Educaţia, cu plăcere

Consilier educativ, prof. Roxana Kovacs

Săptămâna 18 – 24 noiembrie 2013 a avut o dublă însemnătate pentru activităţile educative nonformale, întrucât în această perioadă s-a derulat „Festivalul Naţional al Şanselor Tale”, ajuns la a XIV-a ediţie, dar şi activităţi din proiectul „Săptămâna Educaţiei Globale”. Liceul de Muzică „Tudor Jarda” şi-a dorit să ilustreze principiile educaţiei nonformale, întrucât aceasta reprezintă un tip modern de instruire care, printre altele, elimină stresul notelor din catalog şi al temelor obligatorii.Aşadar, în această sătămână, elevii au învăţat că instruirea teoretică şi deprinderile specifice sistemului tradiţional de învăţământ se pot completa prin activităţi atractive, iar educaţia înseamnă plăcerea de a cunoaşte şi a te dezvolta.
În cadrul Festivalului au fost propuse activităţi stimulante atât pentru cei mici, cât şi pentru cei mari. Astfel, hairstilistul invitat de către doamna învăţător Simona Popiţan le-a ilustrat elevilor din clasa I coafuri ale personajelor din basmele preferate şi le-a exemplificat cum ar fi arătat Ileana Cosânzeana sau chiar doamna învăţătoare a bunicilor lor. Elevii din clasa a III-a şi a IV-a conduşi de doamnele învăţătoare Anca Cârdan şi Lucreţia Hojda au fost educaţi spiritual, în sensul cunoaşterii diversităţii religioase, dar sub aspectul unităţii, pe teritoriul Europei.
Pentru elevii clasei a VI-a, săptămâna a coincis cu două vizite, una la sediul Asociaţiei Pro-Ado şi cealaltă la Primăria Bistriţa, însoţiţi de prof. diriginte Roxana Kovacs. Conştientizarea unităţii în diversitate, a drepturilor şi responsabilităţilor civice pe întreg teritoriul Europei, dar şi consolidarea aspectelor care fac din Bistriţa un oraş european au fost printre obiectivele propuse. Astfel, în cadrul primei acţiuni, ora de dirigenţie s-a centrat pe celebrarea „Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului”. Cu acest prilej, doamna Doina Orza le-a propus un joc interactiv prin care elevii au descoperit prevederile Convenţiei ONU pentru Drepturile Copilului şi şi-au putut exprima opinia referitoare la situaţiile date. Cea de-a doua vizită le-a satisfăcut elevilor curiozitatea referitoare la funcţionarea aparatului administrativ. Au fost întâmpinaţi de către domnul viceprimar Ioan Peteleu căruia i-au adresat o sumedenie de întrebări şi de la care au aflat câteva din prevederile administrative şi modul de lucru sau procedurile de aplicare a normelor administrative. Dar, cel mai mult le-a plăcut sala de şedinţe unde au putut descoperi câteva din proiectele Primăriei Bistriţa.
Având în vedere că educaţia nonformală a cuprins şi informarea cu privire la protejarea mediului înconjurător, dezvoltarea spiritului practic şi de iniţiativă, elevii clasei a VII-a, împreună cu prof. diriginte Nicoleta Briciu au realizat postere cu titlul „Protejarea mediului înconjurător. Europa, alţi oameni, aceleaşi reguli”, în încercarea de diseminare a bunelor practici. Mai mari puţin, elevii din clasa a VIII-a au vizionat filmul „Amintiri din epoca de aur”, în regia lui Cristian Mungiu. Dirigintele lor, prof. Alina Tomi şi-a propus astfel să exemplifice aspecte ale educaţiei pentru cetăţenie democratică, din trecut, prezent, viitor.
Elevilor din clasa a IX-a, Săptămâna Educaţiei Globale le-a adus un alt mod de învăţare şi anume de la colegii lor mai mari. Scenariul a cuprins o oră de comunicare, „profesori” fiindu-le Andrada Băieşiu şi Bianca Nica, eleve în clasa a XI-a, care au descoperit experienţa împărtăşirii de cunoştinţe altor elevi, din postura de profesor coordonator. Clasa a XII-a a fost cea mai solicitată în această săptămână, ei vizitând marţi împreună cu prof. Roxana Kovacs sediul Dacia Renault unde Maria Boar, şef vânzări, le-a făcut o retrospectivă a ceea ce a însemnat marca Dacia pe piaţa autohtonă, dar şi ce deschidere a avut pe piaţa internaţională în ultimii ani. Miercuri, acţiunea de formare în parteneriat cu Serviciul Public Comunitar pentru Evidenţa şi Eliberarea Paşapoartelor Simple, Bistriţa-Năsăud le-a oferit detalii legate nu doar de Uniunea Europeană, de aplicarea normelor şi prevederilor, dar şi despre libera circulaţie sau situaţii posibile şi măsuri care se pot lua. Aici au fost întâmpinaţi de domnul subprefect Ovidiu Frenţ, de doamna Daciana Feti din cadrul Serviciului Integrare Europeană, iar de la Serviciul Paşapoarte de comisarul şef Olariu Rodica, inspector principal Bogdan Mihai şi agent principal Bumbu Gabriel. Desigur, activitatea nu s-ar fi concretizat fără aportul domnului comisar şef Ioan Iacob care şi-a manifestat disponibilitatea pentru acţiunea de fomare în parteneriat încă din luna octombrie. Activitatea “Poartă-te cum ţi-i portul”, din cadrul proiectului SEG a surprins aspecte ale portului popular tradiţional, dar şi modul de valorificare a tradiţiilor prin cântec şi literatură. Au fost dezbătute aspecte ale mesajului formal, informal, nonformal, ale comunicării orale, verbale, nonverbale şi paraverbale. Activităţile educative nonformale dedicate celor două proiecte s-au încheiat sâmbăt. Dimineaţa, la o ciocolată caldă, discuţiile au vizat pregătirile pentru susţinerea examenului de evaluare a competenţelor lingvistice, urmând ca seara să încheie Săptămâna Educaţiei Globale într-un mod cât se poate de relaxant. Având în vedere că în cadrul proiectului activităţile au cuprins dezbateri, activităţi în parteneriat, expoziţii de produse ale elevilor, iar ultima categorie de activităţi permitea promovarea stilului de viaţă sănătos, elevii claselor a XI-a şi a XII-a au iniţiat o acţiune pe un site de socializare, urmând să beneficieze de serviciile gratuite oferite de Zilele Porţilor Deschise, Metropolis.
Cele două proiecte şi-au dovedit complementaritatea prin realizarea câtorva obiective comune, precum conştientizarea trăirii într-o lume globalizată şi a rolului nostru ca cetăţeni ai acestei lumi, dobândirea unor atitudini de respect pentru diversitate şi abilităţi de comunicare interculturală, înţelegerea raportului cauză-efect şi asumarea responsabilităţilor pentru propriile acţiuni. Pentru a concluziona, prin intermediul proiectelor promovate de ISJ BN elevii au descoperit că educaţia cuprinde aspecte variate şi că sistemul tradiţional de învăţământ poate fi completat cu educaţia nonformală care însoţeşte cu succes formarea educaţională a tinerilor, rămânând una din variantele optime pentru susţinerea plăcerii de cunoaştere.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5