CJRAE B-N: Educație necondiționată pentru fiecare - un proiect al comunității

Debutat în 2015, proiectul  ,,Educație necondiționată pentru fiecare”  a devenit, de-a lungul anilor, un element definitoriu pentru CJRAE BN.  Pornind de la nevoia facilitării colaborării dintre participanții la educație din învățământul de masă și cel special, proiectul a propus, an  de an, activități nonformale care să-i aducă împreună,  valorizând unitatea și  diversitatea.

În acest an, proiectul, ce a beneficiat de o finanțare din partea Fundației ,,Nouă ne pasă”, s-a focusat pe colaborarea directă, profesionistă și nemijlocită între serviciile publice care au ca atribuții incluziunea socială - școala și asistența socială. Astfel, DGASPC BN și CJRAE BN au acționat în sistem integrat pentru a îmbunătăți viața copiilor instituționalizați, reușind să creeze un parteneriat în oferirea serviciilor complementare. 

Activitățile proiectului  s-au derulat pe tot pasursul anului școlar 2021-2022, debutând în luna noiembrie 2021 cu o întâlnire de lucru față în față CJRAE BN - DGASPC BN în vederea stabilirii cadrului de desfășurare a proiectului. 

Astfel, pe tot parcursul anului școlar s-au derulat activități de consiliere și orientare școlară pentru copiii instituționalizați din școli, în funcție de nevoile identificate. Elevii din clasele teminale  au beneficiat și de consiliere în carieră, pentu fiecare realizându-se un profil vocațional.

 În luna decembrie, copiii  din Căsuțele de tip Familial  au primit, fiecare, câte o felicitare personalizată  realizată de către elevii de la Liceul De Arte Corneliu Baba și Școala Gimnazială Avram Iancu Bistrița. Astfel s-a realizat un prim contact pentru ,,prietenul prin corespondență”. Copiii Casele de Tip Familial au fost sprijiniți să țină legătura cu elevii de la școlile partenere folosind whatsapp si messenger.

În paralel, s-au desfășurat ateliere de educație parentală la care au participat educatori din CTF. Tematica atelierelor a fost stabilită în urma răspunsurilor primite la un chestionar completat on-line de către beneficiari. Centralizarea răspunsurilor  a arătat un interes ridicat pentru înțelegerea specificului dezvoltării copilului la diferite vârste, metodele pozitive de disciplinare a copilului, informațiile privind dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale copiilor/managementul furiei și a altor emoții negative intense, modalități eficiente de rezolvare a conflictelor. Întâlnirile față în față au facilitat împărtășirea experiențelor și sentimentelor cu ceilalți educatori, crearea unei rețele de suport emoțional. Au fost discutate situații specifice și  identificate variante de rezolvare  a acestora.

            În luna mai a avut loc o activitate outdoor cu copiii din CTF Bistrița și  elevii voluntari din școlile partenere. La activitate au participat și copiii aflați în centrul de primiri urgențe la momentul respectiv, educatorii din casele de tip familial și profesorii consilieri implicați în implementarea proiectului. Activitatea s-a desfășurat în pădurea Schullerwald și au fost realizate căteva jocuri de cunoaștere și coeziune a grupului. O activitate foarte apreciată de către copii a fost vânătoarea de comori, echipa câștigătoare primind drept premiu o cutie de ciocolată pe care au împărțit-o cu toți participanții.

    În partea a doua, copiii din CTF au fost provocați să reflecteze asupra lucrurilor care le plac, să găsească elemente comune cu ceilalți colegi din căsuță și să ofere astfel idei elevilor  voluntari de la Liceul de Arte pentru realizarea  picturilor decorative.  Au fost realizate în această fază schițe ale acestor proiecte, elevii voluntari urmând să realizeze picturile în funcție de programul personal.  Elevii au avut  ocazia să colaboreze, să negocieze sarcini, să se sprijine reciproc.

      Am fost surprinși să constatăm cum copiii din CTF Bistrița, din centrul de  primire urgențe  și cei voluntari au reușit să își activeze resursele creatoare și, pe lângă schițele picturilor dorite, să realizeze și alte desene interesante - și, mai ales, poezii, pe care și le-au dedicat unii altora. La finalul activității, copiii s-au îmbrățișat spontan și au făcut schimb de nr. de telefon sau  adrese de instagram. A fost o lecție de acceptare necondiționată a diversității. 

 Iată ce ne spune I. Bălan, elevă voluntar Școala Gimnazială A.Iancu, Bistrița despre participarea la această activitate:  ,,Imi aduc aminte cu drag de clipele petrecute în pădure, căutând buburuze cu ceilalți copii sau fugărind fluturi. Astfel de momente alcătuiesc copilăria la care toți au dreptul, iar eu mă consider norocoasă că sunt o mică parte din copilăria acestor copii. Activitățile bine pregătite m-au ținut atentă, lăsând impresia unui timp ce trecea prea repede. Așadar, nu e de mirare că abia aștept o a doua întâlnire!”

Activitatea finală a proiectului - Simpozionul elevilor “Mesajul meu Special”,  a adunat un număr de   53 elevi, care au trimis  lucrări pe tema ,,De vorbă cu însingurarea”. În cadrul acestei activități, elevii și copiii instituționalizați au avut ocazia să se se exprime prin intermediul desenelor și eseurilor - astfel încât să  facă cunoscute celor din jur propriile trăiri, dar și modalitățile de coping  pe care le-au identificat, astfel încât să își îmbunătăţească calitatea vieţii. Lucrările au fost postate pe pagina de facebook a proiectului ,,Educație necondiționată pentru fiecare” https://www.facebook.com/cjapbn. Menționăm că pe această  pagina au fost publicate periodic informații și poze despre activitățile desfășurate.

Pornind de la ideea inițială a proiectului nostru și de la nevoia identificată local, pentru copiii din CTF Beclean am  dezvoltat, la solicitarea CJ BN, un program de activități non-formale, menite să oferite alternative sănătoase de petrecere a timpului liber pentru copiii mutați recent în căsuțele de tip familial construite la Figa, dar și să faciliteze integrarea acestor  copii în comunitatea locală. Astfel, pentru a-i ajuta să se adapteze noilor spații, au fost propuse  variate modalități de petrecere a timpului liber, în colaborare cu instituții și unități de învățământ din localitate. Dintre activitățile derulate deja, amintim:

  • Atelier confecționare ornamente Paște/târg expozițional – partener CSEI Beclean;
  •  ,,Casa mea, grădina mea” – activități gospodărești – partener L.T Agricol, Beclean;
  • Acțiune de ecologizare- partener L.T. Henri Coandă, Beclean;
  • Activități De Voluntariat Nonformale În Context Extrașcolar - partener Școala Gimnazială G.Silași, Beclean;
  • Cursuri de calificare elevi peste 16- partener AJOFM, Sucursala Beclean.

Mai sunt proiectate o serie de activități activități indoor/outdoor, menite să consolideze relațiile create între  beneficiari și voluntari – traseu cu bicicleta, circuit  sportiv, dans, pictură, muzică, activități sportive, ateliere de informare în sistem integrat, pe teme preventive specifice.

Ne-am bucurat că am reușit să aducem alături de noi comunitatea locală din Beclean, care s-a mobilizat și s-a implicat în realizarea unor activități care să-i susțină și valorizeze pe copiii din CTF Beclean. Astfel, s-au desprins cel puțin 2 inițiative locale ce vor continua și în anul următor:

  1. Proiectul Educațional "Activități De Voluntariat Nonformale În Context Extrașcolar", coordonat de directorul Școlii Gimnaziale G.Silași prof. dr. Budișan Sorin Monel, destinat celor 12 copii din CTF Beclean înscriși în această școală. În acest proiect, pe bază de voluntariat, profesorii din școală au propus și realizat activități non-formale din domeniile "Matematică practică și distractivă", " Lumea văzută prin prisma artei" și" Sportul ca alternativă sănătoasă pentru comportamente de risc.
  2. Proiectul  ,,Casa mea, grădina mea” în care L.T Agricol, Beclean a propus copiilor din CTF Beclean  activități de formare a deprinderilor gospodărești/ activități de ecologizare în curtea propriilor căsuțe. Astfel, au fost arate porțiuni de pământ din curtea căsuțelor și realizate straturi cu ceapă, ardei, varză. Resursele au fost asigurate de către L.T Agricol, Beclean, tot ei sprijinind  copiii în îngrijirea acestor straturi, pentru ca în final să se poată bucura de roadele muncii lor.

Suntem încrezători că acestor inițiative li se vor alătura și altele în anul școlar viitor, facilitându-se  în acest fel procesul asumat - acela  de a transforma noile  căsuțe în ,,acasă”.

profesor consilier școlar Harap Cristina

profesor consilier școlar Cihărean Iulia

CJRAE BN

 

 

 


 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5