a cetăţii, cele mai populare fiind desemnate domniţele Paula şi Andrada.
Pentru Domniţa Bistriţei s-a mai d at o probă, cea artistic, asistând la un recital de poeme medievale, dans, piese străvechi la chitară, realizarea de coafuri medievale, dar şi teatru, toate concurentele fiind aplaudate de public. În urma jurizării Andrada este Domniţa Bistriţei pentru următorul an, pe locul II – Paula, pe III - Bianca. Câştigătoarea titlului a primit o rochie medievală, pe care şi-o va confecţiona după gustul propriu.
Pentru prima dată Campionatul naţional al jocului medieval de strategie Carcassone a ajuns la Bistriţa.
Oraşul medieval fortificat Carcassone din sudul Franţei l-a inspirat pe autorul Klaus-Jürgen Wrede al cărui joc a fost votat în anul 2001 „Spiel des Jahres” (Jocul anului). Între timp „Carcassonne” a ajuns în vârful topurilor de jocuri în peste 15 ţări – acest fapt însemnând peste 3 milioane de exemplare vândute.
Cartonaşele Carcassonne dezvăluie un fascinant peisaj medieval. În acest cadru jucătorii construiesc cu ajutorul pătratelor o întreagă reţea de oraşe, străzi, pajişti şi mănăstiri. Mai mult decât atât, fiecare jucător are la dispoziţie 7 supuşi care pot fi plasaţi ca tâlhari sau cavaleri, ţărani sau călugări, în aşa fel încât să aducă cât mai multe puncte. Un cavaler orăşean aduce evident mai multe puncte decât unul de la ţară, dar să nu uităm că şi construcţia unui oraş durează mult, iar cavalerul nu valorează nimic până la terminarea construcţiei.
Cu siguranţă, revenind la cetatea reconstruită, ea a fost punctul central al ediţiei din acest an. Scenariul istoric a comprimat primele veacuri de existenţă a saşilor în Nosnerland. Mai întâi în acest ţinut au ajuns primii colonizatori, care au fost însoţiţi, cum era regula vremii, de un reprezentant al Casei Regale şi de un Intemeietor, cei care au stabilit locul în care se vor aşeza coloniştii şi regulile care vor guverna activitatea acestora în noua lor ţară. Abia aşezaţi, saşii bistriţeni au făcut foarte greu faţă unei invazii tătare, care i-a decimat si le-a slăbit moralul. Unii dintre ei au luaţi robi de către tătari, însă între localnici vor exista şi oameni viteji, cum este un oarecare Johann, care îţi va salva soţia şi copilul din lanţurile năvălitorilor. Dar, viaţa trebuie să mearga înainte şi cei rămaşi vor hotarî să îşi ridice o cetate, în care să poata locui şi care să le permită să se apere în faţa altor valuri de năvălitori, iar această cetate va fi o replică a Cetăţii Medievale a Bistriţei. Cu cele 3 porti de intrare şi cu turnurile breslelor aşezate aidoma formei de odinioară a cetăţii bistriţene, ridicată în a doua jumătate a sec al XV-lea. Concepută de Serviciul Monumente istorice din cadrul Primăriei Bistriţa, cetatea este construită pe o suprafaţă de 64 de ori mai mică faţă de cetatea medievală, cu o lungime de 15 m şi o latime de 10 m. Înălţimea cea mai mare, de 4 m o are Poarta lemnelor, iar turnurile breslelor au avut înălţimi cuprinse între 1,5 şi 2 m.
Evenimentul organizat de Asociaţia Culturală Bistriţa Medievală şi Centrul Cultural Municipal “George Coşbuc”, cu sprijinul Primăriei şi Consiliului Local Bistriţa, a Centrului Judeţean pentru Cultură şi Complexului Muzeal Bistriţa-Năsăud, AJOFM B-N, Forumului German Bistriţa, Asociaţiei saşilor bistriţeni din străinătate şi al Asociaţiei Nosner Land Bistriţa, s-a încheiat cu concertul susţinut de bistriţeanul Flavius Buzilă şi colegii de la Hara, în proiectul Interetnica, urmat de spectacolul cu foc “Visul”(“Mystic dream”) - trupa Juggling Cluj. Florin Săsărman a reuşit să ne facă mândri că locuim în Bistriţa. În lumea cavalerilor şi domniţelor, care mai prind viaţă prin oameni deosebiţi.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5