ÎNTÂLNIREA DE PROIECT ERASMUS+ "NEW CITIZENSHIP IN SCHOOL " ÎN BRUXELLES, BELGIA

Prof. Anamaria Pop

 În perioada 29 Aprilie -4 Mai  2019, Școala Profesională "Tiberiu Morariu" Salva a fost implicată într-un nou eveniment de formare  din cadrul Proiectului Multilateral Erasmus+ KA201 "  New Citizenship in schools" -O noua cetatenie democratica in scoli Nr. 2017-1-BE01-KA201-024747 ,proiect desfășurat la Școala "Joseph Bondael" din Bruxelles, capitalaBelgiei , tara care este si coordonatoarea acestui proiect. In cadrul acestei mobilitati au participat un grup mixt de profesori  : prof. Pop Anamaria, prof. Moldovan  Floare, prof. Pop Ana  Adriana , profesori voluntari : Hirsman Iulia Ioana- consilier scolar, Pavelea Onita si  Pop George, dar si un reprezentant al Inspectoratului Scolar Judetean Bistrita- Nasaud , doamna Hudrea Daniela -  Inspector Scolar pentru Proiecte si Programe Europene. Alături de reprezentantanţii  școlii din Salva, la această întalnire, au fost prezenți   si profesori de la scoala partenera I.C Barbera ,Caccamo, Sicilia,Italia.

Un specific al sistemului de invatamant din scoala gazda, il reprezinta  pedagogia scolii care se numeste Planul IENA de Peter Petersen. Profesorii sunt cei care ofera la clasa o parte a informatiilor , urmand ca elevii sa descopere prin munca in grup celelalte informatii. Programul din scoala incepe la 8:20 si se termina la ora 15. Doua zile ale saptamanii( Miercuri si Vineri) elevii au program mai scurt, pana la ora 12.Scoala gazdac Ecole Joseph Bondael este o scoala primara dar care include si cateva grupe de gradinita.

Activitatile la care grupul de profesori au participat s-au concentrate pe  diversitate.Intreaga echipa de proiect Erasmus+ a avut ocazia sa participe la o sesiune de informare in cadrul unui centru de  refugiati ( Mentorescali) care ii ajuta pe tinerii de acolo sa se integreze in cadrul scoietatii belgiene. Acestia aveau varste cuprinse intre 16-18 ani. O alta activitate a constat in  vizitarea unei asociatii ( Gaffi) care se ocupa cu cursuri de  arta si de adaptare pentru femeile imigrante in special din tarile africane. Cantecele acestor femei au exprimat sentimentul de solidaritate , dorinta de a depasi orice piedici in calea integrarii sociale. In tarile din care acestea provin statutul femeilor este foarte scazut iar acest centru le ajuta sa inteleaga egalitatea si valorile morale promovate de catre Uniunea Europeana.

In cadrul scolii , cadrele didactice participante  au asistat la diverse activitati la clasa sustinute de profesori si uneori de parinti. Astfel, s-a asistat la o activitate culinara a elevilor iar parintii au sprijinit aceasta activitate realizand un produs culinar specific tarii din care acestia provin. In scoala, elevii belgieni au sustinut un proiect anual  proiect la care au lucrat pe tot parcursul anului apoi aceste proiecte au fost expuze in cadrul unui targ de produse a  carui tematica cuprindea provenienta cuvintelor in limba belgiana.

De departe , momentul de maxima intensitate emotionala a fost vizita ghidata la fortificatia militara Breendonk. Aceasta este o fortificatie militara situata in apropiere de orasul  Mechelen,  care este cunoscuta pentru rolul de tabara de detentie nazista (Auffanglager) din timpul ocupatiei germane din Belgia pe perioada celui de-al doilea război mondial.Fortareata  Breendonk a fost construita inițial pentru armata belgiană , ca parte a celui de-al doilea inel de apărare al Redoubtului Național care proteja importantul port-oraș din Antwerp. Acesta a fost acoperit de un strat de pământ de 5 metri grosime pentru apărare împotriva bombardamentelor, un șanț plutind cu apă și măsurat la 200 de metri pătrați.

În timpul celui de-al doilea război mondial, fortareata  a fost modificata de germani ca o tabără de detenție pentru deținerea dizidenților politici belgieni, capturand membri ai rezistenței și a evreilor. Deși tehnic o închisoare, mai degrabă decât o tabără de concentrare, fortareata era amenajata pentru condițiile sărace de viață ale deținuților și pentru folosirea torturii. Cei mai mulți prizonieri care au fost deținuți la tabără au fost mai târziu transferați în lagăre de concentrare mai mari din Europa de Est. Din cei 3.590 deținuți cunoscuți că au fost deținuți la Breendonk, 303 au murit sau au fost executați , iar până la sfârșitul războiului au murit ulterior alti 1741 de detinuti transferati in marile lagare de concentrare.

Participarea la aceste proiecte ne-a oferit posibilitatea de a vizita principalele obiective culturale si turistice din orasul Bruxelles, ne-am bucurat de intalnirea cu comunitatea de romani dar si vizita tematica la Parlamentul European.Profesorii participanti si au completat cunostiintele lingvistice dar si cele stiintifice aducand un inventar de metode si materiale didactice cooperative pe care le vor folosi in munca la clasa.

Au fost prezentate mijloacele de vizibilitate si diseminare ale proiectului pagina de Facebook si pagina de Twinspace. Toate produsele proiectului realizate pana in acest moment  se pot consulta sau descarca ca resurse deschise din pagina de Twinspace, pagina de Facebook ,site-ul proiectului:

https://stjosephboondael.be/#bienvenue

https://twinspace.etwinning.net/45910/home

https://www.facebook.com/New-Citizenship-in-Schools-Erasmus-KA2-1909120892740905/

 

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului.Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]