Liceul Teoretic "Grigore Moisil" Bistrița, distins cu Diplomă de Recunoaștere și Apreciere la Guvernul României

"22 Octombrie 2025 rămâne o zi memorabilă! Am participat la întâlnirea dedicată câștigătorilor & partenerilor Galei Inovației și Excelenței în Învățământul Dual la care Liceul Tehnologic "Grigore Moisil" a fost apreciat cu Premiul III, categoria Parteneriat Educație - Industrie. Astăzi, Liceul Teoretic "Grigore Moisil", la Palatul Victoria, a primit o Diplomă de Recunoaștere și Apreciere de la doamnele consilier de stat Luciana Antoci, Silvia Dinică - secretar de stat și domnul Sorin Ion, secretar de stat, doamna Mihaela Sandu- fondatoarea Asociației Hands Across Romania, organizatoarea Galei.
Mulțumim tuturor celor care au făcut posibil acest rezultat: elevi, colegi, parteneri economici!", a transmis prof. Doina Marilena Bogdan, director adjunct al LTGM Bistrița.
***
Vocea tinerilor meseriași a ajuns în Cancelaria Primului Ministru. A fost înființat Consiliul Elevilor din VET, care solicită măsuri Imediate de rebranding și modernizare.
La o săptămână după Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual de la Timișoara, elevii premiați și partenerii strategici au fost primiți la Palatul Victoria pentru o întâlnire de lucru cu Consilierul de Stat Luciana Antoci din cadrul Cancelariei Primului- Ministru, se arată într-un comunicat de presă.
Evenimentul, organizat de Cancelaria Primului Ministru alături de Hands Across Romania (HAR), a transformat recunoașterea performanței într-o platformă de dialog cu autoritățile, având ca scop integrarea solicitărilor tinerilor direct în politicile publice.
Întâlnirea a pus în lumină progresul sistemului dual, care trebuie să evolueze de la o 'rută de compromis' la un motor al economiei reale din România:
Aproape 20.000 de elevi s-au înscris în ultimii doi ani școlari în sistemul dual. Aceștia sunt susținuți de peste 1.100 de companii la nivel național.
Elevii din VET (Vocational Education and Training) percep dualul ca pe un drum sigur către independență, competență și stabilitate , dar au cerut acțiuni imediate. Printre solicitările cheie se numără: rebranding-ul național al meseriilor, dotarea atelierelor cu tehnologii verzi și digitale, adoptarea unui Standard Național al Stagiilor de Practică, care să asigure mentorat de calitate.

Mihaela-Nadia Sandu, Președinte Hands Across Romania, a subliniat că această mișcare înseamnă un angajament față de viitorul țării:

'Gala Inovației nu marchează doar o seară de recunoaștere, ci și angajamentul de a integra vocea elevilor în politicile publice. Dualul înseamnă demnitate și șansa de a construi, cu propriile mâini, o Românie în care munca are valoare și viitorul are direcție'.

În cadrul Galei, eveniment ce a reunit la Timișoara peste 300 de participanți din toată țara, a fost anunțată și înființarea oficială a Consiliului Elevilor din VET (Vocational Education and Training), prima structură națională menită să reprezinte tinerii din învățământul dual în relația cu autoritățile. Această inițiativă este o consecință directă a Declarației Tinerilor pentru Dual, un document de politici publice elaborat de peste 400 de elevi.

'Această întâlnire transformă recunoașterea performanței în acțiune concretă. Rolul nostru este să luăm Declarația Tinerilor VET ca bază pentru ajustarea politicilor publice, asigurând că excelența din teren se reflectă în deciziile Guvernului și că parteneriatul public-privat funcționează ca un motor al schimbării', a menționat, Luciana Antoci, Consilier de Stat, Cancelaria Prim-Ministrului.

Întâlnirea de la Palatul Victoria a continuat temele majore dezbătute la Conferința de Advocacy de la Timișoara, concentrându-se pe alinierea la viziunea europeană și pe participarea directă a elevilor:

- Ministrul Educației a reafirmat angajamentul de a corecta vechile paradigme: 'Măsurile astea de criză fiscal-bugetară au adus o serie de schimbări care ne-au ajutat financiar să avem salarii și bursă până la sfârșitul anului și au provocat paradigmele vechi pe care le aveau în sistem. Acum este momentul, după ce ne-am stabilizat, să comunicăm reformele... Iar între aceste reforme componenta duală este fundamentală'. Ministrul a încurajat, de asemenea, liceele tehnologice să intre cu curaj în pilotarea planul cadru alternativ pentru a permite elevilor să atingă calificările de nivel 3 și 4 încă din liceu.

- Marilen Pirtea, Consilier Onorific în Cancelaria Primului Ministru și rector al Universității de vest din Timișoara, a subliniat flexibilitatea sistemului: 'Cred că învățământul dual este soluția. Nu este alternativa, poate să devină o primă opțiune Iar conexiunea cu practica oferă învățământului dual oportunități incredibile față de învățământul teoretic. Dar cel mai important este să avem o flexibilitate a acesteia, pentru că orice învățământ [elev care] urmează învățământ dual să aibă oricând posibilitatea să ajungă la facultate, să aibă bacalaureatul, să ajungă să facă doctorat'.

- Sorin Ion, Secretar de Stat, Ministerul Educației și Cercetării, a clarificat schimbările structurale: 'Povestea cu numărul de elevi la clasă cred că a fost puțin exagerată mai degrabă în spațiul public, pentru că noi am făcut și analize impactul real nu e chiar atât de grav. Ceea ce încercăm să oferim, [este] învățământ tehnologic de patru ani, cu posibilitate de ieșire sau rămânere voluntară în sistemul [dual]. Certificat de calificare nivel 3 după primii ani, certificat de calificare de nivel 4 după anul următor și posibilitatea de a susține examenul de bacalaureat'.

- Tiberiu Dobrescu, Președintele Autorității Naționale pentru Calificări (ANC), a subliniat importanța cererii de pe piață: 'Nu există în piață angajatori și firme care să fie interesate, pentru că fluxul trebuie să fie invers: din cererea pieței să vină către învățământ, să spună: 'Uitați, am nevoie de așa ceva, pot să asigur practica, pot să asigur dezvoltarea unor laboratoare, ca să fie cât mai apropiate de ce se cere''.

- Carmen Proteasa, Director executiv Direcția Educație, Primăria Municipiului Timișoara, a evidențiat rolul administrației locale: 'Totuși trebuie să admitem că există niște discrepanțe regionale dar totuși să nu uităm că atuurile unui oraș prosper stau foarte mult în capitalul uman. Vorbim despre specializări ancorate în realitatea regională, în realitatea națională. Și pentru asta trebuie să avem foarte multe conversații cu companiile, cu școlile, cu realitatea care ne înconjoară'.

- Camelia Engel, Președinte CA, Școala Profesională Germană Kronstadt (SPGK), a explicat succesul modelului Brașov: 'Ceea ce considerăm că este foarte greu de replicat și ce am constatat noi de-a lungul anilor, este exact această asociere a mai multor operatori economici ca o voce puternică și o abordare concretă, ținând cont și utilizând toate diferitele competențe și experiențe ale celor 15 operatori economici'.

- Nadina Nichici, Plant HR Manager la Aumovio Timișoara, a vorbit despre calitatea forței de muncă: 'Învățământul profesional dual ne ajută foarte mult în a avea candidați, în special pe zonele unde, în trecut, aveam, să zicem așa, dificultăți în a găsi candidați potriviți Ceea ce noi ne dorim este ca această calitate [a elevilor] să crească, dar asta nu poate să se întâmple decât dacă aceste programe devin consistente, vor avea substanță și vor fi percepute de către părinți și de către elevi ca o alternativă foarte bună din punct de vedere profesional'.

- Constantin-Viorel Mihai (Comisia Europeană) a prezentat strategia europeană pentru educație și formare, subliniind importanța educației și formării profesionale (EFP) și necesitatea creșterii investițiilor în competențe. El a discutat despre Cadrul european pentru competențe, cadrul financiar multianual și strategia Uniunii Europene pentru VET, subliniind accentul pus pe reducerea decalajelor de competențe și creșterea atractivității și relevanței pentru piața muncii. Acesta a menționat, de asemenea, finanțarea semnificativă disponibilă prin programe precum Erasmus și Fondul Social European și a cerut sprijin în implementarea acestor inițiative. Mihaela-Nadia Sandu și-a exprimat recunoștința pentru eforturile depuse la nivel european în sprijinul acestor inițiative și strategii pentru educația profesională și duală

- Giacomo Solari (Biroul pentru Contribuția Elvețiană) a împărtășit perspectivele sistemului dual elvețian de succes, bazat pe permeabilitate, guvernanță puternică și dialog continuu între sectorul public și cel privat.

La Palatul Victoria au fost prezenți, printre alții, câștigătorii principali, a căror performanță justifică urgența reformelor:

- Robert-Narcis Harabagiu (Profesor Mentor al Anului), directorul care a transformat Liceul Tehnologic 'A.I.Cuza' din Buzău într-un model național și a obținut Ordinul 'Meritul pentru Învățământ' în grad de Cavaler , a subliniat că este nevoie de o conexiune solidă între mediul de afaceri, administrație, universități și învățământul preuniversitar.

- Florian Papuc (Meseriașul Anului), Tehnician CNC la Hamilton Central Europe, a cărui poveste este un model de autodepășire și promovare activă a meseriei pe rețelele sociale , a demonstrat că alegerea duală este o cale spre excelență profesională.

- Schaeffler România (Compania care schimbă destine) și Campusul Tehnic Brașov (Parteneriat de Excelență) au fost menționați ca exemple de companii care au investit strategic, modelând destinele a sute de tineri.

În cadrul Galei de la Timișoara au fost premiați următorii:

Categoria 'Meseriașul anului'

- Locul 1: Papuc Florian Constantin - tehnician CNC, promotor al învățământului dual, angajat la Hamilton Central Europe.

- Locul 2: Mahmudov Mihail Gilbert - absolvent ospitalitate, cu o carieră internațională și experiență în deschiderea și optimizarea barurilor.

- Locul 3: Isăcescu Alesio Răzvan - elev lăcătuș mecanic, premiat pentru un prototip de robot automatizat.

Categoria 'Profesor mentor al anului'

- Locul 1: Robert-Narcis Harabagiu - director recunoscut pentru inovare și transformarea liceului într-un model național.

- Locul 2: Prof. Ioan Surugiu - instructor mecanică cu 19 ani de experiență, cunoscut pentru proiecte inovatoare.

- Locul 3: Teslevici Ileana - mentor cu peste 20 de ani de experiență, combinând tradiția cu tehnologia în domeniul textil.

Categoria 'Compania care schimbă destine'

- Locul 1: Schaeffler România - lider în revitalizarea învățământului dual și formarea profesională în Brașov.

- Locul 2: Flextronics România - parteneriat solid educație-industrie, cu investiții majore și impact real asupra tinerilor.

- Locul 3: Asociația Bakery School - școală duală dedicată tinerilor vulnerabili, în domeniul brutăriei și cofetăriei.

Categoria 'Parteneriat educație - industrie de excelență'

- Locul 1: Campus Tehnic Brașov (DWK Fit For Future) - model național de colaborare integrată între școală, industrie și autorități.

- Locul 2: Liceul Tehnologic Energetic 'Regele Ferdinand I' Timișoara - pionier al învățământului dual în vestul țării.

- Locul 3: Liceul Tehnologic 'Grigore Moisil' Bistrița - proiect județean care promovează meseriile și legătura școală-industrie.

Premiul special 'Meseriașul publicului', stabilit prin votul public, i-a revenit lui Idita Gabriel -Valentin, tânăr aflat în formare pentru meseria de sudor în cadrul Liceului Tehnologic 'Domnul Tudor ', Drobeta Turnu Severin.

Prin încheierea întâlnirii la Palatul Victoria, Hands Across Romania și Cancelaria Prim-Ministrului reconfirmă angajamentul de a transforma performanța elevilor din dual în politici publice sustenabile.

Despre Hands Across Romania:

Asociația Hands across Romania este un promotor recunoscut al învățământului tehnologic dual, dezvoltând inițiative educaționale, de comunicare publică și advocacy care conectează elevii, școlile și mediul economic. Din 2016 până în prezent, organizația a ajuns anual la peste 15.000 de elevi și părinți din întreaga țară prin sesiuni de informare, ateliere vocaționale, materiale educaționale și campanii de vizibilitate dedicate promovării rutelor profesionale duale. De asemenea, susținem ateliere de formare pentru diriginți și consilieri școlari pentru a ghida elevii spre ruta tehnologică.

Asociația este membră The European Alliance for Apprenticeships (EAfA), Pact for Skills și membru în consiliul director al Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC).

Prin toate aceste eforturi, Hands Across Romania contribuie la construirea unui ecosistem educațional incluziv, adaptat nevoilor reale ale economiei și ancorat în exemple de excelență. Organizația susține public măsuri legislative și administrative care sprijină elevii, precum bursa tehnologică, infrastructura modernă și orientarea vocațională timpurie.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5