Suplimentul "Răsunetul Cultural", realizat de Societatea Scriitorilor din Bistriţa-Năsăud

SCRISOARE către profesorii de literatură română de pretutindeni

Participanţii la simpozionul Opera lui Pavel Dan în liceu

Societatea Scriitorilor din Bistriţa-Năsăud a organizat în zilele de 3 şi 4 octombrie 2013 un simpozion cu tema Opera lui Pavel Dan în liceu, la Beclean (Colegiul Naţional Petru Rareş), Bistriţa (Casa de Cultură a Sindicatelor) şi Maieru (Liceul Tehnologic Liviu Rebreanu). Au participat scriitori, profesori, autori de programe şi manuale şcolare. A avut o prezenţă activă şi profesorul universitar şi scriitorul Sergiu Pavel Dan, fiul prozatorului. Reuniunea a fost prilejuită şi de apariţia operei complete a lui Pavel Dan în ediţie critică (trei volume îngrijite de Aurel Podaru, cu un studiu introductiv de Andrei Moldovan, Editura Eikon, 2012), cât şi de interesul mare care l-a provocat reeditarea în acest mod a scriitorului ardelean, în multe din periodicele culturale din ţară.
Participanţii la simpozion au relevat importanţa pe care o au nuvelele prozatorului în contextul prozei româneşti interbelice, o surprinzătoare îmbinare de tradiţionalism, modernitate şi fantastic, aşa cum rezultă din receptarea critică aplicată, de un interes mereu în creştere. Este faptul care nu doar că ar justifica predarea lui Pavel Dan în cadrul orelor de literatură din liceu, ci ar reclama un astfel de demers.
S-a afirmat că programele şcolare sunt permisive, centrate pe competenţe, dând multă libertate iniţiativei profesorului, aşa că nimic nu s-ar cere modificat în acest sens. Prozele scriitorului ardelean ar putea ilustra diferite teme în cls. a IX-a sau structuri narative în cls. a X-a, la fel de bine cum ar putea întregi imaginea despre direcţiile prozei interbelice în cls. a XI-a. Apoi, putem avea în vedere şi propunerea unor cursuri opţionale.
Credem că luarea în seamă a unui scriitor precum Pavel Dan, în vederea propunerii operei sale pentru studiu în liceu, ar fi de natură să întregească imaginea despre nuvelistica românească, să evite şablonizarea predării determinată nu de puţine ori de rutină, să stârnească interesul elevilor prin noutatea perspectivei asupra realităţi, prin intermediul unor valori durabile.
Sunt doar câteva dintre motivele pentru care îi invităm pe profesorii de literatură română să reconsidere opera lui Pavel Dan, să cugete în ce măsură luarea în seamă a prozei sale ar fi în beneficiul elevilor, iar dacă vor considera că este oportun să o propună discipolilor lor, să procedeze în consecinţă, având toată libertatea în acest sens.
Ştim că lucrurile nu sunt foarte simple, că luptăm deseori din greu cu inerţia, dar există un început în toate.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5