Ec. Camelia Ilişuan: Toţi furnizorii de servicii medicale, indiferent dacă sunt sau nu în relaţie cu CAS BN, vor transmite date în dosarul electronic de sănătate

Preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate, ec. Camelia Ilişuan, a anunţat, în cadrul unei conferinţe de presă, că prin Legea 45/2019, publicată recent în Monitorul Oficial,  au fost aduse modificări importante Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, mai ales în zona dosarului electronic de sănătate al pacientului (DES).

         „Dosarul electronic de sănătate al pacientului (DES) a trecut în ultima fază, de implementare, de testare. Şi la lansare s-a prevăzut faptul că în dosarul electronic de sănătate vor fi obligaţi, la un moment dat, să transmită datele privind consultaţii şi medicamente toate unităţile sanitare, indiferent că sunt sau nu publice, sunt sau nu în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate. Prin această lege s-a instituit şi cadrul în care vor trebui aceştia să acceseze şi să transmită datele. Există clar acum obligativitatea pentru toţi pacienţii care sunt asiguraţi în sistemul public de asigurări de sănătate şi pentru toţi furnizorii de servicii medicale, pe toate tipurile de asistenţă medicală, indiferent dacă se află sau nu în relaţie contractuală cu CAS”, a precizat ec. Camelia Ilişuan.

         Practic, toţi furnizorii de servicii medicale – laboratoare, medici stomatologi, cabinete ale medicilor specialişti etc. – care sunt sau nu în relaţie cu Casa de Asigurări de Sănătate vor trebui să transmită aceste date privind serviciile medicale furnizate pentru toţi pacienţii asiguraţi.

Medicii care nu sunt în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate vor trebui să obţină un certificat digital pentru a putea accesa aplicaţia, urmând să fie încheiată şi o convenţie cu privire la respectarea legislaţiei în domeniul datelor cu caracter personal.

         Preşedintele CAS BN, Camelia Ilişuan, a menţionat că transmiterea datelor în acest dosar electronic de sănătate se face foarte simplu, mai ales că toate informaţiile sunt într-un sistem informatic, ulterior făcându-se doar bifarea opţiunii de trimitere.

Potrivit acesteia, dosarul electronic va cuprinde patru module, sumarul de urgenţă, istoric medical, antecedente, documente medicale, date personale. Dacă până acum, dosarul electronic putea fi accesat fără consimţământul pacientului numai de serviciile de urgenţă (medici de pe Ambulanţă, SMURD, în UPU), acum se dă acest drept de a accesa sumarul de urgenţă şi pentru medicii de familie.

„Consimţământul pacientului va fi necesar a se manifesta în alte cazuri, pentru medicii specialişti. Consimţământul se poate da în două modalităţi, fie accesează pacientul dosarul electronic şi dă acces la medicii la care doreşte el, fie în momentul în care este în consultaţie, în baza cardului de sănătate şi a acelei matrici pe care i-o dă medicul de familie”, a explicat Camelia Ilişuan.

Furnizorii de servicii medicale riscă şi contravenţii dacă nu transmit datele către dosarul electronic de sănătate. Astfel, nerespectarea de către furnizorii de servicii medicale care nu se află în relație contractuală cu o casă de asigurări de sănătate a obligației se sancționează cu avertisment scris în cazul faptei săvârșite pentru prima oară și amendă de la 3% la 5% din contravaloarea serviciilor medicale prestate și netransmise în DES, calculate la nivelul fiecărei luni, în cazul faptelor săvârșite ulterior. Sancţiuni sunt prevăzute şi pentru unitățile sanitare cu paturi care nu se află în relație contractuală cu o casă de asigurări de sănătate, iar pentru nerespectări ...repetate, se aplică, pe lângă sancțiunea amenzii, şi sancțiunea complementară a suspendării autorizației sanitare de funcționare pentru o perioadă de 6 luni.

         În cazul în care un asigurat, din varii motive, refuză să aibă un dosar electronic de sănătate, trebuie să ştie că „acest dosar va exista, însă datele ce se colectează ulterior se anonimizează”,  astfel încât pacientul să nu poată fi identificat, în DES, datele fiind utilizate în scopuri de arhivare în interes public, în scopuri de cercetare ştiinţifică sau istorică ori în scopuri statistice.

         Datele din dosarul electronic de sănătate se păstrează pe durata vieţii pacientului, iar ulterior sunt arhivate, tot pentru scopuri statistice. Dosarul electronic de sănătate al pacientului are drept scop creşterea calităţii şi eficienţei actului medical prin accesul imediat la date şi informaţii medicale.

        

 

.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]