Experiență europeană în Croația: Mobilitate Erasmus+ a Școlii Gimnaziale „Lucian Blaga”. Profesori și elevi în umbra viitorului educațional de calitate

În perioada 12-16 mai 2025, un grup de 8 elevi și  profesori de la Școala Gimnazială “Lucian Blaga” a participat la o mobilitate Erasmus+ în Croația, în cadrul proiectului de tip KA1, educație școlară 2024-1-RO01-KA121-SCH-000215880, din anul 2 de acreditare a proiectului european 2022-1-RO01-KA120-SCH-000110637, “Be the Best!”. Acesta promovează și îmbină dezvoltarea competențelor interculturale, lingvistice și sociale în rândul tinerilor, învățarea, colaborarea și descoperirea diversității europene.

Activitățile s-au desfășurat în orașul Lipovljani, într-un parteneriat strâns cu Osnovna Skola Josipa Kozarca, instituție care ne-a primit și găzduit cu căldură și entuziasm. Elevii noștri au avut ocazia de a participa la lecții interactive, workshop-uri axate pe dezvoltarea competențelor digitale, ateliere educative și activități în aer liber, dezvoltându-le un comportament sustenabil și prietenos cu mediul, activitîți desfășurate într-un cadru internațional, alături de colegi din alte țări participante.

Pe parcursul săptămânii, elevii au lucrat în echipe internaționale, au realizat proiecte comune, au dezbătut teme de actualitate europeană și au descoperit tradițiile și cultura croată. Vizitele culturale din agenda mobilității au inclus locuri precum Parcul Național Plitvice (sit UNESCO), primăria orașului Lipovljani, unde oficialitățile s-au dovedit a fi foarte ospitaliere și deschise spre noi colaborări, și vizitarea orașului Zagreb, toate completînd experiența de formare a unei conștiințe europene commune privind importanța patrimoniului natural și a sustenabilității, oferindu-le o viziune mai amplă asupra întregului patrimoniu european.

Ce au învățat elevii?

Pe lângă îmbunătățirea abilităților de comunicare în limba engleză, elevii au învățat să lucreze în echipă, să fie mai toleranți și mai deschiși către diversitate, dezvoltându-și astfel competențele sociale și interculturale. Au înțeles că Europa este casa noastră comună și că viitorul se construiește împreună, cu respect și colaborare.

Ce spun elevii?

„A fost cea mai frumoasă experiență din viața mea! Mi-am făcut prieteni din alte țări și am învățat multe lucruri despre cultura croată.Acest lucru m-a făcut să înțeleg concepțiile asemănătoare și cele diferite ale sistemului educațional.”

„Am fost puțin emoționat la început, dar m-am adaptat repede. Toată lumea a fost prietenoasă și am simțit că fac parte dintr-o mare familie europeană. Am învățat să privesc diferențele dintre noi ca pe niște oportunități de învățare, nu ca obstacole. Această mobilitate m-a învățat să devin mai deschisă și mai interesată de perspectivele altora.”

În aceeași perioadă, două cadre didactice din școala noastră au luat parte la sesiuni de tip job-shadowing, în cadrul parteneriatului Erasmus+ dedicat formării profesionale continue și schimbului de bune practici în educație.

Experiența a fost la aceeași unitate de învățământ croat, recunoscută pentru abordările sale inovatoare și pentru integrarea principiilor sustenabilității în actul educațional. Scopul principal al mobilității a fost observarea directă a proceselor educative, a metodelor de predare și a modului în care profesorii croați reușesc să îmbine învățarea formală cu activități de mediu, în spiritul valorilor europene.

Pe parcursul mai multor zile, profesorii noștri au avut oportunitatea de a participa la: lecții deschise de biologie, matematică, STEM, TIC 3D design în aplicația Tinkercad, sport, precum și activități extracurriculare de tip “escape room”, observând astfel metode de predare inovatoare și schimbând bunele practice alaturi de profesorii croați implicați; ateliere despre predarea în aer liber și educația ecologică integrată; discuții cu echipele de conducere și profesorii școlii gazdă; vizite la centre educaționale locale și instituții de protecția mediului.

Un accent deosebit a fost pus pe observarea modului în care elevii croați sunt încurajați să devină cetățeni activi, prin proiecte de învățare bazate pe probleme reale, implicare în comunitate și colaborare interdisciplinară. Activitatea de job-shadowing a permis profesorilor noștri să reflecteze asupra propriei practici și să identifice idei concrete care pot fi adaptate și implementate în școala noastră, în special în cadrul programelor precum Săptămâna Verde sau Educație pentru mediu.

Dincolo de componenta profesională, această experiență a oferit și o valoroasă deschidere culturală: schimburi de idei, noi perspective asupra relației școală-comunitate și legături durabile între instituțiile partenere.

„A fost o lecție despre cum poți transforma o școală într-un spațiu viu, conectat la realitate, la natură și la viitor. Ne întoarcem acasă cu idei, inspirație și un plus de încredere că se poate învăța frumos și eficient- pentru educație fără granițe și profesori care învață continuu, în umbra bunelor practici europene.” – a declarat una dintre participante.

Această mobilitate Erasmus+ a fost o lecție de viață, dincolo de sala de clasă – o lecție despre solidaritate, colaborare, încredere și curaj. Mulțumim echipei de proiect, partenerilor internaționali, părinților și elevilor care au contribuit la reușita acestei mobilități.

 

Împreună, construim o educație modernă, deschisă către lume!

 

Prof. Lolici Simona-Cornelia

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5