Profesori de la CN Petru Rareş Beclean, în Portugalia. Proiectele Erasmus+, ferestre deschise spre lume

         Începând cu septembrie 2019, Colegiul Național Petru Rareș Beclean este  partener european în cadrul proiectului de parteneriat strategic în domeniul școlar, finanațat prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene și intitulat [email protected] Matters!” (număr de referință proiect: 2019-1-PT01-KA229-060791_6). Proiectul se adresează elevilor cu vârstă cuprinsă între 12-15 ani și va fi derulat pe o perioadă de 24 de luni, școlile partenere fiind din Portugalia, Italia, Grecia, Croația și România. Astfel, școala coordonatoare este Agrupamento de Escolas Dr. Manuel Gomes de Almeida (Portugalia), iar școlile partenere sunt Agrupamento de Escolas de Ovar Sul (Portugalia), I.C. "F. P. Polizzano" Gangi (Italia), 4o Gymnasio Prevezas (Grecia), Osnovna škola "Retfala" (Croația), Colegiul Național „Petru Rareș” Beclean.

     Punctul de referință pentru activitățile proiectului îl constituie cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD), asumate prin Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă a ONU, reunite informal și sub denumirea de Obiective Globale. Acestea promovează echilibrul între cele trei dimensiuni: economic, social și de mediu, acțiunile vizând în egală măsură statele dezvoltate și cele aflate în curs de dezvoltare.

            Proiectul își propune să sensibilizeze elevii, cadrele didactice și comunitatea asupra importanței patrimoniului ecologic și cultural, asupra valorii pe care o are natura în viața omului, realizând nevoia de a o proteja și respecta. Participanții vor înțelege nevoia de forme durabile de turism, se vor implica în acțiuni ecologice și sporturi ,,curate”, vor contribui la îmbunătățirea școlilor în care învață, în ceea ce privește responsabilitatea față de mediu. Pe lângă aceste obiective, elevii își vor îmbunătăți abilitățile de rezolvare a problemelor ca parte a competenței antreprenoriale, vor ameliora lucrul în echipă și abilitățile TIC, își vor perfecționa competența de comunicare în limba engleză, vor învăța să aprecieze cultura și obiceiurile altor popoare.

            În ceea ce privește procedura de lucru, după derularea etapelor de selecție ale profesorilor și elevilor care  fac parte din echipa de proiect, au avut loc multe activități online colaborative, votarea unui logo, prezentarea fiecărei școli și a fiecărui oraș, precum și înființarea în  fiecare școală  a unui Club-Eco. Toate acestea sunt înregistrate pe platforma eTwinning (https://twinspace.etwinning.net/86914/home), având totodată și un site (https://ecoheritagematters.blogspot.com/). Cea mai mare parte a activităților se vor desfășura extrașcolar, dar se dorește și integrarea rezultatelor proiectului în curriculum.

       Prima întâlnire a partenerilor de proiect (întâlnirea de lucru a coordonatorilor) a avut loc în perioada 6-10 noiembrie 2019, în Portugalia. Din partea echipei românești au participat doamnele profesoare Emeșe Cîmpean (coordonator) și Liana Pașca, care au avut plăcerea deosebită de a-și cunoaște partenerii europeni: Marisa Rocha și Bruno Marques da Silva, gazdele portugheze, Barbara Zadraveli și Christina Kakosimou, din echipa Greciei, Nicoletta Forestiere și Pierina Pirrone, din Italia, iar din partea Croației, Maja Holoker și Ljiljana Leko Manduric. O primă vizită a avut loc la școala coordonatoare Dr. Manuel Gomes de Almeida School Cluster din Espinho, unde directorul instituției, Jose Ilidio Alves de Sa ne-a prezentat școala, iar elevii au interpretat  un foarte sugestiv cântec, devenit imnul proiectului. A urmat vizita la școala Domingos Capela Middle School, unde a avut loc o consistentă și interesantă întâlnire de lucru, în care profesorul Andre Azevedo, i-a învățat pe participanți cum să pregătească activitățile de orientare, având în vedere că toate mobilitățile vor implica astfel de trasee de orientare. După familiarizarea teoretică și practică a participanților cu hărțile, busola, capsatorul pentru semne, cardul de control, azimuthul, elevii au fost cei care și-au prezentat  școala și clubul-eco din cadrul acesteia. După-amiaza aceleiași zile a fost dedicată cunoașterii interculturale, în cadrul unei ore de engleză, elevii portughezi adresând întrebări oaspeților din cele patru țări (Grecia, Croația, Italia, România), despre cultura, limba, tradițiile, societatea, din care aceștia proveneau. Seara s-a încheiat cu un scurt tur al orașului Espinho, al cărui farmec este sporit și de apropierea de Oceanul Atlantic. Escola Monsenhor Miguel de Oliveira din Ovar a fost gazda noastră primitoare pe tot parcursul zilei de vineri. O adevărată Eco-școală, plină de verdeață și de oameni minunați, cu elevi comunicativi și spații luminoase. Aici s-a desfășurat o sesiune de pregătire, susținută de profesorul de TIC, Diogo Alves, care i-a învățat pe participanți cum să folosească codurile QR în planificarea activităților viitoare. Ziua a continuat cu o ședință de lucru în care s-au discutat foarte multe aspecte  utile în buna desfășurare a proiectului. Au fost abordate probleme de management, de organizare a activităților pentru fiecare lună, au fost atribuite rolurile fiecărui membru al echipei, au fost stabilite datele următoarelor patru mobilități și bineînțeles că s-a discutat despre pregătirea primei mobilități cu elevii, care va avea loc în Italia, în martie 2020. Ziua de sâmbătă a fost dedicată vizitelor pe teme ecologice în cele două localități, Espinho și Ovar, dar și vizitării fascinantului oraș Porto.

Întâlnirea de lucru de la începutul lunii noiembrie s-a dovedit a fi foarte rodnică și folositoare, nu doar pentru cunoașterea partenerilor, ci și pentru organizarea cât mai eficientă a activităților proiectului. Echipă, dezvoltare durabilă, patrimoniu, interculturalitate, ecologie sunt doar câteva concepte-cheie ale acestui proiect Erasmus+, văzut ca o nouă fereastră deschisă spre lume.

Prof. Liana Pașca

Colegiul Național Petru Rareș Beclean

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5