„Suntem un „serviciu” solicitat de cetăţeni, ne străduim să rezolvăm problemele lor prompt şi rămânem alături de cei care ne cer
Există în cadrul Instituţiei Prefectului din judeţul Bistriţa-Năsăud un serviciu public solicitat şi „asaltat” zilnic de cetăţeni, un serviciu necesar şi de o importanţă deosebită, unde multe solicitări se rezolvă rapid şi la termen, datorită profesionalismului angajaţilor, promptitudinii de care dau dovadă, amabilităţii şi care formează o echipă profesionistă în domeniu, respectată şi apreciată de cei care le solicită serviciile.
Aceşti oameni deosebiţi sunt conduşi de un om deosebit, care ştie să muleze foarte bine pe cerinţele, importanţa şi rolul acestui serviciu, în cadrul economiei de piaţă, COMISAR ŞEF DE POLIŢIE BACIU DĂNILĂ, un om cu privirea ageră, amabil, zâmbitor, gata oricând să sară în ajutorul celor care au nevoie de rezolvarea problemelor şi soluţionarea cererilor cetăţenilor, care conduce cu profesionalism şi responsabilitate Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor din cadrul Instituţiei Prefectului şi căruia i-am solicitat un interviu, pe care l-a acceptat cu plăcere, în legătură cu activitatea şi rolul acestui compartiment.
Rep.: Stimate d-le comisar şef de poliţie, Baciu Dănilă, cunoaştem tenacitatea şi efortul cu care vă dăruiţi „meseriei”, iar funcţia vă obligă la sacrificii şi să fiţi permanent la datorie, în slujba cetăţenilor.
De ce credeţi că este atât de necesar acest serviciu şi dacă este solicitat de cetăţenii judeţului?
Comisar şef Baciu Dănilă: Este un serviciu important pentru populaţia judeţului şi suntem permanent la dispoziţia cetăţeanului.
Suntem un „SERVICIU” solicitat de cetăţeni, ne străduim să rezolvăm problemele lor prompt şi rămânem alături de cei care ne solicită ajutorul.
Facem eforturi şi reuşim, în spiritul şi litera legii să rezolvăm toate solicitările, sesizările şi cererile cetăţenilor.
Rep.: - Vă rugăm să ne precizaţi care este organizarea serviciului?
Baciu Dănilă: - Serviciul nostru este organizat pe trei compartimente: 1. Compartimentul Regim Permise de Conducere şi Examinare; 2. Compartimentul Înmatriculare şi Evidenţa Vehiculelor Rutiere; 3. Compartimentul Informatic.
Serviciul îşi desfăşoară activitatea în clădirea Instituţiei prefectului, situată în Piaţa Petru Rareş nr. 1, Bistriţa, la parterul instituţiei.
Rep.: - Vă rugăm să precizaţi, pentru cititorii ziarului nostru, care sunt activităţile desfăşurate în fiecare compartiment şi de care beneficiază cetăţenii.
Baciu Dănilă: - Compartimentul I asigură examinarea candidaţilor la examenul pentru obţinerea permisului de conducere la proba teoretică şi practică,
*Asigură activitatea de preschimbare a permiselor de conducere străine cu documentele similare româneşti.
*Soluţionează cererile persoanelor care solicită preschimbarea permiselor de conducere ca urmare a expirării valabilităţii, a declarării pierderii, furtului, deteriorării sau a schimbării datelor de stare civilă, în conformitate cu prevederile legale.
Rep.: Care sunt modalităţile de rezolvare şi cum decurge examinarea teoretică şi practică a candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere?
B.D.: - Examinarea teoretică se desfăşoară în sala special amenajată în acest sens, situată la parterul clădirii, examinarea efectuându-se în sistem informatic, iar posturile de examinare sunt dotate cu calculatoare şi monitoare care funcţionează pe sistemul „touch-screen”.
*Pentru a avea acces la examenul pentru obţinerea permisului de conducere sau pentru adăugarea unor noi categorii în permis, candidaţii trebuie să urmeze cursurile unei şcoli de şoferi autorizate sau pentru categoriile şi subcategoriile A1, A, B, B1 şi BE a unei pregătiri efectuate de instructori autorizaţi.
*Candidatul se prezintă la ghişeu cu dosarul complet, conform precizărilor Ordinului MAI nr. 268/2010 privind examinarea candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere.
*După verificarea dosarului la Ghişeul compartimentului, dosar prezentat de fiecare candidat personal, urmează preluarea imaginii acestuia şi se înmânează un fluturaş prin care este informat cu privire la data când este programat să susţină proba practică a examenului şi locul unde trebuie să se prezinte.
*În continuare, candidatul se va deplasa la Sala de aşteptare situată în imediata apropiere a ghişeului, unde va fi invitat să prezintă dosarul şi actul de identitate.
*În această locaţie se va asocia CNP-ului un cod de bare care i se va înmâna împreună cu dosarul şi actul de identitate, urmând să fie invitat în Sala de examinare în momentul în care apare primul loc disponibil, sala având nouă posturi de examinare.
*Se interzice, conform legii, accesul în sala de examinare cu alte obiecte, documente, telefoane mobile, mijloace de emisie-recepţie etc., chiar închise, accesul cu acestea în sală ducând la anularea examenului.
*La intrarea în sală, supervizorul repartizează candidatului un post de lucru liber, unde acesta se identifică cu codul de bare prin plasarea acesteia pe masă, sub monitor, unde este situat cititorul codului de bare, care se identifică sub forma unei lumini de culoare roşie.
*După selectarea limbii în care urmează să susţină examenul (română, germană, franceză, engleză, maghiară),. Candidatul va urma să răspundă la trei întrebări de acomodare, care nu fac parte din testul propriu-zis.
*După începerea probei de examen, funcţie de categoria pentru care susţine examenul, candidatul va trebui să răspundă, în timp, în funcţie de categoria pentru care dă examen, la întrebări, fiecare întrebare având trei răspunsuri, putând exista întrebări cu una, două sau trei răspunsuri corecte.
*Permanent, pe monitor, candidatul poate vizualiza numărul de întrebări la care trebuie să răspundă, numărul de întrebări la care a răspuns corect, incorect şi timpul rămas la dispoziţie.
*În final, pe monitor, se afişează rezultatul examenului, admis sau respins.
*Candidatul declarat respins se poate reprograma la un nou examen, achitând contravaloarea taxei de examinare la Serviciul Taxe şi Impozite, după 15 zile, dar nu mai mult de un an de zile de la data terminării şcolii înscrisă pe fişa de şcolarizare.
*Candidaţii admişi urmează să se prezinte la proba practică a examenului.
*Repartizarea acestora pe programatoare şi examinatori se face în dimineaţa zilei de examen de către sistemul informatic, şeful Serviciului solicitând editarea programatoarelor în funcţie de numărul examinatorilor atestaţi disponibili în acea zi.
*Timpii de examinare la proba practică sunt stabiliţi conform legii.
*Un candidat, pentru a fi admis, în timpul minim de examinare, nu trebuie să acumuleze mai mult de 20 puncte de penalizare.
*Candidaţii declaraţi admişi se pot prezenta a doua zi, după ora 14.00, pentru ridicarea unei Dovezi de circulaţie provizorie, urmând ca permisul de conducere să-l primească la domiciliu prin serviciile C.N. Poşta Română.
*Preschimbarea permiselor de conducere străine cu documente româneşti, conform Ordinului MAI nr. 163/10.08.2011 privind preschimbarea permiselor de conducere eliberate de alte state cu documente româneşti se face conform legislaţiei în vigoare.
*Pentru o mai bună şi corectă informare a cititorilor privind preschimbarea permiselor străine şi româneşti cu documente, doritorii se pot informa atât de pe site-ul Instituţiei Prefectului, cât şi de pe fluturaşii de la sediul serviciului, unde găsesc şi imprimatele necesare în vederea completării şi depunerii dosarului (fişa deţinătorului, cerere tip, declaraţie tip pentru pierdere).
*Urmează ca acestor solicitanţi, în câteva ore, după prelucrarea datelor, în aceeaşi zi, să li se elibereze o dovadă de circulaţie pe termen de 15 zile, urmând să primească noul permis prin CN Poşta Română.
Rep.: - Vă rugăm să ne prezentaţi statistica privind programaţii, examinaţii şi admişii a candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere, de la începutul anului 2011 până în prezent.
B.D.: - Conform statisticii pe care o avem în cadrul programului nostru, situaţia se prezintă astfel:
*de la începutul anului 2011 până în prezent – programaţi la examen – un număr de 11.713 candidaţi; examinaţi – 11.021 candidaţi; admişi – 6259 la proba teoretică, însemnând un procent de 56,79%.
*la proba practică, de la începutul anului 2011 până în prezent – programaţi – 6114; admişi – 3104, adică un procent de 50,77%; iar din totalul candidaţilor examinaţi au fost declaraţi admişi, în final, în procent de 28,54%.
*În aceeaşi perioadă au fost întocmite 7420 permise de conducere ca urmare a candidaţilor admişi la examen, cât şi a schimbărilor de permise, inclusiv cele deteriorate.
Rep. – Vă rugăm să ne prezentaţi pe scurt rolul şi importanţa Compartimentului nr. II.
B.D.: - Compartimentul nr. II care cuprinde înmatriculări şi evidenţa autovehiculelor rutiere soluţionează cererile privind înmatricularea permanentă a vehiculelor.
*Transcrierea dreptului de proprietate a vehiculelor.
*Radierea din circulaţie.
*Înmatricularea şi eliberarea de certificate pentru autovehicule aflate în probe.
*Autorizarea pentru circulaţia autovehiculelor şi remorcilor.
*Eliberarea unor duplicate a Certificatelor de Înmatriculare ca urmare a pierderilor sau deteriorării acestora.
*Activităţile enumerate mai sus sunt reglementate prin Ord. MAI nr. 1501/2006 privind procedura înmatriculării înregistrării, radierii şi eliberării autorizaţiei de circulaţie provizorie sau pentru probe a vehiculelor.
*proprietarul vehiculului sau împuternicitul legal al acestuia, în cazul persoanelor fizice, sau reprezentantul firmei la persoane juridice, se prezintă la ghişeul acestui compartiment cu documentele prevăzute de lege, solicitând soluţionarea cererii în funcţie de situaţia în care se află vehiculul respectiv.
*Funcţionarii din cadrul acestui compartiment verifică documentele depuse şi completat pentru înmatriculare, autorizare provizorie, urmează să achite la ghişeul din cadrul compartimentului contravaloare plăcilor cu numărul de înmatriculare, funcţie de categoria de autovehicul, de dimensiunea acestuia şi funcţie de preferinţele cetăţeanului, preţurile diferă (plăci tip A – 20 lei/bucată, la plăci preferenţiale se adaugă 45 lei la atribuirea preferenţială).
*de la casieria ghişeului, cetăţeanul este informat la ce oră să se prezinte pentru ridicarea Cărţii de identitate a vehiculului, Dovezii de circulaţie provizorie pentru 15 zile şi a plăcii cu numerele comandate.
*Certificatul de înmatriculare urmează să fie transmis la domiciliul solicitantului prin C.N. Poşta Română.
*În situaţia autorizării provizorie pentru circulaţie, atât plăcile cât şi autorizaţia se eliberează pe loc, după procesarea datelor din dosar.
*În toate situaţiile în care se impune eliberarea certificatului de înmatriculare se eliberează dovadă pentru 15 zile, urmând să primească certificatul prin C.N. Poşta Română.
*În cadrul serviciului nostru se găsesc imprimate prin care se informează cu documentele necesare care trebuie completate, documente care se pot găsi şi pe site-ul instituţiei şi se pot completa şi a ghişeu.
*Singurul document tehnoredactat este Fişa de înmatriculare a vehiculului, care se găseşte pe site-ul Instituţiei Prefectului, de unde se poate accesa şi se poate completa.
*Biroul de copiat acte, care funcţionează în zona Instituţiei Prefectului nu sunt subordonate serviciului, nu întocmesc dosare la solicitarea serviciului, toate documentele de care au nevoie cetăţenii se găsesc şi se distribuie gratuit la compartimentele serviciului nostru, cu excepţia copiilor xerox.
Rep.: - Cum se procedează în cazul cumpărării sau vinderii unui vehicul?
B.D.: - Cetăţeanul care cumpără un vehicul deja înmatriculat este bine să fie informat şi să solicite de la cumpărător Cartea de identitate în original, Certificatul de înmatriculare în original, semnat pe ultima filă de vânzător.
*Contractul de vânzare-cumpărare semnat de vânzător, dacă e persoană fizică, sau factură dacă e persoană juridică.
*Fişa de înmatriculare completată, semnată de vânzător (ştampilată pentru persoanele juridice) şi dovada de plată a impozitului din cadrul Primăriei de pe raza localităţii unde locuieşte vânzătorul(!)
*CERTIFICATUL FISCAL din care să rezulte că vânzătorul nu are niciun fel de datorii la bugetul local în momentul vânzării vehiculului. Dacă are datorii, acela document eliberat este nul de drept.
Rep.: Ce ne puteţi spune despre cuantumul taxei de poluare?
B.D.: - Informaţiile cu privire la cuantumul taxei de poluare stabilită prin OUG 50/2008 se pot obţine de la ANAF BN sau de pe site-ul acestei instituţii.
*Plata acestei taxe trebuie achitată pe numele solicitantului înmatriculării pe raza unde este arondată localitatea din punct de vedere fiscal.
Rep.: - Cum se procedează în cazul cumpărării unui vehicul de provenienţă străină?
B.D.: - În situaţia cumpărării unor vehicule de provenienţă străină, dacă solicitantul nu poate prezenta unul sau mai multe documente eliberate de autorităţile străine, se impun activităţi suplimentare de verificare, care pot fi de lungă durată, urmând ca până la soluţionarea acestor situaţii să se atribuie Autorizaţii provizorii de circulaţie.
*În situaţia în care solicitantul înmatriculării a achiziţionat vehiculul de la unul sau mai mulţi intermediari, la dosarul de înmatriculare trebuie să prezinte documentele de transfer de proprietate de la fiecare intermediar însoţite de certificatul fiscal.
*În cazul în care proprietarul vehiculului sau deţinătorul permisului de conducere nu este identificat la domiciliu de reprezentanţii C.N. Poşta Română, în urma unor verificări repetate, documentele sunt predate serviciului nostru după 15 zile, urmând să fie ridicate de la Compartimentele de specialitate numai de către titular sau împuternicitul legal al acestuia.
Rep.: - Vă rugăm să ne prezentaţi situaţia înmatriculărilor din 2011 până în prezent.
B.D.: - Din 2011 până în prezent au fost întocmite 6696 certificate de înmatriculare.
*Au fost emise 3144 Autorizaţii de circulaţie provizorie.
*Au fost radiate 5629 de vehicule.
*Au fost înmatriculate 6297 vehicule.
*Vehicule aflate în evidenţă parc auto, în judeţul Bistriţa-Năsăud – 64.800 vehicule.
Rep.: - Câţi conducători auto aveţi în evidenţă?
B.D.: - În evidenţa noastră informatizată există un total de 87.614 conducători auto, din care 27.090 sunt femei şi 60.524 bărbaţi, la care se adaugă şi 11.000 conducători care sunt în evidenţă manuală.
Rep.: - De ce ordine sunt reglementate activităţile de examinare şi înmatriculare?
B.D.: - Activitatea de examinare şi înmatriculare este reglementată de OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările ulterioare şi HG 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului.
Rep.: - Pe scurt, descrieţi-ne serviciul informatic.
B.D.: - Serviciul informatic asigură buna funcţionare a sistemului informatic din cadrul serviciului nostru, implementează datele pentru sistemul naţional pentru permise de conducere, certificate de înmatriculare, a înscrierii de date în cărţile de identitate a vehiculelor.
Rep.: - Pentru o bună informare a cetăţenilor prin intermediul cotidianului nostru, vă rugăm să ne prezentaţi programul de funcţionare al serviciului şi numerele de telefon la care puteţi fi accesaţi.
B.D.: - Programul nostru de funcţionare este luni 8.30 – 12.30 şi 13.30 -16.30; marţi şi miercuri 8.3012.30 şi 13.30-16.30; joi 8.30-12.30 şi 13.30-18.30; vineri 8.30-14.30.
*Precizăm că în pauza programului de lucru cu publicul se efectuează verificări în bazele de date, arhiva serviciului, tehnoredactări ale răspunsurilor la cererile adresate serviciului de către cetăţeni sau instituţii publice.
*Telefoanele de contact pe care le pot accesa cei care ne solicită sunt: 0263.216150, interioare – şef Servici 142, Secretariat 144, Compartiment informativ 143, Înmatriculări 149, şi Compartiment examinare 150. De asemenea, pot folosi şi telefon/fax 0263.206039.
Rep: - Vă mulţumim pentru amabilitatea de a oferi informaţii necesare şi utile cetăţenilor din municipiul şi judeţul nostru şi sperăm să rămâneţi alături de ei în rezolvarea rapidă şi corectă a tuturor problemelor ridicate de categoria celor care posedă autovehicule şi au permise de conducere.
Vă felicităm şi vă urăm succes.
B.D.: - Şi noi vă mulţumim, iar ziarul dvs. a fost şi va rămâne alături de „clienţii noştri”, informând cu promptitudine şi noutăţile din acest domeniu.
Citiţi şi:
- În 19 şi 22 octombrie nu se eliberează permise, certificate şi plăcuţe de înmatriculare
- Unul din trei bistriţeni are permis, unul din patru are şi maşină
- Blocaj la sistemul de eliberare a permiselor auto; nu se poate susţine nici examenul auto!
- Doar 51% dintre candidaţi au reuşit, anul trecut, să obţină permisul de conducere. În Bistriţa-Năsăud sunt peste 121.000 de şoferi
- Doar jumătate dintre candidaţii examinaţi au dobândit permisul de conducere, anul trecut. Peste 90.700 vehicule în parcul auto din Bistriţa-Năsăud
Adaugă comentariu nou