Consorțiul CJRAEBN, reprezentat cu succes la Versailles: patru profesori formează viziunea unei educații incluzive prin TIC prin programul Erasmus+
În perioada 01-05.12.2025 patru cadre didactice din Consorțiul CJRAE BN, proiectul„SMART Mobility BN 2.0”, 2025-1-RO01-KA121-SCH-000323761 au participat la o experiență de învățare într-o mobilitate Erasmus+ desfășurată la Versailles-Franța, la cursul internațional “Inclusive Tech Teaching: ICT for Every Learner”. Timp de cinci zile, profesorii au lucrat intens alături de formatori și participanți din alte țări europene pentru a descoperi instrumente digitale moderne și strategii inovatoare care sprijină incluziunea, participarea și progresul tuturor elevilor, indiferent de nivelul lor de învățare. Școlile partenere din consorțiu au fost: scoala gimnazială Petriș, Centrul Școlar de Educație Incluzivă ”Lacrima”, și un consilier școlar din CJRAEBN.
Programul a debutat cu activități de tip ice-breaking bazate pe sondaje și panouri colaborative în cloud, precum Mentimeter și Padlet, menite să creeze un cadru deschis și participativ. Atelierul zilei a explorat conceptul de „incluziune” în sala de clasă digitală, iar profesorii au realizat o cartografiere detaliată a profilurilor elevilor și a nevoilor lor specifice. În activitatea de echipă, participanții au identificat barierele cu care se confruntă elevii în propriile școli, rezultatele fiind integrate într-o hartă mentală interactivă. Ziua s-a încheiat cu un cerc de reflecție în care fiecare profesor și-a formulat obiective personale privind utilizarea TIC pentru a crea un mediu de învățare mai accesibil.
Cea de-a doua zi a adus în prim-plan aplicații precum Quizlet, Wordwall, Flipgrid sau sarcini bazate pe coduri QR. Profesorii au exersat modalități de a le integra în activități care oferă elevilor libertatea de a se exprima prin povești digitale, avatare interactive sau mini-podcasturi. În cadrul unui proiect de echipă, participanții au conceput o lecție incluzivă adaptată elevilor cu niveluri diferite de competențe. Aceasta a fost ulterior prezentată colegilor, care au oferit feedback privind relevanța și gradul de accesibilitate.
A treia zi a fost dedicată lucrului pe platforme cloud precum Google Workspace și OneDrive, cu accent pe colaborare și diferențiere. Profesorii au aplicat principiile Designului Universal pentru Învățare (UDL), integrând opțiuni audio, vizuale și alternative text pentru a elimina barierele la învățare. Momentul central al zilei a fost simularea unei „escape room digitale”, o activitate gamificată menită să ofere tuturor elevilor șanse de reușită. Participanții au testat și evaluat reciproc jocurile create, reflectând asupra modului în care tehnologia crește autonomia și încrederea elevilor.
În a patra zi profesorii au lucrat pe teme sensibile precum cyberbullying, cetățenia digitală și crearea unui climat online sigur și incluziv. Partea practică s-a concentrat pe dezvoltarea unor instrumente de evaluare formativă cu ajutorul Google Forms și al altor aplicații interactive, incluzând opțiuni de feedback personalizat. În provocarea de echipă, participanții au creat o activitate mixtă (hibridă), adaptată pentru a monitoriza și susține vizibil progresul tuturor cursanților.
Ultima zi a cursului a fost dedicată transferului în practică. Profesorii au elaborat un Plan de Acțiune TIC Incluziv pentru propria școală, au lucrat apoi la realizarea unui set de instrumente digitale- șabloane, modele de lecții și liste de aplicații- utile pentru dezvoltarea ulterioară a unui mediu educațional accesibil tuturor elevilor. Evenimentul s-a încheiat cu o ceremonie de certificare și cu angajamentul profesorilor de a continua colaborarea într-o rețea internațională de schimb de bune practici.
Participarea profesorilor la mobilitatea Erasmus+ din Versailles reprezintă un pas important spre modernizarea și echitabilizarea educației. Noile competențe digitale dobândite vor sprijini școlile din Bistrița-Năsăud în construirea unor medii de învățare mai incluzive, în care tehnologia devine un aliat al fiecărui elev- de la cei cu dificultăți de învățare, până la cei cu potențial avansat.
Profesor consilier școlar Hudrea Daniela
Citiţi şi:
- ErasmusDays 2025- Educație europeană pentru profesori și elevi. Erasmus+- Inspirație, Inovație, Incluziune.
- „Incluziune prin acțiune: lecții de leadership educațional din mobilitatea Erasmus+ Smart Mobility BN 1.0”, Consorțiu CJRAE BN
- ”SMART Mobility BN 1.0” – O experiență Erasmus+ în Varna pentru dezvoltarea competențelor incluzive, interculturale și creative
- Proiectul Erasmus+ „Smart Mobility BN”- Experiență de formare internațională pentru cadrele didactice din Bistrița, Consorțiul CJRAE BN
- Creșa Bistrița, reprezentată de Gina Sângeorzan, participă la o nouă mobilitate Erasmus+, în Istanbul
























Adaugă comentariu nou