Prof. Veronica Bălan, Școala Gimnazială „Aurel Rău” Josenii Bârgăului: Lectura - izvor de cunoaștere și arc peste timp
Cercul pedagogic pentru învățământ primar cu titlul/tematica - Lectura - izvor de cunoaștere și arc peste timp, cerc organizat de către profesorii pentru învățământ primar de la Școala Gimnazială „Aurel Rău” Josenii Bârgăului și structura Școala Primară Strâmba a avut loc joi, 20 februarie 2025, la Centrul Cultural din localitatea Mijlocenii Bârgăului.
La această întâlnire au participat profesorii pentru învățământ primar de la toate școlile de pe Valea Bârgăului, alături de d-na inspector pentru învățământ primar Smaranda Florean și Consiliul Consultativ pentru învățământ primar. Agenda zilei a fost una diversă și interesantă, „a respectat tematica cercului și a adus informații pertinente și de valoare pentru gestionarea parcursului didactic al oricărui dascăl preocupat de inovație și perfecționare” după cum s-a exprimat doamna inspector.
Ca director, dar și ca persoană direct implicată în activitățile de literație ale școlii, am deschis șirul expunerilor subliniind importanța de necontestat a învățătorului – primul reper în formarea gustului pentru citit și scris la elevii mici, omul care pune piatra de temelie a educației viitorului adult, făuritorul de oameni noi.
Agenda zilei a debutat cu un „Cuvânt înainte” primit sub forma unui cadou virtual de la omul de cultură Aurel Rău, mentorul spiritual al școlii. Acesta a trimis un cuvânt de salut participanților cu bucurie, subliniind faptul că „atunci când e evocată o vale, găsesc în rezonanța sintagmei ceva solemn -Valea Bârgăului prin care curge poezia, cum zicea Lucian Blaga…” Menționez faptul că din anul 2023, patronul spiritual al școlii noastre este marele om de cultură Aurel Rău, ”Cel mai important poet în viață al Transilvaniei” după spusele scriitorului Ion Brad.
În cadrul Cercului pedagogic pentru învățământ primar, am prezentat programul de literație „Școala cu ScLipici” - care este, alături de Clubul Meseriilor Rurale și de Clubul Familiei, un program educațional marca FNO care sprijină copiii din clasele primare cu dificultăți de scris-citit să facă progrese și să ajungă la nivelul clasei lor. Proiectul era în anul trei de dezvoltare, cu intervenții specializate în peste 100 de școli din comunități defavorizate. Școala noastră l-a implementat în acel an în premieră. Fundația ne-a pus la dispoziție o multitudine de materiale: cursuri pentru profesorii din învățământul primar, adaptate pentru perioada de învățare online, mentorat, kituri de cărți, materiale de lucru și rechizite pentru laboratoare de literație organizate în timpul anului școlar, sprijin organizatoric, mentorat și finanțare pentru organizarea unei școli de vară de 10 zile, bibliotecă online, cu peste 100 de cărți, care au recomandări de activități la clasă, bancă de cuvinte, înregistrare audio, fișe de lucru etc. (https://www.noi-orizonturi.ro/scoli-cu-sclipici/ )
Așadar, "Școala de vară cu sclipici", este programul de exersare a scrisului și a cititului sub egida Fundației Noi Orizonturi, cu sponsorizare Pepco. Ne-am hotărât să îl facem la Școala Primară Strâmba, o structură a școlii de centru. Am beneficiat de expertiza doamnelor profesor Maria Kovacs și Marinela Scripcariu. Am avut un grup de 20 de elevi și o echipă de doamne profesor inimoase: Diana Cornelia Puțura și Cristina Tala precum și voluntarii: Alexandra Pop, Alina Ghiția, Ioana Pudilic și Constantin Hanganu. Concluzia noastră la finalul activității: E adevărat: nu poți face minuni în zece zile, dar să îi poți face pe unii elevi doritori să citească, să scrie, să inventeze povești sau poezii și acesta e lucru mare. E începutul minunii. Ca profesori, vom veghea ca acestea să se întâmple.
A urmat o succesiune de intervenții diverse și bine ilustrate cu exemple de bune practici din activitatea la clasă, surprinzând fiecare nivel de vârstă după cum urmează:
Clasa Pregătitoare - Jocul – modalitate de abordare a conținuturilor la toate disciplinele:” Joacă-te cu mine!” - prof. înv. primar -Tonea-Bălan Gabriela Alina:
În cadrul Cercului Pedagogic, tematica aleasă pentru clasa pregătitoare a fost ,, Jocul, ca modalitate de abordare la toate disciplinele”. Nu întâmplător a fost aleasă această temă la o clasă care face practic trecerea dinspre grădiniță spre ceea ce înseamnă cu adevărat școala. Utilizarea jocului didactic la clasă are menirea de a destinde atmosfera, de a-i implica activ pe micii elevi în parcurgerea conținuturilor, de a dezvolta creativitatea și de a cultiva independența. Astfel, au fost prezentate câteva activități incluse în Proiectul tematic,, În atelierul lui Moș Crăciun”, realizate în format blended-learning , îmbinând jocuri clasice cu Resurse Educaționale Deschise: crearea unei povești și generare de imagini cu aplicația Storyboard, jocuri didactice clasice de sortare a obiectelor după diferite criterii, de alcătuire a cuvintelor și propozițiilor, de dezvoltare a vocabularului, utilizarea aplicațiilor wordwall (numere pare și impare/ ordonare) și ChatterPix, dar și mult apreciatele jocuri ritmice. Imaginile și filmările au contribuit la însuflețirea prezentării, zâmbetul și bucuria micilor elevi invadând sufletul participanților la acest cerc.
Clasa I - Metode de succes în dezvoltarea competențelor specifice la disciplina CLR: „Magicieni în lumea cărților” - prof. înv. primar Gănău Alina -Ionela:
Din ce în ce mai mult se vorbește despre activități, care să fie centrate pe elev, pe interesele, nevoile și chiar idealurile lui, de aceea învățătorul a lărgit sfera metodelor folosind atât pe cele tradiționale cât și pe cele moderne, interactive. În acest context, învățătorul trebuie să fie un bun organizator, care totodată să-i încurajeze și să-i stimuleze pentru a participa cu interes la ore, pentru a căuta și descoperi soluții, prin efort propriu. În cadrul orelor de comunicare în limba română, se pot folosi o multitudine de metode care să stârnească interesul copiilor. Metodele și tehnicile interactive încurajează lucrul în grup, implică o învățare participativă, facilitând dezvoltarea competențelor. Ele presupun transformarea lor din „cale de cunoaștere propusă de profesor, în cale de învățare realizată de către elev.”
Clasa a II-a - Tehnici active pentru dezvoltarea competenței de lectură - prof. înv. primar Gâța Livia ne spune: „elevii clasei a II-a încep, treptat, să descopere cărțile și să pătrundă pe tărâmuri noi. Acolo întâlnesc personaje interesante, fapte și întâmplări deosebite, găsesc tâlcuri ascunse. Pentru a ajunge să descifreze mesajele și să iubească cititul, e nevoie de o pregătire atentă. Aceasta începe prin aplicarea metodelor potrivite. La clasă am aplicat o paletă largă de tehnici și metode. Astăzi, m-am oprit la o parte dintre ele: 1.Audierea de lectură, 2.Diagrama Ven-Euler, 3.Explozia stelară, 4.Copacul valurilor, 5.Ciorchinele, 6.Cadranul, 7.Ascultă și acționează, 8.Dialoguri distractive, 9.Benzile desenate, 10.Povestea încurcată, 11.Citirea în perechi.” În loc de concluzie, a fost scris un cvintet: „Lectura,/plăcută, interesantă,/descoperind, captivând, exaltând,/Insuflă idei care zburdă,/Visare.”
Următoarea intervenție în cadrul cercului a avut ca tematică „Universul creației la clasele simultane” - înv. Horea Anamaria:
„Prezentarea mea a urmărit să surprindă etapele premergătoare activității, care a cuprins temele propuse, specifice pentru fiecare clasă. Am oferit exemple de activități, mulate pe specificul predării simultane, dar și modalități de a ne apropia psiho-emoțional de elevii noștri. Ideea principală transmisă a fost că modul în care este prezentată informația are o importanță mai mare pentru elev decât conținutul în sine. Din acest motiv, activitatea desfășurată la clasă trebuie să fie cât mai atractivă și adaptată nevoilor elevilor”.
Clasa a III-a - „Strategii de stimulare a creativității în activitățile outdoor” - înv. Pop Daniela:
Pe parcursul prezentării am vorbit despre creativitatea umană ca dar neprețuit a cărei putere ne definește ca oameni, despre creativitatea noastră, a elevilor, care a stat la baza activităților derulate în cadrul proiectului POCU „Educație fără ziduri" desfășurat în școala noastră și am evidențiat strategiile și metodele de stimulare a creativității folosite care au asigurat succesul activităților. La finalul acestora, elevii au putut spune: " Nu voi fi un om obișnuit deoarece am dreptul să fiu unul extraordinar. " (Peter O' Toole)
La final de cerc, clasa a IV-a, respectând tematica referitoare la Strategii de înțelegere și sinteză a textelor lecturate, a surprins publicul într-un mod plăcut cu reușita dramatizare – „Soacra cu trei nurori” de Ion Creangă pusă în scenă cu multă măiestrie sub îndrumarea doamnei prof. înv. primar Nechita Valeria: „Prin această scenetă, elevii ne demonstrează dragostea și pasiunea pentru lectură. Dacă nu ar fi înțeles textul lecturii, cu siguranță nu ar fi reușit să se transpună în rolurile pe care le-au primit. Ne-au demonstrate că le place și sunt pasionați de lectură nu numai prin textul personajelor, ci și prin mimica și gesturile pe care le-au folosit, transpunându-se cât au putut de bine în roluri. Dacă au reușit să ne captiveze, să ne amuze și să ne descrețească frunțile pentru câteva minute, activitatea și-a atins scopul propus.”
Activitățile s-au finalizat cu o scurta ședință de lucru a consiliului consultativ condusă de d-na insp. Smaranda Florean.
Momentul de socializare care a urmat a surprins într-o atmosferă relaxantă cadre didactice împărtășind cu entuziasm idei, digerând informațiile primite recent, purtând discuții interesante și constructive.
Întregul eveniment s-a desfășurat într-o locație nouă, modernă, folosită abia acum de școala noastră, Centrul Cultural din Mijlocenii Bârgăului pus la dispoziție cu amabilitate de domnul primar al comunei Josenii Bârgăului – Marius Vasile Urs – un om deosebit care sprijină școala noastră în mod constant și cu mult entuziasm. Mulțumim!
prof. Veronica Bălan
prof. colaboratori: Tonea-Bălan Gabriela Alina,
Gănău Alina - Ionela, Gâța Livia,
Horea Anamaria, Pop Daniela, Nechita Valeria
Școala Gimnazială „Aurel Rău” Josenii Bârgăului
Citiţi şi:
- Un cerc pedagogic de poveste
- Cerc pedagogic-învățământ primar, la Liceul de Arte „Corneliu Baba” Bistrița
- Cercul pedagogic al învățătorilor la Liceul Teoretic,,Radu Petrescu” Prundu Bârgăului
- Au ajuns primele dotări, din fonduri europene, pentru Școala Gimnazială “Aurel Rău” din Josenii Bârgăului
- Personalitatea omului de cultură Aurel Rău, evocată la Bistrița și Josenii Bârgăului
Adaugă comentariu nou