JOHANNOT et Cie ANNONAY
Este textul filigranului publicitar al Casei franceze care a furnizat hârtia necesară Fabricii de Timbre româneşti, pentru imprimarea mărcilor poştale din emisiunea: 1900 Carol I „Spic de grâu”. La acea vreme, Poşta Română a comandat fabricantului francez un sortiment de hârtie medie, albă pe recto, roz-pal pe verso, cu filigranul autohton tematic: STEMA MARE. Pe marginea stângă a colilor, fabricantul şi-a încrustat propriul său filigran publicitar, cu textul în poziţie verticală. Dat fiind faptul că acesta a fost încrustat pe un număr redus de coli din totalul unei comenzi, posibilitatea ca acest filigran să fie găsit şi colecţionat este pe măsură.
Acest filigran publicitar, având litere drepte, cele mari de 8 milimetri, iar cele mici de 5 milimetri, cu distanţa între litere de 1 1/2 milimetri, a fost încrustat numai marginal cu distanţa dintre cuvinte de 5 milimetri. Pe piesele izolate din colecţii se pot observa numai fragmente de litere, sau pe cele foarte rare, fragmente de cuvinte din acest filigran, în funcţie de poziţia clişeului la imprimare.
Imprimarea mărcilor poştale s-a făcut pe partea recto a colii, pe verso aflându-se filigranul publicitar încrustat marginal. Au fost cazuri în care, din neatenţia operatorului, a fost imprimată faţa verso care mai era şi filigranată, rezultând piese exotice pe măsură. Dat fiind faptul că numai câteva coli dintr-o întreagă comandă aveau încrustat filigranul publicitar al furnizorului, se poate uşor deduce cât de mică era posibilitatea ca o atari coală să ajungă cu susul în jos între ghidajele maşinii de imprimat; de aici şi marea raritate a acestui fel de piese.
Vă prezint o astfel de varietate de piesă imprimată pe verso, la care traseul literelor filigranului este perfect vizibil în pofida imaginii timbrului, putându-se citi lesne: „OT e”.
Mihai Lucian Valea,
coordonatorul Clubului Filatelic al Cercului Militar Bistriţa
Adaugă comentariu nou