Cetăţenii Europeni pot înainta propuneri legislative prin iniţiativa cetăţeneasca europeană

Elena-Maria Bărbos, coordonator executiv Centrul Europe Direct Bistriţa

Iniţiativa cetăţenească europeană este o nouă modalitate de participare a cetăţenilor europeni la viaţa publică şi o modalitate de influenţare a procesului de luare a deciziilor la nivelul Uniunii Europene. Ea a fost introdusă în peisajul european prin Tratatul de la Lisabona şi permite ca, începând cu 1 aprilie 2012, un grup format din cel puţin un milion de cetăţeni europeni, reprezentând cel puţin un sfert din statele membre ale UE, să poată cere Comisiei, înaintarea unor propuneri de legi, în orice domeniu în care aceasta are competenţa de a propune legislaţie. Să dăm doar câteva exemple de domenii şi anume: mediul, agricultura, transporturile sau sănătatea publică.

Mai precis, o iniţiativă cetăţenească europeană este o invitaţie adresată Comisiei Europene, de către un comitet al cetăţenilor compus din cel puţin 7 cetăţeni europeni cu reşedinţa în cel puţin 7 state membre diferite.

Acest comitet are la dispoziţie 1 an pentru a aduna un număr minim de susţinători. Numărul minim al declaraţiilor de susţinere necesare este specificat prin REGULAMENTUL NR. 211/2011 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI privind iniţiativa cetăţenească.

Paşi de urmat cu privire la acest instrument sunt:

  1. Evaluarea ideii.

Cetăţenii care doresc să lanseze o iniţiativă trebuie să analizeze legislaţia existenţa, în vederea fundamentării propunerii şi să evalueze în ce măsură Comisia are competenţa de a face o propunere în domeniul respectiv. De asemenea, ei trebuie sa evalueze dacă nu există o alternativă mai potrivită de soluţionare a respectivei cereri.

2. Constituirea comitetului cetăţenilor - organizatorul iniţiativei cetăţeneşti.

Acest comitet este format din cel puţin 7 cetăţeni ai UE cu drept de vot la alegerile pentru Parlamentul European (adică cei care au împlinit 18 ani, cu excepţia cetăţenilor austrieci, care pot vota începând de la 16 ani) şi care trăiesc în cel puţin 7 state membre diferite. Acest comitet răspunde de gestionarea întregii proceduri. În vederea asigurării acestui număr minim de 7 cetăţeni nu pot fi luate în calcul persoanele care sunt membri ai Parlamentului European.

Comitetul trebuie să desemneze, dintre membrii săi, un reprezentant şi un supleant care să vorbească şi să acţioneze în numele lor. Aceştia vor fi persoanele de contact, care vor face legătura între comitet şi Comisie, pe parcursul întregii proceduri.

3. Solicitarea înregistrării propunerii de iniţiativă pe site-ul dedicat iniţiativei cetăţeneşti europene: http://ec.europa.eu/citizens-initiative.

Pentru a înregistra o propunere de iniţiativă, organizatorii trebuie să furnizeze următoarele informaţii, într-una dintre limbile oficiale ale UE:

  • titlul propunerii de iniţiativă
  • obiectul
  • o descriere a obiectivelor propunerii de iniţiativă cetăţenească
  • dispoziţiile tratatelor considerate relevante de către organizatori pentru acţiunea propusă
  • date personale ale celor 7 membri obligatorii ai comitetului
  • sursele de finanţare şi de susţinere a propunerii

Comisia urmează să verifice dacă propunerea îndeplineşte condiţiile legale şi anume: dacă se află în sfera de competenţă a Comisiei, dacă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau ofensatorie şi nu contravine valorilor Uniunii, prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană. Dacă sunt întrunite condiţiile şi comitetul a furnizat toate informaţiile obligatorii, iniţiativa este publicata pe site.

După publicare, persoanele de contact ale iniţiativei au acces la un cont securizat pe acest site, la care se pot conecta pentru a obţine informaţii cu privire la următoarele etape ale procedurii.

Organizatorii îşi pot retrage iniţiativa în orice moment, dacă nu au trimis declaraţiile de susţinere pentru verificare spre autoritatea naţională. Retragerea este insa ireversibilă, ceea ce înseamnă că, daca iniţiativa este retrasă, nu se mai poate reveni asupra acestei decizii şi toate declaraţiile de susţinere colectate, devin nule şi neavenite.

4. Colectarea declaraţiilor de susţinere, fie on-line, fie pe suport de hârtie.

Organizatorii au la dispoziţie 12 luni pentru a colecta numărul necesar de declaraţii de susţinere (în total 1 milion, între care un număr minim de declaraţii din cel puţin 7 state membre, număr care, este reglementat prin REGULAMENTUL NR. 211/2011). Comitetul de iniţiativă poate opta pentru colectarea mai multor declaraţii de susţinere decât este necesar, deoarece este posibil ca, în urma verificărilor, autorităţile naţionale să nu certifice toate declaraţiile furnizate de organizatori.

5. Verificarea declaraţiilor de susţinere

După ce organizatorii au colectat declaraţiile de susţinere necesare, trebuie să solicite autorităţilor naţionale competente din fiecare stat membru în care acestea au fost colectate, certificarea numărului de declaraţii de susţinere valabile pentru ţara respectivă. Declaraţiile de susţinere pot fi trimise spre validare pe suport de hârtie sau electronic, dar în mod separat. Autorităţile naţionale au la dispoziţie 3 luni pentru a verifica declaraţiile de susţinere şi pentru a certifica numărul de declaraţii valabile.

6. Prezentarea iniţiativei în atenţia Comisiei Europene

După ce au primit de la autorităţile naţionale certificatele care atestă că au colectat numărul necesar de declaraţii de susţinere, organizatorii îşi pot prezenta iniţiativa Comisiei, alături de informaţii despre susţinerea şi finanţarea pe care le-au primit pentru iniţiativa lor.

Comisia dispune apoi de trei luni pentru a examina iniţiativa şi pentru a decide asupra acţiunilor pe care le va întreprinde.

7. Examinarea iniţiativei, audierea publică în Parlamentul European şi răspunsul Comisiei

În aceste 3 luni, organizatorii se întâlnesc cu reprezentanţii Comisiei pentru a le explica în detaliu iniţiativa lor şi au posibilitatea de a-şi prezenta iniţiativa în cadrul unei audieri publice la Parlamentul European.

Comisia va adopta un răspuns oficial sub forma unei Comunicări în care va preciza poziţia sa şi motivele acţiunilor propuse sau ale refuzului de a acţiona. In cazul în care Comisia decide să dea curs iniţiativei, este demarată procedura legislativă.

 

Din momentul intrării în vigoare a acestui instrument, adică de la 1 aprilie 2012 şi pana la data de 31 iulie 2012, au fost lansate 9 iniţiative, dintre care 1 a fost retrasa iar 8 sunt deschise şi aşteaptă susţinători. Prima iniţiativă a fost înregistrată, probabil nu tocmai întâmplător, la data de 9 mai 2012, data la care se celebrează Ziua Europei.

 

Sursa: http://ec.europa.eu/citizens-initiative/

 

Centrul Europe Direct Bistriţa face parte din reţeaua europeană de informare a Comisiei Europene, oferind tuturor celor interesaţi posibilitatea obţinerii de informaţii diverse privind Uniunea Europeană. Partener: Primăria Municipiului Bistriţa

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5