Cristina Iurișniți: Educația rămâne marea prioritate a USR

Vizita deputaților USR Cristina Prună și Claudiu Nasui care a avut loc astăzi  la Bistrița i-a dat prilejul gazdei, deputatul de Bistrița-Năsăud, Cristina Iurișniți să reamintească faptul că este obligatorie Revalorizarea școlilor profesionale și promovarea respectului față de o meserie, acasă, la școală, în orice spațiu public:

” E nevoie de un plan național de promovare la nivelul claselor terminale din ciclul gimnazial. Nu e o rușine să alegi o școală profesională sau să înveți de la 14-15 ani o meserie! USR poate promova, prin parlamentarii săi, acest cadru legislativ care propune un învățământ mai suplu, complementar, organizat pe grupe mixte, cu 10 elevi pe grupă, în baza unui contract care să motiveze atât elevii și școlile, cât și agentul economic care investește în educație alături de autoritățile locale. Iurișniți a maio amintit că pe lângă bursa profesională de 200 de lei, tinerii pot primi o masă caldă, echipament de protecție, transport și cazare gratuită. Angajatorul poate oferi o bursă suplimentară pentru a atrage tinerii spre meserii cerute pe piața muncii, precum: electricieni, sudori de joasă tensiune, operatori mase plastice, tâmplari, instalatori etc. și a stopa migrația acestora spre Italia, Spania și alte țări europene care absorb forța de muncă din România.

Potrivit celor spuse de Cristina Iurișniți, educația rămâne o prioritate a USR, și, deși PIB-ul de 6% este utopic, ” noi ne vom bate în continuare pentru el în Parlament (…) Știm foarte bine că educația este subfinanțată de ani buni de zile, nici în 2018 nu e mai bine, e vorba de 3%, fiind ultimii în Europa cu o astfel de cifră de batjocură. NU trebuie uitat că acest 3% este și pentru învățământul preuniversitar. Ne dorim, de asemenea, să aducem cât mai aproape mediul de afaceri de învățământ, să convingem operatorii economici privați să vină și să investească în educație, asta, sigur, pentru a pregăti forța de muncă de care ei au nevoie, având în vedere criza forței de muncă prin care trecem”.

Este nevoie de învățământul dual, spune Cristina Iurișniți. Ea a explicat că  este vorba un tip de învățământ profesional și tehnic care combină învățarea la locul de muncă într-o companie cu educația și formarea profesională într-o unitate de învățământ. Astfel, tinerii obțin o calificare profesională, concomitent cu continuarea studiilor, și au șanse mult mai mari să obțină un loc de muncă la finalul acestora.

Care este miza învăţământului profesional dual?

Ce soluţii de optimizare ale acestuia se întrevăd? Care este relaţia dintre companii, sistemul public de educaţie şi administraţia locală? Ordonanța de urgență nr. 81/2016 a Guvernului tehnocrat, în prezent la Senat, aduce o parte din răspunsurile așteptate de mediul de afaceri.

Cristina Iurișniți: ” În programul de guvernare al coaliției majoritare, pentru a forma viitorii cetățeni activi pe piața muncii sunt prevăzute 50 de milioane de euro în perioada 2017-2020 pentru reînființarea și modernizarea atelierelor pentru învățământul profesional din școli. Dar nu avem răspunsuri clare cu privire la implementarea învățământului profesional dual. Care este miza învăţământului profesional dual? Realitatea crudă a statisticilor din domeniul educaţiei ne spune clar că, potrivit studiilor PISA din 2012 şi 2015, în jur de 40% dintre copiii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţional. Aceştia reprezintă 58% din elevii din ciclul secundar superior înscrişi în clase cu profil tehnologic şi în şcoli profesionale din România (date Eurostat pentru 2015). Este un lucru recunoscut (vezi raportul ICCV-OMV din 2016) că admiterea în clasa a IX-a, bazată pe rezultatele evaluării naţionale din clasa a VIII-a, trimite elevii cu cele mai reduse abilităţi academice către clasele cu profil vocaţional. Potenţialului şi motivaţiei reduse pentru învăţătură ale elevilor, care de obicei ajung în aceste clase fără nici o legătură cu aspiraţiile şi aptitudinile lor, li se adaugă lipsa cvasitotală de legătură a formării profesionale cu realităţile muncii – calificări, laboratoare şi conţinuturi învechite, profesori în prag de pensionare sau depăşiţi de progresul ethnic”, a conchis deputatul USR.

.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]