MEDITAȚIE LA DUMINICA A- 3-A DUPA RUSALII

Evanghelia zilei:,,Zis-a Domnul către dânşii: luminătorul trupului este ochiul; dacă va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat; iar dacă ochiul tău va fi rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina, care este în tine, este întuneric, cu cât mai mult va fi întunericul! Nimeni nu poate să slujească la doi domni, căci sau pe unul va urâ şi pe altul va iubi, sau după unul se va ţine şi de celălalt nu va avea grijă; nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui Mamona. Drept aceea vă spun vouă: să nu vă îngrijiţi pentru viaţa voastră gândind ce veţi mânca, ori ce veţi bea; nici pentru trupul vostru cu ce vă veţi îmbrăca. Oare, nu este viaţa mai mult decât hrana, şi trupul, decât îmbrăcămintea? Uitaţi-vă la păsările cerului, că nu seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare, şi Tatăl vostru cel ceresc le hrăneşte. Au nu sunteţi voi cu mult mai presus decât ele? Şi cine dintre voi, oricât şi-ar pune el mintea, poate să-şi adauge la statura sa un cot? Iar de îmbrăcăminte ce vă îngrijiţi? Luaţi seama la crinii câmpului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu torc, şi totuşi vă spun vouă că nici Solomon, în toată mărirea sa, nu s-a îmbrăcat ca unul dintre ei. Iar dacă iarba câmpului, care astăzi este şi mâine se aruncă în cuptor, Dumnezeu în acest fel o îmbracă, oare, nu cu mult mai mult pe voi, o puţin credincioşilor? Deci, să nu duceţi grijă zicând: ce vom mânca, sau ce vom bea, sau cu ce ne vom îmbrăca! Că toate acestea le caută păgânii; doar ştie Tatăl vostru cel ceresc că aveţi nevoie de toate acestea. Ci căutaţi mai întâi împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate acestea se vor adăuga vouă”.(Mt.6,22-33)
Legea priorităților-adverbul de timp-căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui și toate celelalte vi se vor da vouă
Una din cele mai frumoase pagini ale Noului Testament este aceea în care ne este descrisă "Predica de Munte", adică o suită de invățături pe care Mântuitorul Hristos le-a rostit in auzul ucenicilor Săi, dar și in acela al mulțimilor care veniseră să-L asculte, undeva, pe o inăltime de unde putea fi mai bine văzut si ascultat. Iar in fruntea acestor invățături se află Cele Nouă Fericiri - pe care le auzim de fiecare dată când participăm la sfânta și dumnezeiasca Liturghie. Din textul evangheliei s-ar putea desprinde cel puțin două aspecte ale vieții noastre cu care cred că mulți dintre noi ne confruntăm.Preocupări la care Iisus are și un răspuns.Astfel purtăm grija facturilor,serviciului,a creșterii copiilor,a unui trai decent,grija zilei de mâine,a sănătății.Și pentru a putea face față acestor lucruri sus-amintite creștinul crede că ar fi bine să nu-I lipsească nimic atunci când v-a avea nevoie de aceea se străduiește : 1)De a aduna cât mai mulți bani-prima grijă mentionată aici este preocuparea excesivă a omului de a strânge cât mai multi bani si de a-i păstra exclusiv pentru sine. Nu puteti să slujiti la doi domni: lui Dumnezeu si lui Mamona, acesta din urma fiind zeul banului, al avaritiei, al egoismului, al posesiunilor materiale. Asadar, nu bogătia in sine e rea (printre prietenii Mantuitorului s’au numărat si oameni bogati), dar ea e primejdioasă prin aceea ca poate deveni un viciu. In acest caz, nu omul stăpaneste banul, ci banul il stăpâneste pe om, asa cum se intamplă, de pildă, cu alcoolul, cu fumatul sau, mai nou, cu consumul de droguri. Dumnezeu e bogat, dar e generos. Iov era un om foarte bogat, dar I s’a asemanat lui Dumnezeu tocmai prin aceea ca era si foarte generos: din avutia lui ii ajuta pe toti nevoiasii, fapt de care s’a tinut seama când, dupa incercările la care fusese supus, si-a redobândit averile.
2)Grija peste măsură pentru hrană și îmbrăcăminte- exemplul cu păsările cerului și crinii câmpului este tocmai argumentul că dacă Dumnezeu are grijă de niște viețuitoare care primesc totul pe de-a gata,cu atât mai mult se v-a îngriji de oameni care,care au la îndemână pricepere și munca.Pentru că în numeroase locuri din Sfanta Scriptura ni se spune că omul trebuie sa lucreze.Dreptul Iosif era dulgher de meserie. Ucenicii lui Iisus, cei mai multi, aveau meseria de pescari si au exercitat-o nu numai inainte de chemarea la apostolat, dar si după invierea Domnului. . Trimitându-i in misiune, Domnul le-a poruncit sa nu-si ia bani sau hrană asupra-le, căci vrednic este lucrătorul de plata sa. Sfântul Apostol Pavel, intelectualul prin definitie, instruit in cele mai inalte scoli rabinice, cunoștea (probabil de la parintii sai din Tars) meseria facerii de corturi .Textul corect al pericopei noastre este: Nu purtati grijă pentru viața voastră ce veti mânca si ce veți bea. (...) Iar de imbrăcăminte de ce purtați grija? (...) Așadar, nu vă ingrijorati spunând: Ce vom mânca? sau: Ce vom bea? sau: Cu ce ne vom imbrăca? Avertismentul are si o motivație cât se poate de clară: că stie Tatăl vostru Cel ceresc că aveți nevoie de toate acestea.
Să ne oprim însă la ceea ce este cu adevărat prioritar în viață:Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui și toate celelalte vi se vor da vouă-După introducere, avertisment si argument, pericopa se incununează cu o splendidă concluzie dintre spirit si materie și care nu este acela de excludere a spiritului sau a materiei, ci de prioritatea spiritului asupra materiei. Ele co-exista in aceeasi ființă umană, dar întâietatea o are spiritul si spiritualitatea.
In acest sens, un exemplu grăitor il avem tot in Noul Testament. Iisus se afla, ca oaspete, in casa surorilor prietenului sau Lazar, Marta si Maria. In timp ce Marta pregătește un ospăț pe măsura Oaspetelui (la care ospăț, probabil, vor mai fi si altii), Maria se așeaza la picioarele lui Iisus si-I soarbe, cu nesaț, cuvintele. In mod normal, cele doua surori trudeau impreună la pregătirea unui astfel de eveniment, si așa se explica de ce Marta, inglodată in treburi si oarecum nervoasț, ii reproseaza Mariei ca a lșsat-o singura si-I cere lui Iisus sa i-o trimită in ajutor. Domnul insă, fără s’o dispretuiască pe Marta, o laudă pe Maria ca pe una ce si-a ales partea cea buna, care nu i se va lua. Însă credem ca după aceea, la masa, Iisus i-a multumit Martei pentru bucatele gustoase si a laudat-o ca pe orice gospodina care si-a onorat oficiul de gazda. Concluzia noastră este aceea ca cele doua surori nu trebuie privite antagonic, ci complementar in ierarhia valorilor: partea cea buna, aceea a spiritului, e prioritară față de aceea a materiei, pe care insa nu o exclude. (...) Nu te ingrijora, deci, pentru cele de trebuintă vietii tale, dar ingrijește-te de ele cu gândul si rugăciunea la Dumnezeu, asa cum face țăranul cand infige plugul in tarina pentru prima brazdă.
Caută mai intai imparatia lui Dumnezeu, care a si venit prin Liturghie si va veni deplina pe norii cerului, dar si dreptatea Lui, care nu e altceva decat bunatatea de a-L fi trimis la noi pe Fiul Sau, Iisus Hristos, pentru ca tot prin El să ni-L trimită pe Duhul Său Cel Sfânt.Amin!

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]