Bucuria lecturii

Volumul ,,Printre cuvinte” (Editura ,,Nova Didactica”, Bistriţa, 2011) s-a născut ca urmare a desfăşurării proiectului ,,Cea mai de folos zăbavă-cetitul cărţilor”, pe parcursul anilor şcolari 2010-2011 şi 2011-2012, la Şcoala Generală ,,Liviu Rebreanu” Beclean, la Colegiul Naţional ,,Petru Rareş” Beclean, la Şcoala Generală ,,Liviu Rebreanu” Chiuza. Proiectul vizează dezvoltarea capacităţilor de comunicare ale elevilor prin stimularea lecturii particulare.
Una dintre activităţile proiectului prevedea elaborarea unei cărţi care să antologheze creaţii literare ale elevilor, eseuri, având ca temă cititul, întâlnirea elevilor cu biblioteca, cu prima carte, cu diverse persoane care i-au îndrumat spre lectură etc.
Cartea ,,Printre cuvinte” are peste cinzeci de autori de la cele trei şcoli amintite. Unii sunt la primul contact cu scrisul, cu biblioteca sau cartea. Reacţia lor este de încântare, ei au senzaţia că descoperă ceva nou şi foarte plăcut: ,,Eram bucuroasă că pot citi singură. Cartea împrăştie în jurul meu mireasma învăţăturii” (Bianca Diana Moga, clasa a III-a A); ,,Simţeam cum mă priveşte, tăcută, răbdătoare, plină de îngăduinţă.” ( Andrei Ioan Rodilă, clasa a V-a).
Descoperind cărţile, copiii îşi exprimă cu sinceritate atitudinea lor faţă de ele, trecând de la grijulii manifestări practice, învelirea şi păstrarea lor, la lansarea în proză sau în versuri a iubirii lor declarate faţă de acestea: ,,mai întâi te voi înveli, ca să nu te murdăreşti şi să nu îţi fie frig” (Raluca Ţărmure, clasa a III-a A); ,,Cărţile îţi oferă posibilitatea de-a visa” (Andreea Cosma, clasa a V-a); ,,Lectura este o formă a fericirii” (Diana Creţu, clasa a VII-a); ,,Cartea este ca o rugăciune/Care o spui mereu, mereu” (Andreea Pop, clasa a V-a).
Şcolarii trăiesc alături de personajele din cărţi, acestea le aduc răspunsuri la întrebările pe care aceştia şi le pun, îi ajută în momente de nesiguranţă, când ei caută drumul cel drept, îi îmbogăţesc spiritual: ,,Ne trăim propria viaţă…şi mai trăim o dată cu personajele din cărţi” (Alina Todoran, clasa a VIII-a B); ,,În vis eu călătoresc,/Cu eroii ce-i iubesc” (Alessia Masciari); ,,Timpul se lasă înfrânt de pofta de lectură” (Răzvan Pop, clasa a VII-a); ,,Cartea îmi stă alături tot timpul şi îmi oferă răspunsuri la toate întrebările” (Precup Alina, clasa a III-a). Elevii vorbesc cu ele parcă ar fi nişte colegi de clasă (Diana Susana Forrai, clasa a III-a A).
Copiii au sesizat concurenţa dintre carte, televizor, calculator, internet. Ei ne propun soluţii de coexistenţă: ,,Cartea, televizorul, calculatorul să le utilizăm,/În proporţii egale să le preferăm” (Paul Pop, clasa a VII-a B). Anca-Bianca Mureşan (clasa a VII-a A) vrea să ,,intermedieze pacea dintre cărţi şi calculator”. Cei care citesc, după parcurgerea cărţilor ,,poartă în mâini o nouă lumină” (Emilia Cozma, clasa a VII-a A). Cărţile nu trăiesc ,,decât prin cei care ne citesc”, afirmă Emilia Maria Cozma (clasa a VII-a A). Ele prind viaţă ,,când le deschidem” (Estera Horoba, clasa a V-a).
Prima carte citită rămâne uneori ,,cea mai frumoasă” (Ioana Precup, clasa a III-a). Întâlnim minunate definiţii ale cărţii: ,,Cartea e oglinda mea,/când doresc mă uit în ea” (Bianca-Laura Kociş, clasa a V-a); ,,Cartea este o tainică grădină” (Adriel Coptil, clasa a III-a A), cartea este ,,izvor de bucurie” (Sonia Diugan, clasa a VI-a B), o călătorie: ,,călătoresc prin a lecturii misterioasă vrajă” (Adriana Serghiescu, clasa a VII-a B), o chemare ,,în rai împărătesc” (Maria Lorena Vasile, clasa a II-a B).
Pentru cel care a prins gustul lecturii biblioteca nu mai este ,,o simplă mobilă” (Andrei Ioan Rodilă). Dacă ar pleca pe lună, Alexandra Chirlejan (clasa a VI-a B) nu ar uita să ia şi cărţi: ,,În buzunarul stâng de la rachetă,/mi-aş pune cărţi pentru o bibliotecă”.
Ioana Precup (clasa a III-a), venită la oraş este uimită de ,,magazinul cărţilor”, de rafturile pline cu cărţi ale librăriei.
Estera Flavia Jiregan (clasa a VIII-a B) vrea să-şi ţină promisiunea faţă de bunica ei, scriind o carte după moartea acesteia. Renunţă la romanul cu vampiri şi ar vrea să evoce în volumul ,,Un pas spre început” chipul bunicii sale. Apoi constată, că de fapt: ,,Literatura era noua mea bunică”. Îndrumaţi de învăţători sau de profesori, elevii trec de la stadiul ,,ameninţată” să citesc, la plăcerea şi pasiunea lecturii (Alina Todoran, clasa a VIII-a B).
Chiar dacă autorii antologiei şi colaboratorii lor au urmărit mai mult cultivarea în rândul elevilor a unei atitudini favorabile lecturii, cărţii, unele din creaţiile antologate scot în evidenţă talentele de mici condeieri ale unor dintre aceştia.
Peste ani s-ar putea ca unii dintre ei să confirme pasiunea lor pentru scris. Nu vor uita însă că dascălii lor i-au îndrumat spre tainica şi fascinanta aventură a lecturii, că le-au sugerat cu răbdare şi cu tact să devină călători în Galaxia Gutenberg.

Flavia Maria Poenar

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5