JURNAL DE CĂLĂTORIE

I. CETATEA SIBIULUI (HERMANNDTH)

Dintotdeauna mi-am dorit cu căldură, îndeaproape, vizitarea cetăţii Sibiului. Cât mi-a trăit soţia, am trecut de multe ori prin Sibiu, spre staţiunile balneoclimaterice de pe Valea Oltului. Spre acestea ne grăbeam de fiecare dată ca să ajungem la timp pentru tratamentele cu apa lor sulfuroasă.

Şi ne grăbeam şi la întoarcerea acasă.

La întoarcere treceam la fel prin Sibiu, obosiţi de tratamente şi aşa niciodată nu am putut pe îndelete să vizităm o cetate atât de frumoasă şi mare. Ştiam de faimosul muzeu Bruchental.

Din 1989, primul oraş liber din România, cu primul ei primar ales liber de obşte.

În 2000 Klauss Johanis este ales primar de al municipiului (primul primar german după 1945).

Ştiam deasemenea de la d-na scriitoare Jeniţa Naidin că Sibiul are în patrimoniul său cultural cele mai multe biserici dintre toate oraşele din România. Ştiam deasemenea de Podul Minciunilor. Numărul mare de biserici nu l-a deranjat pe fiul lui Nicolae Ceasuşescu (Nicu) şi nu a demolat nici o biserică atâta timp cât a fost prim secretar al Sibiului. Nu a efectuat demolări la nici una dintre ele.

Nu avea mania distrugătoare a mamei şi a tatălui său. Cam atât ştiam, în mare, despre Cetatea Sibiului. Mai ştiam totuşi că Sibiul a primit pe merit titlul de capitală a culturii europene în 2007, titlu pe care nu şi l-a dezminţit niciodată.

Şi cam la atât se rezumau cunoştinţele mele despre Sibiu. Tot alte multe probleme de obicei de sănătate m-au oprit a face o mai amplă călătorie la Sibiu.

S-a ivit ocazia în 26 august a.c.

Conducerea C.A.R.P. (Casa de ajutor reciproc a pensionarilor Bistriţa) reprezentată prin d-nul director Gheorghe Ostahie şi contabil şef Saveta Huciu.

Ei mi-au înlesnit o călătorie dorită, cu ocazia unei excursii, anume la Cetatea Sibiului. Bineînţeles că mi-am exprimat şi eu disponibilitatea şi m-am alăturat grupului de excursionişti. Printre ei, obişnuiţi de mult cu excursiile am remarcat pe domnii şi doamnele prezente la start: Doamna SULTANA SALVAN, şefa şi organizatoarea precum şi ghidul excursiei, ing. CONSTANTIN SVOBODA-foto, IONEL MOLDOVAN – conducător auto, VASILE HUCIU, familia VASILE ILIEŞ şi MARIA, ARDELEAN GHEORGHE, MARIA JEUCA, OTILIA ISTRATE, IOANA RUS, OCTAVIA BĂRBOS , SANDA PĂTRĂŞCAN, MARIA SZENTAGOTAI, MARIA BOR, MARIA PAVEN, MARIA POP, MARIANA RUS, şi alţii, total 33.

Alergam cu autocarul de la orele 7 dimineaţa, pe traseul Viişoara-Teaca, cu serpentinele ei, Reghin, Târgu Mureş, Mediaş, Axente Sever, Simnic, tot pe serpentine, apoi Şura Mare care ne deschidea poarta Municipiului Sibiu (HERMANNDTH).

Municipiul, capitală de judeţ se află în centrul Transilvaniei.

Sibiul datează din paleolitic. În 1141-1161, migrarea saşilor şi înfiinţarea aşezării HERMANNDTH. În 1242 tătarii distrug HERMANNDTH . Prima atestare documentară apare într-un document scris în sec XII de PAPA CELESTIN.

În 1432 oraşul este asediat pentru prima dată de turci. În 1464 regele Matei Corvinul, acordă oraşului dreptul de a-şi alege judele regesc, care era cel mai înalt demnitar al timpului. În 1861, Sibiul este cuprins de Imperiul Habzburgic, devenind capitala Transilvaniei.

- 1918 – MAREA UNIRE, Sibiul devine Municipiu.

- 1921 – din recensământul populţiei rezultă că oraşul numără 32.748 de locuitori. Dintre care: 18.218 germani, 8533 – români, 4231- unguri, 7310 evrei, 376 – alte naţionalităţi.

- 1945 – 1989 – încercare de industrializare forţată, de către regimul comunist

Sibiul s-a caracterizat printr-o permanentă dezvoltare economică, în prim plan având dezvoltarea breslelor, a căror produse se videau în toată Translivania, Ţara Românească şi Ungaria.

- 1989 – înlăturarea dictaturii comuniste

Sibiul are numeroase obiective care merită şi au fost vizitate şi de grupul nostru:

1. Universitatea “Lucian Blaga”

2. Muzeul Bruchental

3. Biserici : Catedrala Ortodoxă, Biserica Reformată, Biserica Franciscă, Catedrala Evanghelică ce are turla de 78 m,

4. Facultatea de drept “Simion Bărnuţiu”

5. Primăria

6. Piaţa Mare

7. Zidurile Cetăţii

8. Dumbrava Sibiului, cu grădina zoologică

9. Muzeul Satului şi multe alte muzee

10. Podul Minciunilor (primul pod de fier forjat din România) inaugurat în 1860

De menţionat că zilnic Sibiul este vizitat de peste 4500 turişti din ţară şi de peste hotare. Judeţul Sibiu are 5432 km patraţi, ocupând 2,3% din teritoriul ţării şi 422.000 locuitori.

Primarul Sibiului Klauss Johanis, are grigă de modernizarea Municipiului.

La reîntoarcerea noastră am vizitat şi Cetatea Sighişoara. Excursia a fost reuşită prin grija şi atenţia conducătorului autocarului şoferul IONEL MOLDOVAN.

AUREL I. BORGOVAN.

Comentarii

31/08/10 14:12
Germanistul

Stimate domnule Borgovan,

Daca nu vorbiti limba germana, si este evident ca nu o vorbiti, de ce nu v-ati informat inainte de a poci pur si simplu toate numele germane?
Se scrie Hermannstadt, nu Hermanndth (!!)
Brukenthal, nu Bruchental (!!!),
Habsburg, nu Habzburg (!!!!!),
Klaus Johannis, nu Klauss Johanis (!!!!)

In rest sanatate si numai bine!

Germanistul

31/08/10 04:09
DanT

Articol scris in mare graba ... numele german al Sibiului este Hermannstadt, nicidecum cel tot repetat in articol. "Bruchental" se scrie de fapt Brukenthal, iar "Klauss Johanis" se scrie de fapt Klaus Johannis. Totusi nu dureaza mai mult de 10 minute sa faci o mica corectura cu ajutorul Google. Iar propozitiile de genul "Sibiul dateaza din paleolitic" sunt hilare ... chiar daca s-au gasit obiecte foarte vechi in zona, propozitia trebuie nuantata un pic pentru a nu da in registrul comic. "Biserica francisca" nu exista, poate cea franciscana. Catedrala evenghelica are de fapt un turn de 73 de metri, nu de 78 (diferenta e semnificativa, pentru ca la 78 de metri ar fi peste cel din Bistrita - care e cel mai mare turn de piatra a unei biserici din Transilvania - dar la 73 de metri e sub cel din Bistrita).

In rest, Sibiul e intradevar cel mai frumos oras din Romania de la care si Bistrita ar avea foarte multe de invatat.