Educația religioasă în învățământul primar

Principalele direcții și sarcini ale școlii sunt concretizate în educația pe care o facem copiilor, aplicând cele mai potrivite mijloace și procedee de realizare.
Două sunt modalitățile de formulare:
- Educația formativă: ce se concretizează în dezvoltarea orizontului cultural, a trăsăturilor psihice și morale;
- Educația informativă: având ca obiectiv acumularea de către copii a acelor informații și cunoștințe care să permită desfășurarea procesului de învățământ cât mai eficient și rapid.
Cercetările științifice de psihologie și pedagogie au arătat că valoarea educației din copilărie pune o amprentă, pe care individul o poartă toată viața. Pentru îndeplinirea obiectivelor educației religioase este necesar să desfășurăm cu elevii diferite activități, jocuri, povestiri cu conținut religios care să-i sensibilizeze. Creațiile literare, povestirile, basmele au încântat copilăria întotdeauna; acestea au scos în evidență trăsăturile personajelor, dându-i copilului posibilitatea de a deosebi frumosul de urât, binele de rău, adevărul de minciună, posibilitatea să fie alături de cei buni, curajoși, milostivi.
În acest context, prezentarea în mod atractiv, utilizând o gamă largă de mijloace și procedee didactice, a vieții și a patimilor Mântuitorului, respectiv, despre viața Sfinților, duce la imbogățirea cunoștințelor despre originea religiei ortodoxe și totodată formarea unor trăsături pozitive de caracter. Cărțile cu conținut religios cu imagini sugestive, înregistrări audeo-video, vizitele la bisericile și mănăstirile din apropiere au fost de mare folos în înțelegerea celor învățate, luând contact cu o atitudine de pietate, de liniște, iconografia în dimensiuni aproape de normal, creează o atmosferă de ceva sfânt.
Încă de la o vârstă fragedă copulul își însuşeşte cu uşurinţă cunoştinţe şi conduite cu caracter moral-religios. Cunoaştem că la această vârstă copilul este puternic influenţat de mediul in care se joacă şi în care trăieşte. Este puternic influenţat de mediul educaţional, sensibil la tot ce se întâmplă în jurul lui, şi de aceea intrebările care le adresează celor din jur sunt o mărturie a nevoi lor de a cunoaşte şi explora mediul în care trăiesc. Optim pentru elevi ar fi organizarea în parteneriat cu Biserica din localitate, activităţi școlare si extrașcolare, organizarea corului bisericesc format din elevi, și nu în ultimul rând insuflarea copiilor a dragostei pentru biserică prin participarea la Sfânta Liturghie din fiecare duminică.
Activitatea în parteneriat are ca scop educaţia morală a copiilor uzând de resurse umane, de stimularea mediului bisericesc fiind extrem de binevenită în școală. Complexitatea formativă reclamă o abordare sistematică şi de durata. Formarea atitudinilor pozitive implică o componentă cognitivă , informaţională de necontestat , dar şi o implicare afectivă şi un demers comportamental dezirabil care obligă la o gamă diversă de activităţi, diferite ,dar congruente mergând de la simple discuţii la audiţii, vizionări, vizite, expoziţii, transpunere în manieră plastică a unor teme .
Simbolurile şi manifestările religioase nu au încă semnificaţii clare la această vârstă, dar sunt impregnate afectiv, fac parte dintr-un ritual comportamental uneori, dar nu pot fi explicate de către copil şi nu pot fi considerate orientări valorice evidente. De aceea abordarea lor metodică, gradată şi într-o paletă diversă de tipuri de activităţi in școală va determina insuşirea unui set de valori şi o corectă orientare axiologică .

Înv. Scurtu Liana
Școala Gimnazială "Vasile Scurtu" Parva

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5