MARIA, CONFIRMĂ ŞI RECONFIRMĂ: AVEM ELEVI ŞI DASCĂLI EXCELENŢI

Marea tevatură pe tema rezultatelor nu tocmai dintre cele mai aşteptate şi dorite din prima sesiune de bacalaureat din acest an ne-a determinat să ne întrebăm: oare cum s-o fi descurcat la examen simpatica Maria ?

Maria este o fată deosebită, isteaţă, frumoasă, cu dragoste de Dumnezeu precum şi cu un sumum de alte calităţi dintre cele mai alese, printre care şi aceea că atunci când intri în dialog adoptă o mină ce degajă multă puritate, inocenţă, bucurie şi optimism, care de la vârsta de patru ani şi-a găsit ocrotire la Mănăstirea Sfântul Ierarh Spiridon de la Strâmba, comuna Josenii Bârgăului, judeţul Bistriţa-Năsăud, o zonă hărăzită cu neasemuite frumuseţi, pe care localnicii încearcă şi reuşesc să le menţină şi îmbogăţească continuu. Teama de a nu provoca, prin întrebări inoportune, eventuale indispoziţii ne-a determinat să avem reţinerile de rigoare, motiv pentru care am aflat cu oarecare întârziere răspunsul.

După absolvirea învăţământului gimnazial, Maria şi-a manifestat dorinţa de a urma liceul în cadrul Grupului Şcolar ” Radu Petrescu “ din Prundu Bârgăului, capitala Ţării Bârgăului, un demers nu tocmai simplu dacă avem în vedere doar faptul că distanţa dintre Mănăstirea Sfântul Ierarh Spiridon şi Grupul Şcolar ” Radu Petrescu “ este de 10 km, ceea ce presupune să-ţi asumi riscul că vor fi zile în care va trebui să parcurgi pe jos pe vreme bună, dar şi pe arşiţă, pe ploaie, pe frig şi nămeţi, o distanţă ce însumează dus-întors.... 20 km !. La toate acestea s-au adăugat bineînţeles obligaţiile impuse de statutul special de la mănăstire pentru că se ştie că viaţa monahală prespune multă chinovie, iar în condiţiile concrete existente micuţa obşte de aici alcătuită din opt vieţuitoare este nevoită să ostenească continuu pentru a-şi asigura cele necesare. Cu toţii cunoaştem faptul că Mănăstirea Sfântul Ierarh Spiridon a fost înfiinţată relativ recent, respectiv din anul 1999, pe un loc aproape sterp, fără surse de venit. În plus, şi-a propus punerea în operă a unui volum important de investiţii în principal pentru edificarea noii biserici, ceea ce obligă la multă alergătură pentru proiecte, autorizaţii şi mai ales pentru procurarea de fonduri, de materiale, angajarea de lucrări, iar în aceste condiţii de şantier perpetuu oricât te-ai strădui apar inerente dereglări şi disfuncţionalităţi cu conscinţele de rigoare. Maria a avut curajul de a-şi asuma şi înfrunta riscurile existente, iar eforturile sale permanente s-au concretizat prin promovarea cu brio a examenului de bacalaureat încă din prima sesiune cu o medie generală FOARTE BUNĂ – 9,20 ( 9,40 la Limba română, 9,20 la Istorie şi 9,05 la Geografie ), ceea ce demonstrează şi scoate în evidenţă caracterul său deosebit şi calităţile sale intelectuale, psihovolitive, fizice şi nu numai. Dacă calificativul obţinut de MARIA la bacalaureat a fost unul FOARTE BUN, noi stimate cititorule, care ştim sau putem intui câtă trudă şi eforturi incorporează putem să-i acordăm, fără a greşi, calificativul EXCELENT !. Poate n-ar strica ca autorităţile administraţiei publice locale să analizeze posibilitatea de a-i acorda minunatei fete chiar o recompensă.

Rezultatele obţinute de Maria n-ar fi fost posibile fără sprijinul permanent pe care l-a primit din partea maicii stareţe EPIHARIA BRUMĂ, a părintelui duhovnic PAISE PAŞCU, a vieţuitoarelor mănăstirii, a prietenului nostru, fratele IONIŢĂ, care au încercat să-i creeze şi să-i asigure în cadrul existent condiţii cât mai bune de pregătire, ceea ce confirmă o mai veche apreciere a noastră potrivit căreia la Mănăstirea Sfântul Ierarh Spiridon nu numai se zideşte, dar şi se înzideşte, adică se formează oameni, mari caractere.

Foto Noua biserică aflată în curs de edificare la Mănăstirea Sfântul Ierarh Spiridon

Un mare merit în rezultatele obţinute de Maria aparţine minunatelor cadre didactice de la Grupul Şcolar ” Radu Petrescu “, director prof. Constanţa Neuc, dirigintă prof. Elena Tiotiu, care înţeleg, ştiu şi se pricep să lucreze cu elevii lor mai speciali, majoritatea obligaţi de tradiţie, de normele de comportament nescrise, de condiţiile şi situaţia social-economică nu numai să-şi onoreze sarcinile şcolare, dar la nevoie, iar aceasta apare aproape zilnic să pună mâna pe sapă, pe coasă, pe alte unelte şi să-şi ajute părinţii la căpălit, la coasă, la polog, să aibă grijă de animale, să facă o sumedenie de alte treburi gospodăreşti şi abia apoi dacă le mai rămâne timp să se apuce de învăţat. De aceea, în opinia noastră la calificativele/notele individuale obţinute fiecare ar trebui să beneficieze de un bonus suplimentar de 1-2 puncte pentru efortul şi activitatea în plan extraşcolar. Studii recente efectuate de instituţii de învăţământ şi universităţi de prestigiu din străinătate relevă faptul că acest lucru nici nu este dăunător, ci dimpotrivă elevii şi studenţii implicaţi în activităţi lucrative obţin rezultate superioare la învăţătură.

Prestigioasa instituţie de învăţământ bârgăoană a avut şi are din totdeauna excelenţi pedagogi, neîntrecuţi formatori de caractere, printre care s-au numărat mulţi dintre foştii consăteni, colegi şi prieteni de la Suseni precum familia Platon Eliade-Mircea şi Platon Maria, excepţionali profesori de limba română şi respectiv de matematică, profesorul de chimie Crăciun Albu sau cel de fizică Andrei Vrâncean ori profesoara noastră de geografie şi a celor menţionaţi Eudochia Vonica-Ghiţa. Cu primul am fost coleg în ciclul gimnazial şi deşi ulterior drumurile noastre s-au despărţit am rămas pentru totdeauna prieteni, ceea ce mi-a permis să-i cunosc preocupările, realizările, necazurile şi neîmplinirile. Descendent al reputatului dascăl Toma Il. Platon, Mircea a fost un excelent elev şi student, iar azi este un profesor şi intelectual de excepţie. Activitatea sa didactică nu s-a oprit şi nu s-a limitat niciodată la orele de la catedră, ci a avut un caracter continuu în care se documenta, investiga, pentru a fi în măsură să pună la dispoziţia elevilor săi informaţia momentului de care ştia că au sau vor avea nevoie. De altfel, încă din primii ani de liceu s-a implicat în activităţi de cercetare a folclorului local, iar cu acest prilej a descoperit şi cules din satul natal Balada ” Ioan Bârgovan“, pe care a publicat-o în ziarul local, iar ulterior a fost inclusă în volumul ” Balade populare româneşti“, volumul I, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1964, p.311-312. Mare iubitor a obiceiurilor şi tradiţiilor locale a iniţiat, organizat şi condus Ansamblul folcloric ” Datina“ din cadrul Clubului elevilor cu care a pregătit spectacole de înaltă ţinută artistică prezentate la numeroase concursuri de folclor în ţară şi străinătate, prin care a făcut cunoscută şi a adus faimă zonei. În 1986, cu prilejul sărbătoririi bicentenarului şcolii de la Prund a redactat Revista-anuar Plaiurile Bârgăului. A fost primul intelectual, care a încercat şi a reuşit cu pregătirea şi competenţa caracteristică să definească personalitatea scriitorului Radu Petrescu, fostul nostru profesor de limba română, prin ceea ce a conceput şi realizat în anii când a funcţionat la şcolilele din Petriş şi Prundu Bârgăului, elaborând o lucrare vastă, care ar merita să vadă lumina tiparului pentru a deveni accesibilă tuturor celor interesaţi.

Maria a confirmat şi reconfirmat un lucru pe care îl ştiam demult: avem elevi şi dascăli minunaţi.

În acest sens, pledează rezultatele şi activitatea unui grup de vreo zece foşti elevi dintr-o generaţie de elită a instituţiei etalon a judeţului şi a ţării de la Colegiul Naţional ” Liviu Rebreanu “ Bistriţa, cea din perioada 1990-1994, adică prima după evenimentele din 22 decembrie 1989, actualmente tineri în floarea vârstei, cu potenţial creator ce se apropie de maxim. Toţi au fost şi au rămas prieteni nu numai în perioada liceului, a facultăţii, a studiilor de masterat şi doctorat, dar şi acum se consultă în probleme profesionale şi familiale, nu pierd nicio ocazie fără să-şi împărtăşească preocupările, planurile de viitor, iar dacă e cazul să se ajute. De altfel, şase dintre ei şi-au întemeiat familii cu foşti/foste colegi/colege. Patru sunt absolvenţi ai facultăţii de ştiinţe economice din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, iar în urma completării studiilor au devenit profesori universitari: Daniel Dănău, cu doctorat la Universitė de Lyon ( Franţa) şi studii de post doctorat la Universitatea Princeton ( USA) este profesor la Universitė de Cergy Pontoise ( Franţa) şi University of St. Andrews din Scoţia – Marea Britanie, Arcălean Călin şi Ioana Cosmina Schiopu cu doctorate obţinute în USA Indiana University Bloomington şi Master USA Clemson University, iar Prof. univ. Dr. Adrian Pop, un bistriţean, un rebrenist, a devenit în condiţii de criză, ce tinde să-şi extindă aproape zilnic şi pretutindeni tentaculele consilier al uneia dintre principalele şi importantele instituţii bancare din lume – la Banca Franţei, Füstos Tiberiu, Füstos Gabriela-Maria, Ionel Buf şi mulţi alţii sunt informaticeni de înaltă clasă, Ioana-Liviuţa Liuţă lucrează la Universitatea Tom Fraser din Vancouver - Canada. Nu putem spune că n-a fost bună, că n-a avut calitate învăţământul şi şcoala pe care au absolvit-o aceşti tineri. E adevărat că multe dintre aceste reuşite sunt ale unor individualităţi, care ar fi confirmate oriunde în lume, dar totodată ele demonstrează faptul că indiferent de tarele mai mult sau mai puţin evidente ale sistemului până la urmă în viaţă reuşita e o acţiune de ordin personal şi că munca fiecăruia e calea către mare performanţă.

Ceea ce au realizat Maria, tinerii şi dascălii minunaţi de care am amintit ne obligă şi trebuie să ne oblige să ne gândim cum am putea valorifica mai bine şi în interesul ţării inteligenţa şi potenţialul nativ al elevilor (studenţilor) precum şi experienţa didactică, pedagogică şi profesională a dascălilor noştri şi mai ales cum să-i ajutăm şi să creăm cadrul adecvat de manifestare.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5