Fă bine și așteaptă rău

Cunoscutul proverb românesc în formularea din titlu n-o să fie uitat probabil multă vreme de o familie respectabilă de pensionari, din municipiul Bistrița, localitatea componentă Slătinița. I-au determinat la aceasta doi inși veniți pentru achiziții de mere de la deținătorii de livezi de aici, care au apelat spăsiți la bunătatea și omenia lor rugându-i să le permită pe perioada cât vor avea treabă în localitate să parcheze autoturismul în curtea gospodăriei și să rămână peste noapte în autovehicul. Cu altruismul caracteristic oamenilor zonei, gazdele nu numai că au dat curs solicitării și le-au asigurat aproape o lună de zile cazare în condiții dintre cele mai decente, dar i-au și omenit după cuviință pentru că au considerat că: ”așa se cade deoarece oamenii sunt departe de casă, pleacă dimineața devreme, se reîntorc seara târziu, or fi obosiți și flămânzi“, iar ca tacâmul să fie complet, nu rare ori, capul familiei i-a mai tratat și cu câte o țuiculiță, cu câte un pahar de vin, cu apă minerală, au beneficiat cu alte cuvinte de o adevărată și nesperată boierie !. La finalizarea lucrărilor au plecat, însă la scurt timp gazdele au constatat dispariția dintr-o anexă în care funcționa centrala termică a unui fierăstrău mecanic (o drujbă) marca STIHL pe care îl achiziționase nu demult prin cumpărare cu 1800 lei. Au depus plângere în care au specificat faptul că deși locuiesc de mai bine de două decenii în localitatea de domiciliu nu s-au mai confruntat cu probleme de genul celor reclamate. În același timp, au amintit despre ”oaspeții“, ce s-au autoinvitat la dumnealor. S-au efectuat investigații, cercetări, dar acestea n-au dus nici la descoperirea făptuitorilor, a subiecților infracțiunii cum li se zice de la 01.02.2014 încoace și nici a fierestrăului furat. Ba mai mult, cineva probabil interesat le-a atras atenția că: ”n-au procedat bine indicând în plângere numele posibililor făptuitori întrucât în caz de neconfirmare se pot alege cu un dosar de calomnie !“. În paranteză fie zis, oamenii au procedat corect, întrucât în asemenea cazuri trebuie să cooperezi, să dai elementele, datele, detaliile ce pot duce la clarificare. În fața perspectivei destul de ingrate de a se vedea nevoiți și obligați să mai și ceară și scuze celor care i-au prădat, și-au retras plângerea, aceasta fiind clasată. Spiritul de adevăr și dreptate precum și grija și atenția față de propria demnitate și reputație i-a determinat să continue investigațiile pe cont propriu, iar după câteva luni au stabilit că fierăstrăul lor mecanic (drujba) marca STIHL, având seria specificată în factura primită la cumpărare, se află la vreo 60 km depărtare de casă în posesia unui cumpărător de bună credință, tocmai în comuna Zagra !. Acesta a declarat că l-a cumpărat cu 1000 lei de la doi consăteni de ai lui, respectiv de la foștii ”oaspeți“ ai pensionarilor, iar prețul l-a achitat astfel: suma de 500 lei la data vânzării, pe care a remis-o la mână în numerar unuia dintre făptuitori/subiecți, care au venit împreună cu autoturismul la domiciliul lui, iar suma de 500 lei a achitat-o tot în numerar și la mână celuilalt făptuitor/subiect, după o săptămână, într-un bar din localitate. Cu concursul polițiștilor din comună, persoanele păgubite și-au putut recupera drujba, ceea ce până la urmă s-a dovedit a fi o nu prea mare izbândă și motiv de prea multă bucurie devreme ce tot ele au rămas păgubite întrucât drujba a fost folosită fără drept vreo opt luni de zile, fiind adusă aproape în stare de neîntrebuințare. La toate acestea s-au mai adăugat stressul, alergătura și cheltuielile inerente pe care le-au făcut până au dat de urma făptuitorilor/subiecților. În cauză s-a pronunțat desigur o soluție, dar probabil n-ar strica și o analiză fie chiar succintă mai ales în contextul intrării în vigoare a noilor coduri - penal și de procedură penală – pentru că sunt importante soluțiile, dar eficiența lor depinde mult și de cine, cum și când le dă.
În ceea ce-i privește pe cei doi amici pensionari, au promis că în viitor vor proceda aidoma foștilor băștinași ai Slătiniței, care pentru cei neaveniți aveau întotdeauna pregătit un răspuns standard: ”regretăm nu vă putem primi, poate încercați la vecinul !“, iar cum la vecini primeau un răspuns identic, musafirii nepoftiți se vedeau nevoiți să părăsească localitatea, ceea ce după cum ne putem da seama nu era și nu este rău deloc.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5