„Incluziune prin acțiune: lecții de leadership educațional din mobilitatea Erasmus+ Smart Mobility BN 1.0”, Consorțiu CJRAE BN

Anul doi de Acreditare Erasmus+ 2022-1-RO01-KA120-SCH-000110364

În perioada 22-26 iulie 2025, s-a derulat ultimul flux din cadrul proiectului Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-SCH-000226937”Smart Mobility BN 1.0”, Consorțiul CJRAE Bistrița-Năsăud, care a adus împreună cadre didactice dedicate din județ, care au participat la cursul „Managementul proiectelor extracurriculare pentru creșterea incluziunii”. Formarea a oferit o experiență complexă și profundă, centrată pe dezvoltarea competențelor profesionale necesare construirii unei școli incluzive, deschise și conectate la diversitatea reală a elevilor și comunităților.

Deschiderea cursului a fost marcată de o incursiune în tematica interculturalității. Participanții au explorat, prin jocuri interactive și reflecții de grup, modul în care cultura influențează incluziunea și cum pot fi depășite barierele stereotipurilor și prejudecăților în sala de clasă. Exercițiile de echipă și dezbaterile au consolidat ideea că lucrul colaborativ cu părinții și colegii este esențial în promovarea unei educații echitabile pentru toți.

A doua zi a pus accent pe comunicare – temelia unei școli incluzive. Cadrele didactice au analizat tipurile de comunicare (asertivă, pasivă, agresivă), au participat la jocuri de empatie și au experimentat modalități de adaptare a discursului pentru grupuri vulnerabile. Deosebit de apreciate au fost exercițiile de comunicare nonverbală și reflecțiile privind stima de sine și apartenența la grup, care au completat imaginea unei dinamici de clasă cu adevărat incluzive.

O zi dedicată designului de proiecte – de la idee la implementare – le-a oferit profesorilor instrumente utile pentru a răspunde nevoilor reale ale elevilor. S-au format echipe care au cartografiat probleme legate de excluziune și au dezvoltat idei de proiecte folosind metode precum Arborele problemelor sau Modelul logic. Studiile de caz și reflecția finală asupra impactului incluziv au inspirat inițiative aplicabile imediat în școlile din județ.

Participarea elevilor din grupuri dezavantajate, a fost tema centrală a celei de-a patra zile. Profesorii au explorat modalități creative de diseminare – de la povești de impact realizate în Canva sau cu ajutorul inteligenței artificiale, până la campanii media cu implicarea directă a tinerilor. Activitatea „Un pas înainte” a generat o reflecție profundă asupra privilegiilor, iar jocul de rol cu părțile interesate a simulat realitatea unei prezentări convingătoare a unui proiect incluziv.

Ultima zi a mobilității din Grecia a fost dedicată evaluării și planificării activităților de diseminare. Participanții au discutat despre valorificarea certificărilor europene (Europass Mobility, Pașaportul Lingvistic și cel de competențe) și despre modalități de sustenabilitate a proiectelor. Ceremonia de certificare a încheiat cu emoție și speranță această etapă a formării Erasmus+.

Participarea la acest curs nu a însemnat doar acumularea de cunoștințe, ci și o schimbare reală în viziunea profesorilor participanți la cursul internațional . Experiențele trăite, colaborările internaționale și instrumentele dobândite vor fi valorificate în școlile din județ, în beneficiul tuturor elevilor, mai ales al celor aflați în situații de risc sau marginalizare.

Proiectul Erasmus+ continuă să fie o resursă valoroasă pentru transformarea educației în spiritul diversității, echității și incluziunii.

Profesor Hudrea Daniela

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5