METODE COMPLEMENTARE DE EVALUARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR- portofoliul

În afară de metodele devenite clasice vizând evaluarea, didactica actuală propune o serie de noi metode numite, fie complementare, fie alternative. Practica docimologică de la noi şi din altă parte demonstrează că nu se poate renunţa la modalităţile de evaluare aşa

zise clasice, dar nici că se poate merge pe o evaluare exclusiv modernă, drept pentru care se recomandă îmbinarea acestora, în scopul nuanţării rezultatelor şcolare.

Dintre metodele moderne de evaluare cel mai des folosite, amintim:

1. Referatul care permite o apreciere nuanţată a învăţării şi identificarea unor elemente de performanţă a elevului, care îşi au originea în motivaţia lui pentru activitatea desfăşurată. Acest instrument este recomandat elevilor din clasele mari.

2. Investigaţia este o metodă de evaluare în care elevul este pus în situaţia de a

căuta o soluţie la exigenţe şi complexităţi diferite, el trebuind să dovedească

că a înţeles cerinţele temei, a soluţiei adoptate, folosirii acesteia în alt context.

3. Proiectul este o metodă complexă de evaluare individuală sau în grup recomandată pentru o evaluare sumativă. Subiectul este stabilit de către profesor dar poate fi ales şi de către elevi după ce aceştia s-au obişnuit cu acest gen de activitate.

4. Portofoliul este o metodă de evaluare complexă, longitudinală, proiectată pe o secvenţă mai mare de timp. Acesta vizează probe orale, scrise şi practice, urmărindu-se progresul elevului de la un semestru la altul sau de la un an la altul.

Componenţa unui portofoliu este următoarea:

– o prezentare proprie;

– articol ştiinţific;

– o schiţă de autor;

– prezentarea unei cărţi;

– prezentarea unei situaţii problematice;

– creaţie proprie;

–interviu cu părinţii.

Focalizându-ne pentru moment atenţia asupra beneficiilor pe care le comportă utilizarea portofolioului la nivelul claselor I-IV, precizăm că el preia, prin unele elemente ale sale, funcţiuni ale altor instrumente evaluative care se includ oarecum în ansamblul acestei metode. Această caracteristică va conferi portofoliului o evidentă valoare instructivă, dar şi una formativă.

Pentru clasele primare însă, portofoliul nu constituie un instrument propriu-zis de evaluare. El reprezintă mai degrabă un element de motivare şi de deschidere a apetitului de colectare a unor elemente relevante pentru cunoaşterea şi amplificarea experienţei artistice, ştiinţifice,religioase, tehnice, etc. a elevului ce se cere a fi întărită.

La clasele primare din şcoala noastră se aplică această metodă, nu neapărat urmărindu-se scopul propriu-zis al portofoliului, ci mai degrabă inoculându-se ideea de colectare si ordonare, de către elevi, a lucrărilor proprii - fişe de muncă independentă, de evaluare la diferite discipline, de ameliorare, de dezvoltare, planşe, colaje, filme inscripţionate, et c. S-au urmărit totodată dezvoltarea deprinderilor de consecvenţă în activitate, grijă şi respect faţă de propria muncă, urmărirea progresului propriu, autoevaluarea capacităţilor proprii şi nu în ultimul rând, dorinţa de autodepăşire. S-au construit fişe de diferite tipuri, fişe care de fiecare dată stârneau curiozitatea elevilor, motiv pentru care aşteptau cu nerăbdare să lucreze pe ele. Aceste fişe permit alocarea unui număr mai mare de minute pentru rezolvarea lor, devenind părţi componente ale portofoliului fiecărui elev. Elevii noştri au inţeles că portofoliul personal constituie o adevărată carte de vizită, care le reprezintă interesele, unele aptitudini, nivelul de creativitate/ ingeniozitate, plasându-i într-o reală situaţie de emulaţie faţă de colegii de grupă sau din clasă.

Promovarea acestei metode de evaluare flexibile, complexe şi integratoare s-a impus ca o alternativă viabilă la modalităţile tradiţionale. Semnificaţia adoptării portofoliului constă în aceea că oferă cadrului didactic şi elevului deopotrivă, o metodă care să îmbine pe deplin funcţiile formativă şi informativă ale evaluării. De aceea considerăm profitabilă adaptarea specificului acestei metode alternative şi la nivelul grupului-clasă de elevi din ciclul primar!

înv. Maria Frumos

Şcoala Generală Josenii Bîrgăului

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5