17 mai, Ziua Mondiala de Lupta Impotriva Hipertensiunii!

Un stil de viaţă sănătos – o tensiune arterială normală

Hipertensiunea arterială este de obicei o boală incurabilă, adică o ai toată viaţa, chiar dacă uneori / de obicei, valorile sale sunt în limite normale cu tratament sau / şi regim alimentar şi de viaţă. Îngrijirea corespunzatoare a bolii presupune permanent: regim alimentar, stil de viaţă corespunzător, tratament cu medicamente, controlul tensiunii arteriale, dieta şi greutatea corporala sub control. Cu tratament, regim alimentar şi un stil de viata corespunzător, afecţiunea poate fi relativ uşor suportată, iar evolutia ei poate să nu aibă implicaţii majore asupra sănătăţii pacientului. Chiar dacă evoluează în această direcţie, boala trebuie monitorizată (urmarită) toată viaţa.
Cea mai gravă greşeală este tratamentul întamplător atunci când pacientul “simte” că are tensiunea crescută (are durere de cap, ameţeli, tulburări de vedere, zgomote în urechi, sau îi curge sânge din nas); datorită riscului de apariţie a unui accident vascular cerebral, s-ar putea să fie ultima dată când “simte” că a crescut tensiunea! Tratamentul cu medicamente “puternice” sau “noi” nu este absolut obligatoriu sau necesar; sunt frecvente situaţiile în care tensiunea scade corespunzator cu: regim alimentar, regim şi scadere în greutate sau regim, scadere în greutate şi medicamente “uşoare” în doze mici.
Modificarea stilului de viaţă are în vedere: oprirea fumatului- fumatul creşte frecvenţa inimii şi astfel creşte tensiunea arterială; scăderea în greutate - grăsimea apasă pe vasele de sânge şi constituie un depozit de colesterol care se depune în peretii vaselor de sânge, crescînd tensiunea arterială; efort fizic zilnic, care scade tensiunea scăzînd stresul, glicemia şi colesterolul; trebuie zilnic să mergi pe jos cel putin 30 de minute (2-3km); la persoanele tinere – dar nu numai - şi care îşi pot permite ca timp şi bani, se recomandă sporturi uşoare ( înot, ciclism, tenis, volei, baschet, fotbal) dar şi reducerea stresului, atunci când este posibil; gândeşte-te la sănătatea ta, gândeşte-te că este mai profitabil să fi mai liniştit şi mai sănătos, decît să caştigi bine, dînd apoi banii pe îngrijiri medicale cauzate de muncă excesivă în stres!
Se recomandă modificarea regimului alimentar, scăderea la minimum a consumului de alcool - consumul de alcool creşte şi astfel tensiunea; consumul de 200-300ml de vin zilnic poate fi acceptat, dacă sunt probleme în renunţarea totală la alcool. Această cantitate de alcool este acceptabilă dar nu recomandată!!! Consumul de alcool cronic are şi alte efecte, pe alte organe, în special pe ficat. Se mai recomandă: creşterea consumului de legume şi fructe, care prin conţinutul de potasiu favorizează scăderea tensiunii arteriale, reducerea consumului de sare, reducerea consumului de cafea, cola, condimente, grăsimi, dulciuri concentrate cu zahăr rafinat.
Tratamentul medicamentos se face la recomandarea medicului şi sub supravegeherea sa, pe principiile urmatoare: tratamentul se face continuu, permanent; scopul tratamentului este scăderea valorilor tensiunii arteriale sub 13/8,5cmHg; tratamentul este individualizat, adică este specific unui anumit bolnav. Nu compara tratamentul tău cu al altui pacient, deoacere, în funcţie de caracteristicile individuale pot fi diferite, uneori total diferite şi ambele sa fie corecte! De obicei se asociază două sau trei medicamente din clase diferite în doze mai mici, decît să se prescrie un singur medicament în doză mare, scăzînd astfel riscul de efecte secundare. Nu modifica singur doza de medicamente, pe principiul “a crescut tensiunea, trebuie sa cresc doza de medicamente”! Mergi la medic, deoarece simpla creştere a dozei poate sa fie urmată de efecte secundare importante, fară să scadă şi tensiunea arterială! Dacă un medicament îţi este prescris în doză mică ( o jumătate de tabletă, o tabletă) înseamnă sau că este foarte puternic, sau că poate avea efecte secundare foarte mari; de aceea, nu îţi mari singur doza de medicamente!
Deci, ca să nu ajungi în situaţia complicată pe care o aduce cu sine creşterea tensiunii arteriale:” Fii atent la greutatea corporală!”,“Mănâncă sănătos!”, “Fă mişcare zilnic!”, “Măsoară-ţi regulat tensiunea”! Adică alege un stil de viaţă nu atît ideal cît favorabil menţinerii sănătăţii: renunţă la fumat, optează pentru alimente cu mai puţine grăsimi, redu din greutatea corporală, micşorează consumul de alcool, nu ocolii efortul fizic!
Cu un program de exerciţii fizice te vei simţi mai bine, vei avea mai multă energie! Beneficiile exerciţiului fizic - de la prevenirea bolilor cardiologie cronice până la sporirea încrederii în forţele proprii - sunt greu de ignorat. Dintre beneficiile unui program regulat de exerciţii fizice putem menţiona: iţi imbunătăţeşte starea de spirit, vei arăta mai bine, reduce stările de anxietate şi depresie, combate bolile cronice, te poate ajuta să previ diabetul de tipul 2, osteoporoza şi anumite tipuri de cancer, te ajută la menţinerea controlului asupra greutăţii, îţi întăreşte inima şi plămînii, oferă un somn liniştit, poate revigora viaţa sexuală, oferă relaţii sociale în mod constant.

Soc. Mirela Parker, DSP BN, Compartiment Promovarea Sanatatii

Comentarii

03/02/14 12:54
Visan Costel

Domnule Andrei Moldovan,as vrea sa stabilesc o convorbire directa cu dv.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]