Ruleta rusească pe Centura de Sud

Preşedinte P.E.R. Bistriţa-Năsăud - Alexandru Marian Toniuc

Un alt subiect care a revenit în actualitate în ultimele două săptămâni este, aşa cum prevedeam, cel privind traseul centurii Bistriţei. In ciuda optimismului celor care sperau că celebra de acum “variantă 2 Sud” este deja ingropată. Nimeni nu renuntă însă cu uşurinţă la un proiect în care s-au investit 1,5 milioane de Euro.

Am spus-o şi la timpul potrivit, adică înainte ca proiectul tehnic al centurii să fie finalizat că, interesul nostru, al bistriţenilor, ar fi fost să fie intocmit un proiect care să întrunească un consens cât mai larg. In loc de dezbateri publice, consultări, focus grupuri, întalniri cu cetăţenii, am avut, mult prea tărziu, nişte şedinte ale Consiliului Local în care reprezentanţii partidelor politice au practicat cu sârg aruncarea pisicii.

Măcar primarul a fost consecvent susţinând în permanenţă varianta drumului cel mai scurt de la Heidenfeld la Wonderland. Liberalii au incercat să se impună printr-un ameţitor joc de picioare fiind întâi pentru, apoi contra, pentru ca în final sa fie din nou pentru (ce anume nici nu mai conteaza), mai importantă fiind, pentru ei, adjudecarea poziţiei de giruetă politică şi a electoratului aferent, majoritar în ţara cetăţeanului turmentat. Democrat-liberalii au contribuit şi ei cât au putut la zăpăcirea publicului, avantajul lor fiind acela că, fiind bine aşezaţi de sus si pana jos pe toată scara puterii politice, au putut sa vorbeasca pe mai multe voci: preşedinţi, secretari de stat, deputaţi, consilieri, secretare şi şoferi aşa că pana la urmă n-a înţeles nimeni mare lucru.

Săptămâna trecută cabinetul preşedintelui Consiliului Judeţean a încercat să mai bată cateva din recordurile stabilite în precedenta campanie electorală susţinând că ei ar fi atras atentia încă de la început că de vina e numai primarul şi că acesta ar “aduce transportul greu în oraş.” Ca şi când în prezent traficul greu ar survola oraşul la mare altitudine şi numai o centura nouă l-ar putea convinge să revină pe pământ. Presupunem că, în felul acesta, “cabinetul preşedintelui” speră că n-o să ne amintim că tocmai Consiliul Judeţean a eliberat primul certificat de urbanism pentru traseul dezavuat în prezent.

Rămânând consecvenţi poziţiei pe care am exprimat-o înca din octombrie 2009 susţinem pozitia cetăţenilor oraşului Bistriţa care se opun traseului propus în prezent. Proiectul actual trebuie regândit cel putin în zona Codrisor, ştrandul municipal şi valea Ghinzii pentru a proteja interesele locuitorilor, zona de agrement a oraşului, şi interesele pe termen lung ale dezvoltării oraşului.

Este firesc ca, într-un proiect de o asemenea amploare şi complexitate, ultimul cuvânt să aparţină specialiştilor. Primul cuvant însă trebuia să îl aibă cetaţenii Bistriţei. Aceştia nu au fost nici consultaţi la timpul potrivit şi nici informaţi corect foarte mult timp.

În momentul în care noi, la solicitarea bistriţenilor direct afectaţi, aduceam în dezbatere publica acest subiect, celelalte partide erau preocupate doar de alegerile prezidenţiale. Dacă discuţiile ar fi fost purtate la modul serios de la început şi dacă exista un interes real de a se căuta cea mai buna variantă, cu participarea tuturor actorilor interesaţi, cu siguranţă ea ar fi fost găsită până în prezent.

A pretinde acum că nu mai e nimic de făcut pentru că CNADR-ul ne-ar fi pus “pistolul la tampla” este încă o mostră de suficienţă, fugă de răspundere şi cinism. Nimeni din afara Bistriţei nu ne pune în pericol. În situaţia de acum ne-au adus doar reprezentanţii politici actuali ai Bistriţei care se joaca în continuare, iresponsabil, cu degetul pe trăgaci. Cu siguranţă însă “pistolul” nu e îndreptat spre tâmpla lor.

Preşedinte P.E.R.

Filiala Judeţeană Bistriţa-Năsăud

Alexandru Marian Toniuc

Comentarii

17/08/11 12:35
Vizitator

Cel mai bine ar fi sa nu se mai construiasca nimic... si atunci ar fi "pace" si "liniste" ptr toata lumea, inclusiv pentru cei cativa, care in raport cu Bistrita, reprezinta o proportie foarte nesemnificativa...

15/08/11 09:30
VizitatorDEMOCRATUL

1. COMUNITATEA EUROPEANA NU A APROBAT NICI O VARIANTA DE TRASEU NUMIT " DRUM DE OCOLIRE A ORASULUI BISTRITA PENTRU TRANSPORTUL GREU RUTIER " DEOARECE NU I S-AU PREZENTAT DOCUMENTATIILE TEHNICE CARE SA CUPRINDA SI DOC. ECONOMICA , DETALIILE DE EXECUTIE....STUDIUL DE FEZABILITATE ....ETC...
S.C. IPTANA IN CALITATE DE PROIECTANT S-A IMPOTMOLIT IN RESPECTAREA CERTIFICATULUI DE URBANISM , LIPSA AVIZULUI DE LA AGENTIA DE MEDIU , DE LA APELE ROMANE , DE LA OFICIUL DE CADASTRU (OCPI ) ETC... DECI IN ACEST MOMENT DOCUMENTATIILE NU SUNT TERMINATE ELE SUNT BLOCATE....
2. CERINTE IMPUSE DE COMUNITATEA EUROPEANA ( FEDR ) PRIN FONDURILE STRUCTURALE SI DE COEZIUNE , DIN PROGRAMUL OPERATIONAL SECTORIAL-TRANSPORT ( POS-T ) CU FINANTARE NERAMBURSABILA 69,25% , ARE URMATOARELE :
- VARIANTA DE OCOLIRE (A BISTRITEI) PRIVIIND TRAFICUL GREU RUTIER IMPUNE SCOATEREA LUI DIN ORAS , ADICA AMPLASAREA VARIANTEI DE OCOLIRE IN EXTRAVILANUL LOCALITATII, FIIND EXCLUSE ORICE VARIANTA AMPLASATA IN INTERIORUL ORASULUI.
- PRETUL INVESTITIEI SPECIFICE, ADICA LUNGIMEA TRASEULUI IMPARTITA LA VALOAREA TOTALA A LUI ,( EURO / KM )SA CORESPUNDA NORMELOR EUROPENE ( SUB 3,5 MILIOANE DE EURO / KM ), NU EXISTA PRETURI MAXIMALE A INVESTITIEI TOTALE IMPUSE.
- DIMINUAREA POLUARII SI DECONGESTIONAREA TRAFICULUI PRIN ELIMINAREA CONFLICTULUI EXISTENT INTRE TRAFICUL USOR SI GREU.
3. VARIANTA( 2 SUD ) IMPUSA DE CATRE PRIMAR ESTE DICTATA DE INTERESE PERSONALE SI DE GRUP , INVESTITIA SPECIFICA ESTE ENORMA , DEOARECE SUNT NECESARE LUCRARI DE ARTA ( PODURI , VIADUCTE , CONSOLIDARI DE DEALURI ) , DEMOLARI DE CASE , CU TOATE CA ESTE MAI SCURTA CA LUNGIME SI NU ESTE AMPLASATA IN EXTRAVILANUL LOCALITATII.
4. CA O CULME A CINISMULUI ESTE AMPLASATA PRIN CURTEA SPITALULUI TBC !!!.....SARACII BOLNAVI DE PLAMANI CE SOARTA LE-A PREGATIT PRIMARUL...!!!
5. CETATENII BISTRITENI AU ACTIONAT IN INSTANTA DE JUDECATA CONSILIUL LOCAL BISTRITA , SI PRIN SENTINTA CIVILA NR. 409/2011, DELIBERATA DE CATRE TRIBUNALUL JUDETEAN BISTRITA-N , A ANULAT HOTARAREA CONSILIULUI LOCAL NR. 151/ 2011 CARE FIXA CA DRUM DE " OCOLIRE" A ORASULUI VARIANTA 2 SUD !!!
ALEA JACTA EST !

11/08/11 14:05
Vizitator

Asa se intampla, atunci cand sunt intrebati prea multi ce si cum sa fie... Intotdeauna sunt si pro si contra, intotdeauna cei care au propus, vor fi contrati de cei care n-au apucat s-o faca, intotdeauna cei "afectati" de aceasta masura vor fi contra in discordanta totala cu interesele marii majoritati si uite asa... eu cred ca este simpla explicatie, de ce de atata vreme nu se face nimic si banii alocati de Comunitatea Europeana se vor pierde si vor "peca" spre alte judete, unde "haraiala" dintre cei de la putere si din opozitie, nu este atat de "aprinsa" ca la noi, de parca si unuii si altii, n-ar fi concitadinii acestui municipiu, parca unii ar trai in podul casei si altii doar la subsol...
Problema este urmatoarea dupa cate am inteles eu:
1. Actualul drum de centura al Bistritei, trece prin municipiu, deja artera de circulatie are nume de strada ( Str Cetatii... ) si pentru acest lucru, Comunitatea Europeana nu a aprobat nici un ban, iar Consiliul Local nu are de unde finanta lucrarea pe cheltuiala publica locala. Deci acest subiect este incheiat deocamdata, desi ar necesita costuri mult mai putine pentru modernizarea acestuia si prelungirea lui pe langa calea ferata , pana la iesirea din Unirea, spre Livezile la "Cotul Iadului"...ar fi una dintre "solutii"- da nu-s bani ;
2.Cea mai viabila varianta si cea mai agreata de toata lumea, nu neaparat si de catre soferi pentru ca ar fi mai lunga cu cel putin 10 Km, ar fi cea cu intrare din DN 17 "Groapa Saratii", prin Sarata, pe la Monariu, pe la Jelna si cu iesire peste deal,la Livezile. Acest traseu la fel ca si cel din Bistrita, implica anumite despagubiri, pentru ca si aceste "pamanturi" sunt ale cuiva... dar una peste alta, implica niste costuri pe care nu le poate suporta Consiliul Judetean ( ptr ca el este factorul organizator si responsabil in acest caz... ) si Comunitatea Europeana nu a aprobat nici un ban pentru acest traseu, deoarace este mult prea scump ( probabil de 5-6 ori mai mult decat direct prin Bistrita ) si la nivel judetean, dupa cate am inteles noi, inca nu exista absolut nici un proiect, decat doar "bateri din gura" si tot felul de "Gica contra"... Deci si acest subiect se incheie, ptr ca "n-are tata ca ti-ar da"... ;
3.Necesitatea unei artere de circulatie care sa mai preia din actualul trafic fie el greu sau usor, este indiscutabila.Acuma insa, problema este ca "de ce nu pe dinafara municipiului " si "de ce pe langa acesta "... , ba ca sunt anumite interese legat de proprietatile care trebuie despagubite, ba ca sunt anumite case de locuit ale anumitor persoane ..., ba ca afecteaza Padurea Codrisor,ba ca Dealul Codrisor "aluneca" permanent la vale si ptr consolidarea acestia necesita costuri mari, ba ca trecand "centura" pe la Codrisor, zgomotul masinilor s-ar auzi si-n municipiu, ba ca una, ba ca alta, ba ca acest priect are copertile de culoare rosie si nu portocalie probabil... etc. etc. Dar, pana una alta, pentru aceasta varianta municipalitatea, adica actualul primar D.l Cretu, are deja un proiect deja aprobat si finantat de Comnuitatea Europeana, care a stabilit pare-se ca ne dau 170 de milioane de euro-bani nereturnabili... Cu siguranta ca acest traseu nu prea este agreat de cei "afectati", dar pentru bistriteni, este traseul cel mai "direct", cel mai agreat de soferii locali si de catre cei aflati in tranzit spre Moldova sau Viseu si ce mai... daca altfel nu se poate, este bun si asa. Sunt bani, care ar asigura o bucata buna de vreme, locuri de munca bistritenilor in varii forme si profesii si ar fi inca o "cale de comunicatie terestra" buna pentru Bistrita. Pana la urma, poate ca la nivel judetean, se vor obtine bani europeni si ptr varianta Jelna... dar intreb, care "bucata de paine este mai buna, prima, a doua sau amandoua " ?
In concluzie, am constatat faptul ca nici D.l primar Cretu n-a cam consultat locuitorii ce si cum sa fie, nici locuitorii din "zona afectata" nu reprezinta ei "majoritatea" in raport cu Bistrita, dar pana una alta, proiectul este in derulare si este pacat sa pierdem niste bani deja aprobati. Dumnezeu, prin ingaduinta Sa, ne-a intins aceasta "paine" si cei de culoare portocalie numai nu vor si nu vor s-o "primeasca" deoarece "cutitul" este intr-o mana de alta "culoare" ... parca beneficiul acestei paini nu este in favoarea tuturor si parca cei "Gica contra" n-ar trai si locui tot aici, in aceast municipiu, care de la zi la zi, arata tot mai curat, mai frumos si mai agreabil pentru noi toti. Sunt curios, daca totusi se va pune in executare acest proiect, ce culoare vor avea la halatele si salopetele de lucru muncitorii, inginerii, maistrii si tehnicienii de executie si mai ales ce culoare vor avea masinile care vor tranzita municipiul nostru pe aceasta " cale de comunicatie"... Probabil ca cei de anumite culori , vor merge totusi pe la Jelna daca doresc...
S-auzim de bine...

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5