Bătaie de joc la Olimpiada Judeţeană de Geografie

Cine a copiat subiectele şi merită nota 1: Bistriţa-Năsăud sau Bacăul?

În acest weekend a mai trecut o fază judeţeană a unui concurs de geografie, am mai asistat la o bătaie de joc….. Şi din nou mi-am amintit străvechea zicală cu peştele care începe a se strica de la cap….
Dar să o luăm cu începutul… .În primul rând, in 7 februarie, a apărut pe site-ul ISJ Bistriţa-Năsăud un anunţ cu precizări privind organizarea şi desfăşurarea olimpiadei de geografie. Avea antetul Ministerului, dar nu avea nicio ştampilă şi nici număr de înregistrare. Şi, m-am întrebat, firesc, ce caută pe site-ul unei instituţii publice un astfel de document care nu a fost încă avizat în Minister…..Aveam să aflu, de la un inspector din alt judeţ, că acel regulament fusese discutat la întrunirea inspectorilor de geografie din ţară, undeva în toamnă, şi că la începutul lunii februarie, era încă … la semnat în Minister. Dar surpriză: cu 4 zile înainte de olimpiadă regulamentul a apărut semnat pe site-ul Ministerului, având însă, mici modificări…..prin părţile esenţiale. Mai précis, a fost modificată partea care se referă la elaborarea subiectelor. Dacă până în acest an, subiectele la faza judeţeană erau elaborate în Ministerul Educaţiei fiind transmise în inpectorate în dimineaţa concursului, conform regulamentului oficial apărut pe site-ul edu.ro şi pe site-ul isjbn.ro în data 28.02.2012, subiectele la faza judeţeană din 03.03.2012 urmau să se elaboreze de către Comisia Judeţeană a Olimpiadei de Geografie. Mai mult decât atât, în data de 29.02.2012, pe site-ul inspectoratului şcolar a apărut şi un regulament de organizare şi desfăşurare a a fazei judeţene a olimpiadei de geografie, care specifica la art 6.a. că membrii Comsiei Judeţene au obligaţia de a elabora subiectele de concurs, în timp ce art. 3.g. stipuleaza că preşedintele executiv, adică inspectorul de specialitate, conform regulamentului, are obligaţia de a coordona şi monitoriza, în condiţii de siguranţă, elaborarea subiectelor de către membrii Comisiei Judeţene.
După desfăşurarea concursului şi afişarea subiectelor, am luat legătura cu mai multe cunoştinţe, profesori din diverse judeţe ca să schimbăm impresii cu privire la concurs şi mai ales la subiecte, care pentru prima dată după anul 1998, au fost elaborate în fiecare judeţ, deci, teoretic, au fost diferite de la un judeţ la altul. Dar stupoare: conversând cu cineva din Bacău aveam să aflu şi, ulterior să mi se demostreze, prin schimb de subiecte că la clasa a XII a, acestea au fost identice în cele două judeţe! Identice-până la punct şi virgulă. Atât subiectele, cât şi baremele!
În aceste condiţii, se ridică următoarele întrebări: ce ComisieJjudeţeană a elaborat subiectele la clasa a XII -a, cea de la Bistriţa-Năsăud sau cea de la Bacău şi care dintre aceste două comisii a încălcat regulamentul? Când şi cum au ajuns aceste subiecte, dintr-un judeţ în celălalt, în baza cărui regulament s-a făcut schimb de subiecte între judeţe, a existat oare un troc cu subiecte la nivelul ţării? Dacă înainte de concurs, subiectele au ,,circulat" prin ţară, atunci, cum s-a asigurat securizarea acestora şi cine poate garanta că ele nu au ajuns şi la persoane care au participat, în calitate de elevi sau profesori, la acest concurs? Şi, vorba unui elev participant la olimpiadă: e clar că una dintre Comisiile Judeţene, fie Bistriţa-Năsăud, fie Bacău, au preluat subiectele de la celălalt judeţ, adică le-a copiat în viziunea elevului, ca urmare cine merită oare nota 1? Eu nu pot să vă spun ce intuiesc, pot doar să vă informez că subiectul la clasa a XII a a fost greu, pretentios elaborate, nu s-au regăsit subiecte din anii trecuţi de la olimpiade, ca şi la alte clase; dacă în judeţul Bacău, subiectele au fost elaborate de profesori care pregătesc an de an copii la olimpiade, la noi în judeţ, de elaborarea subiectelor s-au ocupat colegi care nu au pregătit anul acesta elevi pentru olimpuadă, unii dintre dânşii nu au pregătit vreun elev la acest concurs niciodată. Nu vreau să fiu interpretată greşit, vreau doar să spun că unii colegi nu au avut experienţă în privinţa subiectelor care s-ar putea elabora la un concurs precum olimpiada judeţeană.
Dar, cum orice ghinion nu vine niciodată singur, deşi în procedura de desfăşurare a olimpiadei judeţene de geografie, procedură aflată pe site-ul isjbn.ro, accesul în săli era posibil între orele 8,30 – 8,50, în dimineaţa concursului un anunţ lipit pe uşă preciza că elevii pot intra în săli până la orele 9,30, dar informaţia era prea târzie pentru elevii care au venit din alte localităţi şi au fost nevoiţi să se trezească pe la orele 5 dimineaţa! Unii chiar mai ghinionişti, şi nu puţini la număr, nu s-au regăsit pe listele afişate, fiind nevoiţi să aştepte pana sa fie trecuti pe listele de concurs…
Apoi, majoritatea elevilor aveau să afle tot în ziua concursului că vor sta în săli 4 ore, deoarece Comisia Judeţeană a hotărât să se dea în aceeaşi zi şi proba practică, informaţia fusese anunţată pe site doar în 29.02.2012, adică înainte cu doar două zile de concurs, dar nu toată lumea a accesat site în ultimele două zile!
Despre programa probei practice nu au existat precizări, la faza naţională aceasta vizează aspecte ale orizontului local din judeţul organizator, la faza judeţeană nu s-a mai desfăşurat acestă probă, iar de la consfătuirile din toamnă, am reţinut că această probă va viza cunoştinţe din judeţul nostru, ca urmare, elevii s-au pregătit şi din geografia judeţului, dar s-au pregătit degeaba, învăţând în plus, pentru că şi proba practică a vizat cunoştinţe tot din programa probei teoretice…..
Iar cireaşa de pe tort a venit în momentul afişării rezultatelor: 58 din cei 115 de elevi participanţi au obţinut note sub 5. Situaţia cea mai rea a fost tocmai la clasa a XII a, unde, din 28 de elevi participanţi, un elev a obţinut 8,90, altul puţin peste 6, iar ceilalţi participanţi au obţinut note de 4, 3, 2 şi 1. Veţi spune că asta este situaţia şi că ei nu au învăţat, iar profesorii nu şi-au dat interesul să îi pregătească, dar eu vă voi contrazice: ştiu cât au muncit elevii mei, ştiu cât au muncit şi alţi colegi, cunosc elevi care au participat la acest concurs de la alte licee bistriţene, care vin la consultaţii la geografie la Centrul Pentru Tineret Bistriţa, unde fac voluntariat şi ştiu cât au muncit unii dintre ei pentru olimpiadă! Unul dintre elevii mei a participat în clasa a X a la faza naţională a Olimpiadei de Geografie, a obţinut acolo puţin sub media 7, anul trecut a obţinut premiul II pe judeţ, iar în acest an, a fost al patrulea cu….4,80, deşi a învăţat mult mai mult ca şi anul trecut!
Şi atunci mă veţi întreba, de unde aceste rezultate? În primul rând programa la cls a XII a la olimpiada de geografie este foarte încărcată, elevii au de învăţat foarte multă materie pentru faza judeţeană, subiectele au cuprind toată materia, primul subiect vizând chiar ultima lecţie din programa de olimpiadă, majoritatea elevilor au o singură oră de geografie pe săptămână, ca urmare se pregătesc mai mult după masă, subiectele au avut un grad de mare de dificultate, bănuiesc că s-a corectat …la sânge, adică foarte exigent şi aş mai putea continua…..
In schimb, la clasa a X a subiectele au fost usoare, de fapt a fost vorba de subiecte din alti ani care au fost acum preluate, astfel ca, din 20 de elevi participant, 16 elevi au obtinut note peste 7, iar prin redistribuirea premiilor si mentiunilor, acesti 16 elevi ar putea lua premii si mentiuni. Acesti elevi, au fost pregatiti tot de profesorii care au pregatit elevii ce au luat note de 1, 2 3, si 4 la clasa a XII a…
În orice caz, reluând sintagma din titlu, eu una simt că la această olimpiadă, cineva şi-a bătut joc....Şi, ca să nu fiu nevoită să explic în scris sensul expresiei ,,a-şi bate joc" (prietenii ştiu ce spun!), precizez că sensurile aceste expresii, conform DEX sunt de: ,,a nu da importanţa cuvenită", ,,a nu lua în seamă ceva sau pe cineva" şi închei întrebându-mă iar, oare ce Comisie Judeţeană nu a dat importanţa cuvenită elaborării subiectelor de concurs, preferând să le preia din alt judeţ? Dacă una dintre aceste comisii nu a vrut sau nu a fost în stare să elaboreze subiectele de concurs, atunci ce pretenţii mai putem avea noi de la elevii participanţi şi cum îi putem evalua cu note atât de mici?
Şi închei, cerând ISJ-ului să facă publică lista cu membrii ComisieiJjudeţene a olimpiadei de geografie şi totodată să ne lămurească cum stă treaba cu subiectele de la clasa a XII a, elaborate de Comisia Judeţeană, dar identice cu cele din judeţul Bacău. Macar atat ar mai putea sa faca pentru mine si pentru elevii participant la concurs, Inspectoratul Scolar Judetean!

Prof. Cristina Rusu

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5