UN ARTIST BISTRIȚEAN TRIUMFĂ PE SCENELE DE OPERĂ DIN SPANIA și FRANȚA

Opera 2001 a fost creată în Spania în 1991 de către Marie-Ange și Luis Miguel Lains, ca o prelungire a companiei franceze omonime cu sediul la Paris. Ea organizează și produce evenimente artistice în Spania și-n alte țări europene, menținând vii lucrările cele mai faimoase din repertoriul de operă, cu scopul ca tinerele generații să învețe să îndrăgească acest gen de muzică în direct, live, în sălile de teatru. Întotdeauna în căutarea celor mai buni cântăreți, Opera 2001 e conștientă că singur actul calitativ poate seduce spectatorii. Pentru aceasta, se îngrijește de orice detaliu, pentru ca fiecare reprezentare în oricare sală de teatru să fie unică, convertind publicul în cea mai bună formă de publicítate. Cu experiența și calitatea dobândite, Opera 2001 are mândria de a fi avut mai mult de 1 milion și jumătate de spectatori.
În stagiunea 2016-2017, Opera 2001 propune publicului spaniol operele Boema și Tosca de Giacomo Puccini, Bărbierul din Sevilla de G. Rosini, alături de câteva spectacole de dans de cea mai bună calitate
În acest turneu au fost selectați pentru rolul principal - bufonul Rigoletto de la Curtea ducelui de Mantua - baritonii Lucian Petrean (Bistrița-Năsăud, România), Giulio Boschetti și Paolo Ruggiero, ultimii de origine italiană.
Directorul muzical al Operei Rigoletto este slovacul Martin Mazik, scenografia Roberta Mattelli (Italia), costumele aparțin designer-ului italian Alfredo Troisi, coregrafia este semnată de Matilde Rubio din Spania. Instrumentiștii care formează orchestra sunt în majoritate de obârșie bulgară.
În rolul principal, baritonul Lucian Petrean a dat strălucire personajului Rigoletto, alternând interpretarea de înaltă ținută cu mișcarea scenică, atent îngrijită, naturală, relaționând în același timp cu ceilalți colegi implicați în procesul liric, în special în actul II, în duetul de profund dramatism cu Gilda, unica sa copilă. Vocea studiată cu maeștrii români și străini, cu un registru amplu, dovedește sonorități care îl recomandă pentru orice spațiu acustic. Rolul dificil, ce implică resurse muzical-artistice profunde și tehnică vocală susținută, i-a venit ca o mănușă, fiind interpretat magistral, făcând să vibreze inimile asistenței spaniole, care l-a răsplătit la final cu ropote de aplauze.
Precizez că spectacolul s-a jucat cu casa închisă, biletele fiind epuizate cu multă vreme înainte de data evenimentului. Vorbim de un public avizat, cunoscător al subiectului operei, care a beneficiat de supra-titrare în limba spaniolă, spectacolul fiind realizat în italiană. Un amănunt demnde consemnat e faptul că onoarea de a cânta la premiera turneului în Auditorio Teulada Moraira, provincia Alicante, Comunidad Valenciana, i-a revenit artistului nostru.
În rolul Maddalenei, sora lui Sparafucile, o altă româncă, mezzosoprana Dana Liliana Mattei Ciucă, licențiată a Academiei Gheorghe Dima din Cluj Napoca, secția Canto, cu o vastă experiență pe marile scene ale lumii, dintre care amintim Viena și Monaco.
Acest turneu lung și deosebit de solicitant, atât fizic cât și artistic, dovedește din plin înalta clasă a școlii muzicale românești, ce aduce nume consacrate pe scenele culturale europene, dar și în lume. Teulada Moraira, Vall d*Uixo, Lorca, Cáceres, Algeciras, Logroňo, Alcobendas, Alicante, Ponferrada, Santurzi, Valencia (Spania), Biarritz și Carcassonne (Franța), sunt câteva nume de localități de referință din această parte a bătrânului continent, în care s-a auzit de România la modul superlativ, prin vocile inegalabile ale celor doi artiști ardeleni, ce au impresionat auditoriul prezent.
Iată ce titra a doua zi după spectacol cotidianul spaniol INFORMACION în ediția electronică a paginii de Cultură:
”O imagine solidă și greutate vocală oferă baritonul Lucian Petrean. Proiectează și înconjoară publicul larg cu rolul său mucalit”. Marc Llorente, autorul articolului sublinia printre altele că ”este emotiv duetul între Rigoletto și fiica sa.” (La Donna è mobile). Un lucru e cert: dovedindu-și valoarea certă, artistul cu origini bistrițene e de pe acum unul dintre favoriții pentru personajul Scarpia din Tosca de G. Pucini, în stagiunea viitoare a Operei 2001.
Ca preot ortodox ce slujesc o comunitate de români din zona Madridului, m-am simțit onorat când, în spațiul cultural al Peninsulei Iberice, conaționalii lui Plácido Domingo și José Carreras, au apreciat cu onestitate ținuta muzical-artistică de excepție a acestor doi veritabili ambasadori ai artei lirice românești.
Pr. Dorin Sas -Valdemoro, Madrid, Spania.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5