Proiectele făcute din birou nu funcţionează în agricultură

* declaraţie politică

Doamnelor și domnilor, stimați colegi

Bunele intenții nu sunt suficiente atunci când vrei din căldura unui birou să creezi o măsură care să funcționeze în viața reală. Este o lecție pe care, din păcate, funcționarii din ministere și cei care îi conduc nu reușesc să o învețe. Un ultim exemplu dintr-o lungă serie este recent adoptatul HG pentru ajutoarele de minimis, destinate cumpărării în fiecare comună a unui tanc de răcire a laptelui.

Hotărârea de guvern în cauză, 859 din 6 noiembrie 2013, are premise generoase: alocă aproape 71 de milioane de lei, prevăzuți în bugetul din 2014 al Ministerului Agriculturii pentru a ajuta asociațiile micilor producători de lapte să facă față obligativității de a vinde doar lapte conform din 1 ianuarie 2014. Confruntați cu acest termen limită, responsabilii din Ministerul Agriculturii au măsurat, au luat statisticile la analizat, au făcut calcule și au emis următorul algoritm: dacă asigurăm câte 5000 de euro pentru fiecare comună doar pentru asociațiile crescătorilor care au între 1 și 5 capete de bovine, împușcăm doi iepuri: odată îi obligăm pe micii crescători să se asocieze, dar le oferim și ajutor celor care nu-și permit să cumpere un tanc de răcire pentru a livra lapte conform.

Socoteala din birourile ministerului nu se potrivește deloc cu cea din târg, dar nici cu alte legi care tocmai intră în vigoare și care au fost create tot în laboratoarele aceleiași instituții.

Fermierii se intreabă pe bună dreptate ce să facă în cazul celor care au „ghinionul” să aibă 6 vaci ori 7? Să-i dea afară din asociațiile deja constituite sau să-și facă altele fără ei? Apoi cum să se asocieze în comunele cu multe sate răsfirate pe zeci de kilometri? Cine să ia subvenția dacă la concurență sunt șapte sate și ajutorul se dă pe comună și cum să ajungă în maxim 2 ore, termenul pentru laptele conform, la tancul de răcire dacp distanțele sunt mari între aceste sate? Fac curse de viteză zilnic?

Să facem un studiu de caz pe realitatea din Bistrița-Năsăud, un județ aflat din punctul de vedere al numărului de bovine în topul 8 pe tară, ca să realizați cât de departe e realitatea de socoteală Ministerului. Există aici 166 de asociații ale crescătorilor organizate la nivel de sate și cătune. Din acestea doar 6 îndeplinesc condițiile în privința numărului de capete. Niciuna nu este organizată însă la nivelul unei comune întregi, deci niciuna nu corespunde HG-ului.

Dincolo de aceste cifre și clivaje mai există un aspect pe care fermierii nu reușesc să-l înțeleagă. Cum rămîne cu noua lege, 297/2013 privind stabilirea relațiilor contractuale din sectorul laptelui, care tocmai a intrat în vigoare și care-i obligă să încheie din 2014 contracte de vânzare a laptelui crud? Așadar este nevoie de asociații puternice, capabile să presteze acest serviciu pentru toți crescătorii unei comunități, care trebuie să se întărească și nu să dividă, așa cum îi invită noul HG.

Dincolo de toate aceste considerații, invit oficialii Ministerului Agriculturii să găsească o altă formulă pentru acordarea acestui sprijin care să țină cont atât de spiritul legilor existente cât și de nevoia de a unifica, și nu de a dezbina micile comunități de fermieri. Și-i mai invit să coboare în teritoriu și să afle direct de la sursă care sunt nevoile celor pentru care scriu aceste reglementări.

Cu respect,
deputat PNL, Stelian Nechita Dolha

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5