Virgil Orza şi povestea plutaşilor din Bistriţa

Max Marec

Când scriu acest articol îmi zboară mintea la plutaşii de pe Bistriţa şi nu numai, la modul cum cârmuiau acele plute lungi, formate din trunchi de lemne legate între ele şi duse în aval pe apele repezi. De data aceasta, amintesc de un altfel de plută, mai modernizată, dacă pot spune aşa, ducând mai mult spre o barcă construită cu multă migală de un bistriţean, un inginer care cunoaşte bine această meserie a plutăritului pe apă. Ing. Virgil Orza, un împătimit al drumeţiilor, a construit prima plută încă din anul 1976, atunci când nu aveai curajul să vorbeşti de aşa ceva. În vara lui 78, a finalizat această plută, plecând cu ea pe Bistriţa Aurie, de la Vatra Dornei până la coada lacului Bicaz, unde au montat acele vele şi catarge, iar după 11 ore au ajuns la baraj. Pentru a rezista pe apă, au fost nevoiţi să umple partea de jos cu scândură, după care au aşezat cauciucuri, iar deasupra un grătar de scândură. În două zile de plutit au parcurs distanţa de 78 km între localităiţle Vatra Dornei, până la coada lacului.
A doua plută a fost construită doi ani mai târziu, urmând acelaşi traseu, doar schimbându-se componenţa echipajului, mai precis la prima escaladă au participat Gheorghe Sălăjean, Daniel Sima, Virgil Orza din Bistriţa şi Vasile Radu din Bucureşti, iar la al doilea echipaj Alexandru Dohotar, Mircea Baci, Virgil Orza şi Gheorghe Şova din Bucureşti. A treia plută, în proporţie de 80% finalizată, are o construcţie interesată, din scândură, iar pentru a se menţine la suprafaţă la bază s-au montat panouri de spumă poliuretanică. Cei care doresc să viziteze această plută o pot face zilnic între orele 10-13 şi 15-18, contactându-le pe proprietarul ei, ing. Virgil Orza, de pe str. Libertăţii şi la nr. de telefon 0744.598695.
Odată finalizată această plută, ing. Orza aşteaptă completarea echipajului pentru cei care doresc şi au timp liber la dispoziţie, pe următoarele trasee: Podul de la Sărăţel, Beclean, Dej, Jibou, Satu Mare; al doilea traseu: Reghin, Tg Mureş, Alba Iulia, Deva, Arad, iar ultimul traseu pe Olt, de la Gheorhgheni până la primul lac artificial de la Făgăraş.
Dacă timpul le permite şi va ţine cu ei, s-ar putea să-i aştepte un alt traseu, pe Siret, Suceava, Apa Moldovei, râul Moldovei, care se varsă în Siret.
Organizatorii speră să fie mai multe plute ca împreună să le fie mai uşor şi mai frumos.
Cu această ocazie, ing. Virgil Orza cere autorităţilor locale să fie sprijinit pentru a continua un proiect şi mai mare în viitor.

Comentarii

04/06/17 18:35
Cititor

Mai... Gigi, pe vremea impuscatului te duceai cu vaporul ... si acuma te-ai dus cu ... PLUTA ? !

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5