Eco Debate Cup și revoluția argumentului verde
Bistrița, 21-22 iunie 2025 – Prima ediție a Turneului Național de Dezbateri Academice ECO DEBATE CUP, desfășurată la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița, a reunit șase echipe de liceeni din orașe importante ale țării – Cluj, Brașov, Iași și Bistrița – într-o competiție de idei pe teme de ecologie și mediu.
Timp de două zile, participanții au demonstrat nu doar cunoștințe solide despre problemele de mediu, ci și abilități impresionante de argumentare, comunicare și gândire critică. A fost un eveniment în care elevii au dezbătut teme actuale, cu impact global, într-un format care încurajează respectul, logica și spiritul civic.
De ce Bistrița?
Fiind inițiatoarea acestui concurs, cu experiență ca arbitru/profesor evaluator în Comisia Centrală a Olimpiadei Naționale de dezbateri pentru juniori și a Olimpiadei Naționale de Argumentare, Dezbatere, și Gândire critică Tinerii dezbat am ales Bistrița nu doar dintr-un sentiment de apartenență locală, ci și din convingerea că orașele medii pot deveni centre autentice de educație alternativă. Îmi place să cred că nu doar marile orașe pot găzdui evenimente academice de anvergură. La Bistrița avem elevi remarcabili, profesori implicați și o comunitate educațională deschisă. Am vrut să aducem dezbaterea academică în centrul atenției, într-un cadru care să inspire.
Cum s-a desfășurat competiția?
Competiția s-a întins pe durata a două zile și a fost structurată sub forma unor serii de meciuri între echipe – fiecare „meci” fiind o rundă de dezbatere pe o temă ecologică actuală, de 6 minute pentru fiecare dintre cei 3 vorbitori și 3 minute pentru vorbitorul sumativ. Am dezbătut moțiuni, precum: „Acest Parlament crede că turismul în ariile naturale protejate (de interes național) ar trebui restricționat.” sau „Acest Parlament consideră că noile tendințe în modă ar trebui reglementate în funcție de impactul lor asupra mediului” sau de ce nu „Acest Parlament regretă ascensiunea gentrificării cumpărăturilor second-hand.”
Cele șase echipe au fost împărțite astfel încât fiecare să poată participa la cel puțin trei runde, cu o moțiune pregătită și două impromptu. Juriul a fost format din profesori din mediul preuniversitar și universitar, din specialiști în arta comunicării și a dezbaterilor academice, ARDOR România, din orașe precum Bistrița, Brașov, București, Cluj, Iași, Târgoviște, care au analizat nu doar conținutul argumentelor, ci și coerența logică, stilul, corectitudinea formală și strategia folosită.
La finalul competiției, după o serie de meciuri prvocatoare și interesante, ierahia a arătat astfel:
Locul I: CNLR Debate 1 Bistrița - profesor coordonator Zbînca Loredana
Locul II: Excelența Brașov - profesor coordonator Zamfir Daniel
Locul III: CNLR Debate 2 Bistrița - profesor coordonator Zbînca Loredana
Mențiune: Colegiul Național„Andrei Mureșanu” Brașov - profesor coordonator Zamfir Daniel
Premii speciale: Liceul Teoretic ELF Cluj-Napoca - profesor coordonator Danci Ionuț și Liceul Teoretic ”Varlam Mitropolitul” Iași - profesori coordonatori Isai Elena și Stegaru Loredana
Cel mai bun vorbitor: Cupșa Emilia, CNLR Bistrița – Locul I și premiul special pentru claritate, argumentare și prezență impresionantă!
Evenimentul a avut de asemenea susținerea foarte importantă a sponsorilor:
Atelierul de Print
Teraplast
Clubul Lions
Sepia Print
Ce înseamnă un „meci de debate”?
Un „meci” de dezbatere academică urmează un format bine structurat. Două echipe – una afirmatoare (Guvernul) și una negatoare (Opoziția) – primesc o moțiune (enunțul temei) și au un timp prestabilit pentru a-și susține punctele de vedere. Fiecare vorbitor are un timp limitat pentru a prezenta, contraargumenta și concluziona. De regulă, o rundă durează între 45 și 60 de minute.
În cadrul competiției de la Bistrița, s-a folosit formatul World Schools Debate, foarte popular la nivel internațional în rândul liceenilor. Acesta implică 3 vorbitori de echipă, roluri clare (deschidere, construcție, contraargumentare și concluzii), și încurajează respectul față de adversar și rigoarea logică.
Ce pot face liceenii care vor să învețe să dezbată mai bine?
Pentru elevii care vor să își dezvolte aceste abilități, primul pas este curiozitatea și dorința de a învăța. Există deja cluburi de dezbateri în mai multe licee din țară, inclusiv în Bistrița, unde se organizează cursuri, ateliere sau sesiuni de pregătire. Eu coordonez două astfel de clunuri la nivelul Colegiului Național Liviu Rebreanu Bistrița, unul la nivel gimnazial și unul la nivel liceal. Participarea la astfel de cluburi îi ajută pe elevi să înțeleagă structura unei dezbateri, tehnicile de argumentare, cum să contracareze elegant un punct de vedere și, mai ales, cum să-și formuleze ideile clar și convingător.
Ce am putea face mai bine la ediția a II-a?
Organizatorii și participanții speră ca ECO DEBATE CUP să devină o tradiție. Și pentru că avem deja un feedback pozitiv din partea tuturor participanților, pentru ediția următoare, ne dorim extinderea numărului de echipe, participarea mai multor profesori universitari, dar și o componentă de formare: ateliere de debate și public speaking deschise elevilor care nu participă direct în concurs.
Prof. dr. Loredana Zbînca
Colegiul Național Liviu Rebreanu Bistrița
Lector debate în cadrul Centrului Județean de Excelență Bistrița-Năsăud
Citiţi şi:
- Emilia Cupșa- cel mai bun vorbitor- la prima ediție a Concursului de dezbateri Eco Debate! CNLR, locul 1
- Tinerii dezbat! Două olimpiade găzduite de CN Petru Rareș Beclean. Felicitări participanților și organizatorilor
- Loredana Zbînca, lector CJEX Bistrița-Năsăud: Fascinanta lume a dezbaterilor academice
- Prof. dr. Loredana Anca Zbînca, lector CJEx BN: Excelența în debate
- Prof. dr. Zbînca Loredana Anca: Dezbaterile- cea mai bună pastilă împotriva ignoranței
Adaugă comentariu nou