La Colegiul Național George Coșbuc din Năsăud O LECȚIE DE MUZICĂ, ALTFEL, cu compozitoarea și pianista LIDIA CIUBUC, din Chișinău

Gheorghe Pleș

          Luni, 23 aprilie 2018, eleganta Aulă a Colegiului Național „George Coșbuc” din Năsăud a vibrat armonios sub semnul clasicismului.           

          Măiestria interpretativă a remarcabilei și multilaureatei pianiste LIDIA CIUBUC, membră a Uniunii Compozitorilor din Republica Moldova, ni s-a dezvăluit prin acordurile a șase piese de rezistență ale repertoriului de pianoforte.

          Trei dintre acestea au fost compuse în preajma anului 1865 ( când la Leipzig, Julius Blüthner a fabricat pianul de pe scena Aulei): Sonata nr.3 în Fa minor, opus 14, partea I, (Robert  Schumann); La Grande valse brillante, opus 18, și Vals în mi minor, opus  postum, (Frédéric Chopin), respectiv Serenada, opus 134, (Franz Schubert ).

          Era perioada istorică în care, cu doi ani înainte de prezentarea în premieră concertistică a pianului, se inaugura la Năsăud, Liceul grăniceresc. Întâmplător sau nu, în timpul concertului, pe fundalul mural trona portretul și privirea blândă a lui Coșbuc, venit pe lume la Hordou, în 1866.

Evenimentul a debutat prin cuvântul de salut adresat interpretei Lidia Ciubuc și mamei Domniei sale, Ala Ciubuc - profesoară de istorie la Chișinău, de Directorul Colegiului, profesoara Anca Mariana Cârcu.

Celor peste 100 de liceeni din sală li s-au prezentat sintetic câteva file din istoricul predării disciplinelor: muzică și instrument muzical, precum și numele muzicienilor de seamă  care s-au ridicat de pe băncile școlilor năsăudene.

          Doamna Director Cârcu a mulțumit călduros Domnului Director Executiv al Asociaţiei „Vasile Voiculescu” teolog Leonida-Aurel Pop, profesor Waldorf de talie europeană și absolvent al Liceului nr. 2 din Năsăud, promoția 1969, pentru inițiativa, perseverența și implicarea fructuoasă în realizarea evenimentului musical dedicat elevilor.

          Jovial și spontan, riguros și subtil, profesorul Leonida Pop s-a metamorfozat în maestru de ceremonii, prezentând pe scurt fiecare piesă din program, cu deosebire în uvertură: Rondo turcesc ("'Alla Turca") din Sonata pentru pian nr.11 de Wolfgang Amadeus Mozart și, ca final, transcripția pentru pian solo a Rapsodiei române în La major, opus 11, nr.1 de George Enescu.

În cuvintele sale de rămas bun, Domnul Leonida Pop a inventariat eșantionul din auditoriu cu prenumele Sfântului zilei și a dat tonul singurei piese vocale a Concertului, cunoscutul „La mulți ani”.

Din rândul 1, așezând alături buchetul floral înmânat de reprezentantul elevilor, spre surpriza tuturor, Domnișoara Lidia a țâșnit ca o căprioară spre pian, acompaniind auditoriul.

Fața sa radia, îmbujorată, asemeni unei participante la proba de control a vitezei de pe baza sportivă a liceului său, mulțumită că a obținut o confirmare a expectanțelor sale.

Se cuvine să îi mulțumim și pentru decizia sa fermă de a concerta pentru elevii năsăudeni, luptând cu inerția unui străbunic obosit al pianelor atât de performante din zilele noastre, la care nu trebuie să facă exerciții de percuție pentru a obține succese pe scenele lumii, ci doar să mângâie, cu gingășie, claviatura.

.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]