Ovidiu Creţu, primarul municipiului Bistriţa: Noi discutăm de patru ani despre această centură. Am intrat în faza în care o punem în urnă

,,Eu am fost ales să conduc şi îmi asum chestiunea aceasta din toate punctele de vedere, dar ajungi la nişte probleme deosebite, probleme mari. Am ajuns în momentul în care trebuie să iau o decizie, dar am nevoie de sprijinul concret al cetăţenilor.


Pentru că dacă aş fi obţinut aşa cum am cerut 15 consilieri USL, nu mai veneam acum după voturi. Dacă aveam 15 consilieri USL, luam şuturile sau felicitările la sfârşit. Dar nu mi-aţi dat 15 consilieri. Mi-aţi dat 10 şi în această situaţie am nevoie de votul vostru!” (Ovidiu Creţu)


Regăsiţi citatul în interviul de mai jos. Eu cred că spune totul.


Ne aşteaptă un referendum în 29 septembrie. Punctul sensibil, varianta ocolitoare Bistriţa Sud. Recunosc că nu a reuşit deloc să mă capteze acest subiect, aşa cum mă ţin deoparte şi de proiectul Roşia Montană. Nu mai am răbdare să înghit argumentele civice, argumentele ecologice, argumentele politice. Pentru că cele mai multe nu ţin. Prin natura meseriei, ajungi să deţii mai multe informaţii şi să vezi dincolo de mesajele lor, de acţiunile lor. Nu acuz pe nimeni că se revoltă, ar fi culmea, dar nici nu mă cuprinde empatia.


Dincolo de capitolul de imagine al unora care profită din plin, dincolo de trendul ecologic ce ne-a cuprins pe toţi, la mijloc e multă politică…şi o coaliţie şubredă în Consiliul Municipal. Şi un primar care îşi doreşte o majoritate care să îi dea o competenţă reală, nu una fictivă. Şi atunci nu stă degeaba. Scoate un referendum şi încinge spiritele…


Dacă pentru unii referendumul reprezintă doar începutul unor cariere, strategii politice, pentru mine e sfârşitul frământărilor jurnalistice…


Îmi doresc doar atât de la dragii politicieni: să nu mai vină înspre noi în căutarea unor soluţii. Nu îmi mai doresc ca pe viitor să fiu consultată într-o problemă ce putea fi rezolvată prin votul lor, dacă puterea nu se juca de-a opoziţia, dacă unii nu erau prea preocupaţi de propria lor imagine.


Eu nu vă spun nici să mergeţi, nici să nu mergeţi la vot. Nici nu vă cert. Nici nu vă fac morală. Nu deţin soluţii, nici sfaturi.


Fiecare e liber să aleagă. Îmi doresc doar politicieni ce îşi asumă întreaga răspundere, ce repară ce au stricat alţii fără să considere că acesta e un act eroic, ci mai curând un exerciţiu de normalitate…


 


Carmen Bulz: Ce mai stă acum în calea organizării referendumului din 29 septembrie? Mai este ceva ce poate ţine pe loc, ceva ce poate împiedica organizarea acestui referendum?


Ovidiu Creţu: Nu! La ora actuală, cu hotărârea de Consiliu Local, cu hotărârea de rectificare a bugetului, suntem pe linie dreaptă pentru referendum. Încă nu am făcut cheltuieli, dar comenzile pentru tipărirea buletinelor de vot, pentru ştampile sunt transmise deja, secţiile de votare au fost nominalizate, nu mai este absolut nimic care să stopeze organizarea referendumului.


 


C.B.: Din punct de vedere tehnic, dvs. spuneţi că totul este favorabil organizării referendumului. Dar din punct de vedere juridic?


Ovidiu Creţu: Oricine poate să atace orice hotărâre a Consiliului Local, dar asta presupune un proces. Cu excepţia prefectului sau a  primarului. În contencios, prefectul poate să atace hotărârea CL şi hotărârea se suspendă, dar restul cetăţenilor, care au drepturi de cetăţeni europeni, pot să atace hotărârea CL, însă acolo ne judecăm. Nu se suspendă hotărârea, dar la sfârşitul unui proces care poate să dureze de la 3 luni sau 3 ani se dă un verdict.


 


C.B.: Instituţia Prefectului şi-a dat avizul de legalitate?


Ovidiu Creţu: Prefectura poate să reţină o hotărâre a Consiliului Local cât doreşte. Asta nu înseamnă că nu îşi face efectul. Prefectul nu este obligat să îţi dea, decât în 6 luni, un aviz.


 


C.B.: Susţineţi că şi din punct de vedere juridic se poate merge înainte cu acest referendum. Dar din punct de vedere uman? Şi aici mă refer la proteste, la acţiunile societăţii civile din ultima perioadă. Dacă pe viitor se vor produce schimbări şi lucrurile vor lua amploare?


Ovidiu Creţu: Tocmai pentru acest lucru am declanşat referendum. N-aş fi vrut să organizez referendum, pentru că mie personal mi s-a părut că o investiţie aşa de mare nu poate să fie ratată, nimeni în lumea asta, în Bistriţa asta, nu se va opune unei asemenea investiţii. Totuşi sunt opozanţi care ştiu că este unica variantă şi unica şansă. Adică, nu se pune problema, domnule renunţăm la varianta aceasta şi o să vedem, peste un an, peste 5 ani vom face alta. Nu! Renunţăm pentru 15 ani cel puţin la o astfel de investiţie. Ori, eu nu pot să renunţ la o astfel de investiţie şi nu am crezut că se va ajunge aici.


Dar, tocmai prin manifestările acestea care forţează mâna administraţiei, vorbim aici de un număr mic de oameni raportat la populaţia municipiului şi atunci sigur că eu trebuie să mă întorc la alegător. Trebuie să mă întorc la cel care m-a trimis pe mine aici şi mi-a spus să administrez oraşul, trebuie să mă întorc să îi spun: uite am o problemă mare, o problemă importantă. Sunt câţiva cetăţeni care spun că trebuie făcut aşa, dar eu spun că e altfel şi am argumente.


Şi atunci am o săptămână la dispoziţie şi eu şi ceilalţi să ne ducem la popor, să le spunem ceea ce credem, ca la alegeri, cetăţenii să decidă, în mai mult sau mai puţină cunoştinţă de cauză. Am tot interesul să le explic partea care ţine de mine. Ceilalţi la fel. Şi după faza aceasta, urmează votul, cel care taie nodul respectiv, iar din acel moment, lucrurile sunt tranşate.


 


C.B. : Nu e timpul prea scurt, pentru ca cetăţeanul să pună toate informaţiile cap la cap? De aceea, vă întreb: a fost o decizie corectă, decizia organizării unui referendum?


Ovidiu Creţu: Extrem de corectă.


 


C.B.: Din punct de vedere administrativ sau politic?


Ovidiu Creţu: Şi administrativ, şi politic, şi spun eu şi moral. Noi de această centură nu discutăm de ieri, de azi. În urmă cu doi ani eram pe la televiziuni cu hărţile respective şi arătam pe unde vine traseul, ce se întâmplă.


 


C.B.: Aţi arătat un traseu pe care între timp l-aţi modificat.


Ovidiu Creţu: Modificarea este foarte mică. L-am modificat tocmai pentru că aceste beţe în roate care se întâmplă la Bistriţa, nu se întâmplă nicăieri în altă parte. Pentru cei de la CNADNR e şocant că Bistriţa nu vrea, că este un grup care poate să determine o acţiune în CL ca să se refuze o asemenea investiţie, grup care ştie foarte bine de la CNADNR că nu se poate face o altă variantă. Şi atunci trebuie să acţionezi ca lumea să fie adusă la vot.


Dar, eu spun că nu este o chestiune pripită. Noi discutăm de 4 ani, de fapt, despre această centură.


 


C.B.: Vă întreb dacă timpul nu e prea scurt, pentru că agenda cetăţeanului nu corespunde cu agenda politicianului, primarului. Acum vă întoarceţi la cetăţean şi îi cereţi din nou votul. Votul acesta va fi cu adevărat un vot dat asupra variantei ocolitoare Bistriţa Sud sau va fi un vot politic, pentru sau împotriva lui Creţu?


Ovidiu Creţu: În campania electorală am fost sfătuit să o las mai moale cu centura, să ne concentrăm pe alte lucruri...am refuzat şi am spus: îmi propun să fac centura pe varianta aceasta sau pe orice altă variantă se poate. Eu nu cred că va fi un vot împotriva lui Creţu sau împotriva lui Tuţă sau împotriva altcuiva. Eu cred că oamenii vor vota pentru acest obiectiv. Să nu îi subestimăm pe bistriţeni, oamenii sunt totuşi informaţi.


E adevărat că pe mulţi nu îi interesează, dar pe măsură ce se apropie referendumul ştiu tot mai multe lucruri. Repet, discutăm de 4 ani de zile de această centură. Acum am intrat în faza în care o punem pe tapet şi o punem în urnă.


 


C.B.: Până la urnă, să ne întoarcem la traseu, respectiv la prima întrebare: Sunteţi de acord cu construcţia în municipiul Bistriţa, din fonduri europene, a variantei ocolitoare Bistriţa Sud pe traseul DN17- Parc Industrial Bistriţa Sud - Dealul Cighir- Dealul Codrişor- Complex Wonderland - DN17?  Trebuie să facem un exerciţiu de imaginaţie. Nu avem în acest moment nici Parc Industrial, nici Wonderland.


Ovidiu Creţu: Parcul Industrial este un obiectiv care este prins în planul urbanistic aprobat de Consiliul Local, este prins în strategia de dezvoltare a municipiului Bistriţa, aprobată de CL, CL care a aprobat studiul de fezabilitate, care a aprobat cererea de finanţare. Suntem în procedura de atribuire a execuţiei lucrărilor. Parcul Industrial este un obiectiv cât se poate de clar, bine definit, evaluat corect.


 


C.B.: Care va fi finalizat când?


Ovidiu Creţu: În doi ani de zile. Celălalt obiectiv, Wonderland, este un obiectiv care se găseşte şi el într-un plan urbanistic zonal aprobat şi el de CL, cu un studiu de fezabilitate pentru pârtia de schi, aprobat de CL, cu un împrumut pentru realizare aprobat de CL, cu procedură făcută pentru instalarea utilităţilor aprobată de CL, asigurată finalizarea prin buget, deci este un obiectiv care este cât se poate de clar, corect definit. Nu este la acelaşi nivel de evoluţie ca şi Parcul Industrial, nu se va finaliza aşa de repede, dar aceste obiective Parcul Industrial şi Wonderland sunt clar definite, aprobate. Faptul că nu au început lucrările, asta nu înseamnă că sunt inexistente.


Când discut de dezvoltare iau în calcul Bistriţa care va deveni peste 4, peste 10 ani. Această centură nu va lega pentru doi ani aceste zone, ci le va lega pentru mulţi ani de acum înainte.


 


C.B.: Să ne întoarcem la urnă. Trece referendumul, iese cu DA la vot pentru varianta ocolitoare Bistriţa Sud. Care sunt paşii următori?


Ovidiu Creţu: Urmează aprobarea în Consiliul Local a Planului Urbanistic General (PUG) cu această arteră. Vreau să precizez că referendumul este consultativ şi consilierii municipali pot să voteze împotriva PUG-ului cu această arteră. Dar acest lucru se întâmpla, spun eu, dacă nu făceam referendum, la presiunea a 200-300 de cetăţeni. Tocmai de aceea am făcut referendum, pentru ca aleşii din Consiliu Local să aibă opinia cetăţenilor exprimată democratic. Eu vreau să îi văd pe acei consilieri care vor vota împotriva cetăţenilor ce şi-au dat votul pentru această centură.


 


C.B.: Să revenim la PUG. Odată PUG-ul adoptat, ce urmează?


Ovidiu Creţu: În momentul în care PUG-ul a fost aprobat, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului poate să emită avizul de mediu solicitat de CNADNR. În momentul în care există acest aviz de mediu, intră în Hotărâre de Guvern pentru aprobarea variantei respective. Aprobându-se prin Hotărâre de Guvern, aşa cum s-a aprobat la Braşov, Bacău,  în etapa următoare trecem la depunerea proiectului tehnic, în paralel cu cel de finanţare, pentru că pe baza studiului de fezabilitate, se depun cererile de finanţare, aşa cum am făcut şi noi pe toate proiectele. După toate verificările, începe practic finanţarea, adică trecerea la procedurile de licitaţii.


 


C.B.: Paşii aceştia cât ne vor lua în timp?


Ovidiu Creţu: Să o luăm treptat. Termenul de depunere a documentaţiei este sfârşitul anului acesta. În luna octombrie, pe în şedinţa de CL avem pe ordinea de zi aprobarea PUG-ului, la sfârşitul lunii octombrie sau începutul lunii noiembrie se emite avizul de mediu, tot în luna noiembrie va fi Hotărârea de Guvern care să aprobe studiul de fezabilitate pentru varianta Bistriţa Sud, iar cererea de finanţare e o chestie de câteva săptămâni şi va depusă în luna decembrie. Verificarea lor poate fi pe un termen mai larg, dar eu apreciez că în patru luni se vor încheia toate fazele procedurii de finanţare. Din momentul respectiv se semnează contractul de finanţare. După acest moment, undeva în aprilie, estimez, intrăm în licitaţie şi în iulie pot să intre buldozerele, iar în doi ani de zile,  lucrările vor fi finalizate.


 


C.B.: Domnul primar, vă asumaţi să ieşiţi în faţa cetăţenilor să le spuneţi că în 2016 vor avea o variantă ocolitoare?


Ovidiu Creţu: Da, sigur că da! Şi dacă ne mişcam cum trebuia, acum circulam pe centură. Dacă în 2009 nu aş fi avut opoziţia PDL în Consiliul Local şi jocul la un moment dat al liberalilor pe o altă linie decât cea firească, noi am fi avut acum centură.


 


C.B. : Până la urmă, e treaba dumneavoastră să rezolvaţi problemele cetăţenilor, să găsiţi cele mai bune soluţii, nu să ne cereţi nouă,cetăţenilor, să venim cu o soluţie. De ce aţi recurs la un referendum şi aici citez dintr-un coleg de alianţă: Cheltuim bani ca să spunem că ziua are în continuare 24 de ore.


Ovidiu Creţu: Respectivul lider politic ar fi trebuit să spună asta domnului consilier Molnar atunci când a refăcut Alianţa DA şi a scos hotărârea prin care se interzicea să se construiască pe traseul Bistriţa 2 Sud. Cam de acolo ni se trage toată chestia asta.


 


C.B.: Toate acestea au fost…revin: de ce e nevoie acum de un referendum care naşte atâtea patimi?


Ovidiu Creţu: Pentru că eu nu pot niciodată să îl conving pe domnul Tuţă să îşi vândă pământul din aproprierea traseului variantei ocolitoare în interesul cetăţenilor din municipiu. Nu o să îl pot lămuri niciodată pe domnul Şirlincan să îşi vândă casa pentru că traseul trece prin apropiere de casa lui, la fel şi cu doamna Nacu şi cu încă vreo câţiva care sunt afectaţi. Şi eu chiar îi înţeleg. Sunt afectaţi că va trece o arteră pe lângă casele lor. Nu sunt afectaţi ei de Pădurea Codrişor. Ei îşi exercită toate drepturile democratice, inclusiv în justiţie, pentru a bloca acest lucru.


 


C.B.: Credeţi cu adevărat în demersul civic al mişcărilor anti-referendum?


Ovidiu Creţu: Eu spun aşa: o parte sunt afectaţi direct, unii chiar finanţează aceste lucruri, alţii au venit să judece special din Bucureşti, au venit să dea o sentinţă aici. Sunt unii care orice spune Creţu este negativ, sunt alţii care profită de această situaţie pentru a-şi crea platformă politică, invocând democraţia civică şi alte principii. Referendumul e o bună ocazie ca ei să demonstreze atitudine civică. Să vină la referendum şi să îmi demonstreze prin vot ceea ce ei susţin şi atunci jos pălăria.


Dar până când se încearcă prin 200 de oameni, prin 300 de oameni să se impună un lucru celorlalţi 80.000, aceasta este dictatură.


 


 


C.B.: Să ne oprim şi la plângerea prealabilă împotriva hotărârii de CL privind organizarea referendumului, plângere formulată de domnii Chereji, Georgiu Tănăsie, Covrig, Grigore şi Pop, plângere unde se precizează, citez: ,,dincolo de intenţia vădită a iniţiatorului, primarul municipiului Bistriţa, politică, şi nu numai, care susţine realizarea acestei centuri doar pe acest traseu, în ciuda faptului că există şi alte variante fezabile”. Vă întreb, dincolo de intenţia vădit politică, ce alte intenţii mai aveţi?


Ovidiu Creţu: (n.r.- râde) Asta trebuie să îi întrebaţi pe ei.


 


C.B.:  Noi nu avem o cultură a protestelor şi la cea mai mică nemulţumire strigată în stradă, politicienii aleg metoda cea mai convenabilă: amână rezolvarea problemei sau scot la înaintare referendumul. De ce nu v-aţi asumat dvs. şi consilierii municipali această variantă ocolitoare Bistriţa Sud? De ce recurgeţi la referendum? Care e de fapt problema?


Ovidiu Creţu: Problema e la votul la Planul Urbanistic General. E posibil ca unii consilieri care formează actuala coaliţie să spună: păi, atâţia oameni protestează, eu votez împotrivă. Şi atunci, eu trebuie să vin cu un argument. Da, protestează 200, 300, 500 de oameni, dar 15.000 au zis: faceţi centură! Şi atunci, lucrurile din punctul meu de vedere sunt clare.


 


C.B.: Dumneavoastră i-aţi închis practic pe liberali la joc.


Ovidiu Creţu: Dar nu mă refer doar la liberali, pot să fie cei din UDMR, PPDD, ca să nu vorbim de ecologişti, căci ei din asta îşi câştigă pâinea electorală sau cei din PDL, pe care nu aveam cum să îi lămuresc, căci ei au pornit pe linia asta.


 


C.B.: Dacă am vorbit de liberali, senatorul Dorin Dobra afirma în cadrul unei conferinţe de presă, citez: ,,suntem în continuare în dilema dacă acest popor ne-a ales să îl conducem sau să îl ascultăm”.


Ovidiu Creţu: Eu am fost ales să conduc şi îmi asum chestiunea aceasta din toate punctele de vedere, dar este un sistem democratic care funcţionează în toată lumea. Ajungi la nişte probleme deosebite, probleme mari. Am ajuns în momentul în care trebuie să iau o decizie, dar am nevoie de sprijinul concret al cetăţenilor. Pentru că dacă aş fi obţinut votul, aşa cum am cerut în campanie: daţi-mi 15 consilieri USL, nu mai veneam acum după voturi. Dacă aveam 15 consilieri, luam şuturile sau felicitările la sfârşit. Dar nu mi-aţi dat 15 consilieri. Mi-aţi dat 10 şi în această situaţie am nevoie de votul vostru!


 


C.B.: Un vot, un referendum care presupune nişte costuri, 180.000 de lei, bani publici.


Ovidiu Creţu: Trebuie să ştim că democraţia costă. Dacă facem socotelile, vom vedea că cei din PDL, consilierii democrat-liberali care au fost Gică Contra, constant, au luat aceeaşi sumă ca indemnizaţie, în legislatura trecută şi actuală. Deci, democraţia costă.


Şi eu cred că trebuie să avem opoziţie în CL, dar cred că cel care este la putere trebuie să aibă o majoritate care să îi dea competenţa reală, nu una fictivă, nu să negocieze în dreapta şi în stânga, trebuie să aibă putere reală şi pe urmă să dea socoteală. Dar, dacă nu îi dai putere reală, dacă îl pui să negocieze cu x, y, nu poţi să îl tragi la răspundere doar pe el.


 


C.B.: Vă va costa politic acest referendum?


Ovidiu Creţu: Întotdeauna mi-am asumat lucrurile şi am spus că plata se face la sfârşit, nu la mijloc şi nu la început. Şi esenţial este că indiferent dacă voi fi eu primar în continuare sau nu, dacă acest lucru se va face, oraşul meu va creşte, se va dezvolta.


 


C.B.: Ne mai aşteaptă şi alte referendumuri?


Ovidiu Creţu: Nu cred că vom mai avea şansa să prindem proiecte de o asemenea anvergură în viitorii 20 de ani.


 


C.B.: Dumneavoastră mergeţi până la capăt cu acest referendum şi susţineţi că este o decizie corectă, dar vedeţi chiar şi o decizie corectă, dacă e luată din motive greşite, poate fi o decizie greşită.


Ovidiu Creţu: (n.r. - râde) Nu mă hotărăsc uşor, nu în sensul în care nu am flexibilitate, dar am acea doză de conservatorism pe care o are toată lumea. Dar, sunt construit să duc lucrurile până la capăt. Întotdeauna mi-am asumat riscuri şi niciodată, absolut niciodată, indiferent în ce funcţii am fost, nu am căutat vinovaţi în altă parte.


 


C.B.: Aţi vorbit de riscuri pe partea de imagine, dar care sunt avantajele dumneavoastră din acest proiect, din acest referendum?


Ovidiu Creţu: Dacă vă referiţi la avantaje de imagine, sigur că realizându-se centura, cineva va spune: dacă nu se bătea Creţu pentru ea, nu o aveam, uite că o avem, că putem circula pe ea...


 


C.B.: Reformulez: dumneavoastră câştigaţi imagine, vor câştiga şi alţii de pe urma imaginii dvs., alţii din curtea PSD-ului?


Ovidiu Creţu: Eu venit la Primăria Bistriţa, kamikaze. Dar am câştigat. Şi m-am dus pe linia mea, cu duritate, poate cu intransigenţa de care sunt acuzat şi am reuşit să obţin cel mai mare scor pe care PSD-ul l-a obţinut vreodată, inclusiv la alegerile recente, pentru că lumea a apreciat acest spirit tranşant. Da sau Ba. Câştigul la acest referendum nu va fi numai al meu, va fi şi al USL- ului.


 


Foto: primariabistrita.ro


 

.

Comentarii

19/09/13 11:09
Vizitator

O veche zicala spune ca numai boul e consecvent. Primarul Cretu, pe care nu-l da inteligenta afara din casa, vrea cu tot dinadinsul sa demonstreze contrariul. Fiind un individ mediocru care se ocupa de gainarii (vezi mutarea statuilor) acum incearca sa umble din nou cu fofarlica, “inventand” un referendum pe tema centurii ocolitoare, optand pentru cea mai proasta varianta posibila. Toata lumea este de acord ca Bistrita are nevoie de o centura ocolitoare care sa scoata traficul greu si de tranzit inafara orasului. Numai ca varianta 2Sud sustinuta prosteste de primarul Cretu nu indeplineste cerintele de centura ocolitoare, ci dimpotriva introduce in oras poluarea generata de traficul greu si cel de tranzit. Si ca si cum asta nu ar fi destul mai presupune si defrisarea padurii Codrisor pentru ca poluarea sa fie maxima. Faptul ca mai sunt si alte orase la care traficul de tranzit trece prin localitate e un argument idiot. Pai si Bistrita are vechea centura prin oras si atunci de ce mai facem una daca e bine si asa? De altfel varianta 2Sud a fost respinsa in instanta printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Acum se solicita referendum practic pe o solutie ilegala.In plus, Dealul Codrisor este predispus fenomenului de alunecare de teren, fapt pentru care aproape jumatate din suma alocata este prevazuta pentru consolidari. Este la fel de bine cunoscut ca protectia cea mai buna impotriva alunecarilor de teren este asigurata de padure. Defrisarea padurii, asociata cu zgomotul si vibratiile produse de trafic favorizeaza fenomenul de alunecare. De aceea cea mai buna solutie pentru “vitalizarea” zonei din stanga raului Bistrita este pastrarea Padurii Codrisor si amenajarea unei artere de circulatie pe malul apei. Eventual un zid de sprijin la poalele padurii, prevazut cu gauri de drenare a apei de infiltratie ar putea fi luat in considerare.
Prin urmare, Varianta 2 Sud prin padurea Codrisor si prin albia raului Bistrita este o tampenie . In primul rand este o solutie fortata care tradeaza de la o posta interese personale meschine. Asemenea solutie nu rezolva nimici ci mai mult distruge. Un astfel de traseu nu doar ca nu solutioneaza problema tranzitului, dimpotriva creaza chiar o “gatuire” a traficului. O solutie ideala de centura ocolitoare a Bistritei ar fi varianta 3 Sud: Sarata-Monariu-Budacul de Jos-Jelna-Ghinda- Livezile, care intr-o perspectiva ar putea fi inclusa intr-o viitoare autostrada. Asta ar presupune ca viitoarea centura sa fie construita pe 4 benzi si sa fie total inafara localitatilor pe langa care urmeaza sa treaca. Este adevarat ca traseul acesta nu se afla doar pe teritoriul administrativ al orasului Bistrita, ceea ce nici nu e necesar, pentru adoptarea celei mai bune solutii. De aceea, este necesara implicarea consiliului judetean intr-o chestiune de asemenea importanta. Este greu de inteles de ce pana in prezent consiliul judetean nu are nici un punct de vedere, cu atat mai mult cu cat ar putea fi rezolvata problema tranzitului si pentru alte localitati precum Livezile.

19/09/13 12:43
Alin

Referitor la centura ocolitoare, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul orasului. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, aceasta avand avantajul de a prelua si traficul de pe DN 17C inainte ca acesta sa ajunga in oras.
La fel de adevarat este ca Bistrita are nevoie de o artera de circulatie si in partea de sud, care sa mai descongestioneze traficul din interiorul orasului. De altfel nu odata primarul Cretu, si-a manifestat optiunea pentru centura “ocolitoare” in varianta sud, argumentand ca aceasta in 20- 25 de ani va deveni o strada in oras. Este un mod de gandire cel putin ciudat. Pai daca ai nevoie de o strada urbana de ce sa construiesti ditamai centura pentru trafic greu prin oras, cu pretul distrugerii unui simbol al orasului care este Padurea Codrisor? Apoi trebuie tinut cont de faptul ca pentru sudul orasului “piesa de rezistenta” ramane raul Bistrita. Prin urmare ar putea fi luat in considerare un proiect complex de regularizare a cursului raului Bistrita de la intrarea in Unirea si pana la iesirea din Sarata. Acest proiect ar trebui sa aiba drept prioritate un lac penrtu decantarea apei in amonte de Unirea, astfel incat orasul sa fie strabatut din nou de o apa limpede. De asemenea, amenajarea malurilor raului ar putea include o artera de circulatie de tip splai pe malul stang al apei.
Asadar, cu mai multa gandire si mai putina inversunare, din partea primarului, orasul Bistrita poate avea atat centura ocolitoare prin nord cat si o artera de circulatie de tip splai la sud, pe malul stang al raului, care sa faca legatura intre Unirea la Viisoara, ambele obiective (atat centura cat si splaiul) putand fi realizate cu fonduri europene din programe operative sectoriale (POS) diferite. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor (vezi pe internet : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill). In acelasi mod ar putea fi intocmite proiecte pentru alte portiuni ale malurilor râului, fiecare cu particularitatile sale. Functia de baza pentru calea rutiera splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, chiar si pe malul drept al apei ar putea sa rezulte o artera de circulatie continua de tip splai care sa includa cel putin o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara.

19/09/13 13:03
Vizitator

Dealul cu padurea Codrisor, reprezinta pentru orasul Bistrita un element identitar,un simbol, o emblema a urbei, asa cum este Tampa pentru Brasov sau Dealul Cetatii pentru Deva. Locul acesta trebuie protejat si impreuna cu raul Bistrita, poate fi valorificat cu mai mult folos in scopuri turistice si de agrement. Avand in vedere ca anul viitor se implinesc 750 de ani de la prima atestare documentara,sugerez ca pana la 1 ianuarie 2014,pe coama dealului Codrisor intr-un loc de mare vizibilitate sa fie amenajata o inscriptie “BISTRITA-750″ cu litere masive si care sa fie luminata si noaptea. Aceasta nu ar presupune o cheltuiala mai mare decat aceea facuta cu ouale vopsite sau merele de plastic. In schimb, inscriptia “BISTRITA-750″ amplasata pe coama dealului Codrisor, pe directia creata de axa Turnul Bisericii evanghelice- Casa de cultura, ar crea un peisaj splensid pentru turistii care urca in turnul Bisericii evanghelice si nu numai. Toate evenimentele din 2014 ar trebui puse sub semnul acestui jubileu aniversar al orasului Bistrita.

19/09/13 19:15
tiberius

Se pare ca discutiile si argumentele rationale privind irationalitatea construirii Centurii Bistrita Sud nu fac decat sa arate obtuzitatea Primariei de a analiza alte variante ale centurii care trebuie sa ocoleasca extravilan Municipiul Bistrita! Sa nu creada administratia locala ca nu ne vom opune in continuare cu mijloace legale, juridice acestei initiative de distrugere a plamanului verde al orasului care este Padurea Codrisor! Intrarea buldozerelor in aceasta zona locuita de "podeni" ne va face, probabil , sa apelam si la alte mijloace aflate la limita legii pentru a salva viitorul copiilor nostri, ai cetatenilor orasului Bistrita!

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]