Distinsului cărturar Ion Vlad
Proaspăt ieşit de sub tipar, numărul dublu 3/4/2009 al Mişcării Literare are în centru personalitatea marcantă a universitarului Ion Vlad, de la Cluj Napoca, formatorul unei adevărate şcoli care îi poartă respectul. Distinsul dascăl a răspuns pozitiv invitaţiei de a participa în urmă cu câţiva ani la ediţia a II-a a Serbărilor Satului Dumbrăviţa, dând manifestării noastre o ţinută aparte. Ne-am bucurat atunci să-i descoperim rădăcinile, prin alianţă, pe Valea Ţibleşului, soţia domniei sale fiind nepoata protopopului Teodor Cotuţiu, diuganul a cărui nume îl poartă acum şcoala din localitate. Ion Vlad, un intelectual de o fineţe aparte, un om extraordinar. Despre criticul Ion Vlad, Cristian Vieru spune că a adus o receptare modernă în acest domeniu Gheorghe Glodeanu descrie aplicat importanţa lucrării „Romanul universurilor crepusculare”, pe acelaşi palier fiind şi Andrei Moldovan cu „Lectura romanului”. Ion Moise ne spune unde se încadrează romanul ca specie literară, iar Marius Voinea scrie desptre viziunea lecturii. Directorul publicaţiei, Olimpiu Nuşfelean are un dialog cordial cu Ion Vlad, care declară: „ marea magie a povestirii convertite în roman sau în alte structuri e darul cel mai de preţ al creaţiei memorabile, vrednice de durata fiinţei istorice”.
O afirmaţie tulburătoare are Adrian Suciu: „Nu dau doi bani pe poeţi”, iar Viorel Mureşan este în „căutarea miezului liric” la Daniel Săuca. La capitolul recenzii amintim pe cele semnate de Nicolae Avram-Ioan Pintea, „Casa teslarului”, Virgil Raţiu-Alex Ştefănescu, „Cum te poţi rata ca scriitor”, Elena M. Cîmpan, „Poezia noastră cea de toate zilele”, Andrei Moldovan-V. Fanache, „Chipurile tăcute ale veşniciei în lirica lui Blaga”, Gavril Moldovan-Marian Popa, „ Istoria Literaturii Române de azi pe mâine”, Ion Moise-Victor Ştir, „ Spectacol derizoriu”, Ovidiu Pojar, „Imobiliare de lux”, Ion Radu Zăgreanu-Vasile Dâncu, „Slove rurale”, Carla Pop-David Dorian, „Iubire de bufon”, Alina Moldovan-Gabriela Sermeşan, „Elemente de cultură tradiţională în comuna Salva”, Anamaria Figan-Viorel Moldovan, „Colocviile Ion Căian Românul”, Cornel Udrea-Al. Câţcăuan, „Mărul de aur”. Volumul „Liviu Rebreanu prin el însuşi, apărut la Editura Academiei Române sub semnătura criticilor Niculae Gheran şi Andrei Moldovan, are mai multe cronici semnate de Ion Creţu, Ion Moise, Corneliu Lupeş, Olimpiu Nuşfelean, Mircea Popovici, Gavril Moldovan, Valentin Falub, Constantin Cubleşan făcând arborele genealogic al Rebrenilor. Un spaţiu important în gegia revistei ocupă şi colocviul „Lectura captivă”, moderat de Olimpiu Nuşfelean, opinând despre citit şi cititori Flavia Teoc, Virgil Raţiu, Andrei Moldovan, Ion Moise, Daniela Fulga, Vasile George Dâncu, Al. C. Miloş, Ion Radu Zăgreanu, Elena M. Cîmpan, Suzana Deac. Poezia este semnată în acest număr de Ştefan Doru Dăncuş, Marius Conkan, Tudorica Bindea, iar proza de Ion Iachim, Marian Nicolae Tomi, reţinând şi fragmentul din „Generalul”, comedie tragică în trei tablouri, de Ion Moise. Se remarcă de asemenea traducerile din scriitorii străini, precum şi eseurile „Fugă prin…Anotimpurile după Zenobie” de Ionela Silvia Nuşfelean şi „Arabia preislamică” a preotului Ioan Sabin Mureşan.
Un număr bogat, ilustrat cu lucrările lui Florin Buciuleac, pe care îl vom vedea, în curând, într-o expoziţie la ArtGaleria. Nu lipseşte consacratul album cu scriitori, cu fotografii de la cele mai importante evenimente literare ale anului 2009.
Adaugă comentariu nou