Dialog despre viaţă şi adevăr, la Liceul Teoretic C.R. Vivu din Teaca

Din iniţiativa preotului paroh al Bisericii ortodoxe din Teaca, Vasile Motogna, şi a conducerii liceului din Teaca, prof. director Niculae Iacob, miercuri, 22 noiembrie a.c., a avut loc o întâlnire a elevilor din ciclul liceal cu profesor preot Liviu Vidican Manci, directorul Seminarului teologic liceal Cluj-Napoca, originar de pe meleagurile noastre, din Spermezeu. Elevii şi dascălii lor, care au umplut la refuz sala căminului cultural, l-au aşteptat, după cum am observat, cu o atitudine de plictiseală, pasivă, decât cu vreo urmă de curiozitate. Se aşteptau la o întâlnire formală despre religie, despre biserică, despre modul de educare şi formare a conştiinţei umane.

N-a fost să fie chiar aşa. În faţa lor a apărut un preot şi un dascăl relativ tânăr, cu o viziune obiectivă şi clară asupra realităţii în conjunctura socială, politică şi economică a societăţii de azi, văzută prin prisma viitorului tinerei generaţii. Le-a vorbit tinerilor elevi despre rolul pe care îl joacă azi mijloacele moderne de informare, cum este internetul, atrăgându-le atenţia despre pericolele care îi pândesc folosind în exces reţelele de socializare, în mod deosebit cei care au cont pe facebook. Amintind despre acea „generaţie Google” de azi, mulţi dintre tineri au probleme privind modul de sintetizare a informaţiilor primite. Având acces încă din copilărie la computer şi internet, aceştia nu reuşesc să-şi dezvolte eficient abilitatea de a procesa, analiza şi a crea conexiuni privind informaţia pe care o are la dispoziţie, dar şi o scădere accentuată a timpului necesar pentru evaluarea relevanţei şi acuităţii informaţiei atunci când caută date prin intermediul unui motor de căutare, mai degrabă decât să facă apel la anumite cuvinte cheie mai eficiente şi mai clare. În acest context, îi îndeamnă în acelaşi timp să citească, pentru că într-o cultură în care lipseşte cartea, te rătăceşti, ea fiind singura care îţi arată adevărata cale pe drumul vieţii.

De asemenea, a atras atenţia asupra factorilor deosebit de importanţi, vitali, care contribuie la procesul greu şi întortocheat al educaţiei, al cunoaşterii, şcoala, biserica şi familia, rolul empatiei în relaţiile interumane pe principiul „iubeşte pe cei de lângă tine ca pe tine însuţi”. Tinerii trebuie să fie conştienţi că într-o societate a cunoaşterii, oamenii vor fi subordonaţi, vor lucra în cadrul unei organizaţii căreia îi vor fi folositori, ei trebuie să ştie că nu sunt pregătiţi pentru a deveni „angajaţi”, ci pentru a-şi câştiga existenţa ca independenţi sau ca membri asociaţi în societăţi economice sau chiar lideri, dacă sunt capabili.

         În ultima parte a întâlnirii, invitatul a răspuns la întrebările formulate de către tinerii liceeni, întrebări fireşti, simple, specifice vârstei şi stării lor de elevi, iar răspunsurile au fost pe măsură: scurte, la obiect, clare şi explicite, deosebit de instructive, înmănunchiate, s-ar putea spune, într-un „cuvânt de învăţătură”, care au declanşat un ropot de aplauze din partea tuturor. Asemenea întâlniri sunt extrem de necesare şi utile, ele nasc întrebări a căror răspunsuri fac deosebirea dintre destin şi predestinare.

         Închei, amintindu-mi de frumoasele cuvinte scrise de marele Goethe în „Poezie şi adevăr”: Toţi oamenii de bună calitate simt, pe măsură ce educaţia lor se dezvoltă, că în lumea aceasta au de îndeplinit un dublu rol, unul real şi unul ideal. Rolul real ni-l putem cunoaşte cu destulă limpezime. În ce priveşte rolul ideal, este mai greu să-l vezi cu tot aceeaşi limpezime. Dacă omul îşi caută menirea lui mai înaltă pe pământ sau în cer, în prezent sau în viitor, sufletul lui rămâne de-a pururi expus oscilării şi influenţele dinafară îl tulbură necontenit, până când se hotărăşte să declare că cel mai bun drum este acela conform cu natura lui.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]