Drumul care leagă Moldova de Ardeal, inaugurat cu mare fast

Când aveai drumul prost, îţi era greu să te gândeşti că poţi să mergi până la Suceava sau până laBistriţa, dacă pornim dinspre Cluj, şi invers, dacă te gândeşti dinspre Suceava. Acum acest drum este la standardele europene şi poate pune în valoare, în primul rând pentru noi românii, acest potenţial turistic pe care îl avem şi, evident, pentru ceilalţi din străinătate, care vor avea acum şi condiţia infrastructurii îndeplinită, a declarat premierul Emil Boc la recepţia lucrărilor de modernizare a DN 17.

Premierul Emil Boc, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, şi preşedinţii Consiliilor Judeţene Bistriţa-Năsăud (Liviu Rusu), Cluj (Alin Tişe)şi Suceava (Gheorghe Flutur) au inaugurat, sâmbătă, în Pasul Tihuţa, la limita dintre judeţele Suceava şi Bistriţa Năsăud, finalizarea lucrărilor de modernizare a drumului european E 576 Suceava-Cluj Napoca.

Inaugurarea acestui drum a fost făcută în prezenţa primarilor localităţilor riverane drumului şi a parlamentarilor din cele trei judeţe.

Emil Boc şi Anca Boagiu au fost aşteptaţi în pasul Tihuţa cu pâine şi sare, iar după ce au degustat afinata, vinul ars şi pălinca, băuturi tradiţionale în cele trei judeţe, împreună cu şefii administraţiilor judeţene din Suceava, Bistriţa-Năsăud şi Cluj, au tăiat panglica inaugurală a DN 17.

Modernizarea acestui drum de la Suceava şi până la Cluj, pe o lungime de 315 kilometri, a costat 385,37 milioane de euro. Din lungimea totală a drumului modernizat, cea mai mare parte a investiţiei a fost realizată în judeţul Suceava, unde lucrările de modernizare s-au realizat pe o lungime de 139 de kilometri, cu un cost total de 203,05 milioane de euro.

După inaugurare, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a spus că este bucuroasă că acest drum este în sfârşit gata, investiţia fiind realizată cu fonduri de la bugetul de stat şi dintr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii.

„Sunt bucuroasă că acest drum a fost finalizat. Dar în calitate de ministru nu sunt bucuroasă că sunt în faţa unui proiect pentru care împrumutul a fost contractat înainte de anul 2000, de către actualul preşedinte Traian Băsescu, atunci ministru al Transporturilor, şi se încheie acum, după 10 ani”, a spus Boagiu.

Proiectul de promovare turistică ,, Şoseaua nordului”

Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, a prezentat, sâmbătă, cu ocazia recepţiei lucrărilor de modernizare a DN 17, un proiect de dezvoltare turistică a localităţilor aflate de-a lungul acestui drum naţional, care străbate judeţele Cluj, Bistriţa-Năsăud şi Suceava.

Potrivit lui Flutur, toate localităţile care sunt străbătute de această şosea au ce prezenta turiştilor, drumul făcând legătura cu mănăstirile monument istoric din Bucovina, dar şi cu rezervaţii ca Rodna sau Călimani.

„Şi judeţul Suceava şi judeţul Cluj şi judeţul Bistriţa Năsăud au destule oferte”, a subliniat Flutur.

El a mai spus că proiectul de promovare a ,,Şoselei nordului” va sublinia potenţialul oferit de cele 13 rezervaţii naturale din zonă, printre care se numără parcurile naţionale din Munţii Rodnei şi Munţii Călimani, de monumentele istorice şi casele memoriale din cele trei judeţe, ce vor fi semnalizate prin marcaje sugestive, dar şi potenţialul economic.

Buget, doar la anul

Deocamdată proiectul se găseşte doar în mapele celor trei preşedinţi CJ şi are nevoie de aprobarea consilierilor judeţeni din cele trei judeţe. Odată trecut acest hop, urmează semnarea acordurilor de cooperare, moment care ar putea avea loc în 2-3 săptămâni şi apoi stabilirea bugetelor. Cel mai probabil alocarea bugetară se va putea face doar la anul.

„Nu este vorba de sume exorbitante, fiind vorba de marcaje speciale, hărţi turistice şi alte lucruri de genul acesta, cu totul nu cred că va depăşi 6-7 milioane de lei, însă nu este posibil anul acesta, pentru că bugetul este cheltuit", crede Liviu Rusu.

Totuşi, pentru a demonstra că proiectul este viabil, iniţiatorii promit un târg de Crăciun: „Vom scoate în ajun de Crăciun meşteşugarii pe marginea DN 17 cu produse", a declarat Gheorghe Flutur, care vrea tot atunci, şi un mini târg la graniţa dintre judeţe, în Pasul Tihuţa.

„Vom recrea aici ceva din atmosfera magică a Crăciunului", promite şi Liviu Rusu.

La rândul său, premierul Emil Boc a spus că este de apreciat colaborarea anunţată de cele trei Consilii Judeţene şi consideră că acesta poate fi un model pentru promovarea interesului comun.

,,Sunt aici şi pentru a marca începutul unui proiect extrem de ambiţios, curajos şi inventiv al celor trei preşedinţi de consilii judeţene - al domnului preşedinte Flutur, al domnului preşedinte Tişe şi al domnului preşedinte Rusu de la Bistriţa - care vizează valorificarea potenţialului turistic şi economic al zonei. Numai din prezentarea făcută mi-am dat seama că foarte mulţi dintre noi, dintre cetăţenii români, suntem în situaţia că nu cunoaştem marile obiective turistice, sau ce resurse de turism avem în zona noastră şi care încă sunt insuficient exploatate, poate şi din cauza piedicii legate de infrastructură”, a spus Boc.

Programul ,,10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi locale”

Premierul Emil Boc a mai declarat că în această toamnă Guvernul lansează programul 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi locale în valoare de un miliard de euro.

,,Este un proiect multianual care va fi lansat în această toamnă, cu finanţare multianuală care se ridică la peste un miliard de euro, şi care va reuşi conexarea drumurilor judeţene cu drumurile naţionale, sau cu autostrăzile în lucru, ori cele care sunt deja finalizate ca proiect. (...)Ştiţi bine că modernizarea drumurilor judeţene, prin programul de 10.000 de kilometri de drumuri, vizează cu prioritate zona rurală şi ştiu că şi centurile Bistriţei şi Sucevei sunt în finalizare anul viitor, centura Iaşiului, la fel”, a explicat premierul.

Boc a precizat că se vor putea contracta credite care vor fi plătite în anii următori, dar lucrările trebuie să înceapă cât mai repede, astfel România pierde avantajul competitiv.

,,Pe bază de credit furnizor, se vor putea contracta credite care vor fi plătite în anii următori, dar lucrările se efectuează încă de pe acum. Pentru că dacă vom aştepta 2020, când începem lucrările de modernizare a drumurilor judeţene, pierdem acest avantaj competitiv pe care România îl are în domeniul turismului sau în domeniul economic, de a-şi pune în valoare ceea ce are”, a menţionat Emil Boc.

Emil Boc: Dacă Orban atrăgea fonduri europene, astăzi România avea toate autostrăzile în lucru

Nu au lipsit nici atacurile politice, premierul Emil Boc, reproşându-i fostului ministru al Transporturilor, liberalul Ludovic Orban, că nu s-a făcut nimic în materie de transporturi, şi nici măcar nu a fost acreditat Programul operaţional Sectorial transporturi pentru absorbţia fondurilor europene.

,,Dacă făcea domnul Orban în perioada 2007-2008 acest lucru, astăzi România avea toate autostrăzile în lucru din bani europeni. Din nefericire, s-au pierdut 2 ani, 2007-2008, când nu s-a făcut nimic în materie de transporturi, nici măcar nu a fost acreditat Programul Operaţional Sectorial transporturi pentru absorbţia fondurilor europene. Şi atunci ne mirăm de ce nu s-au absorbit bani din fonduri europene la transporturi – cei 4,5 milioane de euro. Acum, prin ceea ce a făcut ministerul în ultimele două luni a demonstrat că se poate”, a spus Emil Boc.

Boc a mai spus că dacă după Revoluţie s-ar fi făcut în fiecare an, 587 de kilometri de autostradă, România astăzi ar fi avut peste 1.100 de kilometri şi alte perspective de dezvoltare economică.

,, Nu ne mai întoarcem noi la trecut, important este să ne uităm la viitor. Iar din acest punct de vedere spun că am un optimism prudent, în sensul că avem bani gratis de la UE pentru modernizarea infrastructurii – şi mă refer aici la autostrăzi – 4,5 miliarde de euro. Aici, Ministerul Transporturilor a reuşit să recupereze întârzierile, în special cele din 2007-2008, când s-au pierdut acei ani în materie de infrastructură, şi în perioada următoare practic se vor declanşa licitaţii pentru 288 de kilometri de autostradă în România, cu bani europeni şi cu bani româneşti. Pentru asta însă, bugetul de stat va trebui să-şi prioritizeze obiectivele, încât să punem cu prioritate bani pentru a finanţa aceste lucrări majore, bani pe care România îi va împrumuta pentru susţinerea infrastructurii”, a concluzionat premierul.

Boc: Autostrăzile sunt în atenţia noastră. Toate la timpul potrivit

La întrebarea unui jurnalist ,,când putem vorbi de o autostradă în Moldova”, Emil Boc a răspuns:

,,Toate la timpul potrivit. La timpul potrivit vom vorbi şi despre aceste lucruri, care sunt în atenţia noastră, dar cu ceea ce avem ca resurse, pentru a putea finaliza proiectele în derulare, a utiliza bani europeni şi a dezvolta proiectele viitoare”, a precizat Boc.

Premierul a mai declarat că următorul obiectiv care va fi finalizat anul acesta este centura ocolitoare a Sibiului, 14 kilometri în regim de autostradă, care fac parte din angajamentele pe 2010.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5