Propunerile USR pentru debaronizarea Justiției și întărirea luptei împotriva corupției
Lun, 12/15/2025 - 20:11
Comunicat de presă
În contextul crizei din Justiție și al dovezilor multiple că Justiția este capturată și că inculpați conectați politic sunt scăpați de dosare prin prelungirea proceselor și prescriere, USR formulează mai multe propuneri de modificare a legilor Justiției. Facem un apel către partidele din coaliție să le susțină, astfel încât să fie adoptate cât mai rapid.
„Vorbim, în primul rând, de corupția din Justiție, care a atins cote alarmante în ultima perioadă, din păcate. După înființarea SIIJ în epoca Dragnea, am văzut cu toții cum, dintr-o dată, Justiția a pierdut
de pe radar corupția, nu a mai fost trimis în judecată pentru corupție niciun magistrat. Este evident că e neverosimilă o astfel de situație, magistrații trebuie să răspundă pentru faptele lor, ca toți ceilalți
cetățeni. Multe dintre propunerile prezentate acum au fost formulate și la discuțiile pentru formarea Guvernului, dar PSD și actualul ministru al Justiției au spus că nu cunosc să fie probleme în sistemul
judiciar și că au nevoie de o perioadă de evaluare. Perioada de evaluare a trecut de mult, trebuie modificată de urgență legislația”, declară Stelian Ion, fost ministru USR al Justiției.
Propunerile USR vizează:
1. Egalitatea magistraților în fața legii. Competența de anchetare a infracțiunilor de corupție din Justiție să revină la DNA.
Răspunderea magistraților să nu fie una specială, anchetarea celor bănuiți de săvârșirea unor infracțiuni să se facă potrivit competenței după materie. Această propunere este în acord și cu Avizele
Comisiei de la Veneția nr. 1036/2021 și 1079/2022. După înființarea SIIJ, nici această structură, nici structura care i-a succedat nu au fost în măsură să combată fenomenul corupției din justiție.
Răspunderea penală a magistraților a devenit astfel iluzorie, acesta fiind un teren fertil pentru creșterea fenomenului corupției din magistratură.
2. Reforma CSM. Această instituție s-a transformat, în timp, într-o castă care nu este în măsură să apere independența justiției, ci mai degrabă unele interese particulare.
Alegerea membrilor CSM să fie făcută de către toți magistrații, prin scrutin universal, nu pe categorii de instanțe. Modificarea va mări reprezentativitatea acestora și va sparge monopolul creat de unele
cercuri de influență din justiție.
Totodată, modificarea procedurii de revocare a membrilor CSM, care în prezent este imposibilă, va
putea responsabiliza membrii CSM pe viitor. De asemenea, e nevoie de majorarea normei de reprezentare a magistraților de la judecătorii și tribunale; redarea unor atribuții plenului CSM, acolo unde este interesată magistratura în ansamblul său; decalarea alegerilor membrilor reprezentativi pentru judecători/procurori astfel încât să fie desemnați în etape, nu toți odată.
Interdicții pentru membrii CSM:
• Membrul CSM să nu poată participa, direct sau indirect, la proceduri de numire, promovare, delegare sau evaluare care privesc persoane cu care se află sau s-a aflat într-o relație profesională
de subordonare directă în ultimii 5 ani.
• Nicio persoană care a exercitat un mandat în CSM să nu poată beneficia, direct sau indirect, de pe urma unei decizii referitoare la procedura de numire, promovare sau delegare adoptate în
perioada mandatului său.
• Să li interzică în mod expres orice intervenție formală sau informală în activitatea unui magistrat.
• Perioadă de Cool-off: Interdicția de a ocupa funcții de conducere în instanțe 2 ani după ce nu mai ești membru CSM.
• Să fie obligați să voteze nominal propunerile de adoptare a unor decizii, să se consemneze în mod explicit votul fiecăruia, să se motiveze deciziile și să fie făcute publice pe propriul site.
3. Întărirea principiului continuității completurilor de judecată prin:
• Eliminarea posibilității repartizării dosarului unor magistrați care, din motive obiective (ex: cereri de pensionare, transfer etc), nu ar putea finaliza cercetarea judecătorească;
• Condiționarea delegării, detașării, transferului sau promovării unui judecător de necesitatea finalizării cauzelor aflate pe rol, cu excepția situațiilor obiective expres prevăzute de lege.
4. Permisiunea, în mod expres, ca magistrații să fie avertizori de integritate, în vederea garantării dreptului la liberă exprimare cu privire la problemele care privesc sistemul judiciar.
5. Cariera magistratului:
• Concursuri de promovare direct pe post la toate instanțele. Stabilirea prin lege a unui număr maxim de posturi pentru promovarea pe loc, corelat cu necesarul real al instanțelor superioare.
Eliminarea folosirii promovării pe loc ca pretext pentru delegări și detașări, prin ocuparea permanentă a posturilor vacante.
• Președinții instanțelor să fie aleși de către judecătorii respectivelor instanțe. Acum sunt desemnați de CSM.
• Procedură competitivă, prin concursuri, pentru numirea vicepreședinților de instanțe, a președinților de secții și a adjuncților șefilor de parchete. Propunerea este în acord cu Avizul Comisiei
de la Veneția nr. 1105/2022. Acum numirea în aceste funcții de conducere se face fără concurs de
către secția pentru judecători, respectiv cea pentru procurori din CSM.
• Democratizarea colegiilor de conducere. Toți ceilalți membri ai colegiilor de conducere a instanțelor (în afara membrilor de drept) să fie aleși de către adunările generale. Acum sunt aleși doar
câțiva dintre ei, restul sunt președintele, vicepreședinții și președinții de secții, numiți de CSM, nu aleși în adunările generale ale magistraților. Aceasta conduce la acapararea puterii decizionale la CSM.
Publicarea obligatorie, integrală și motivată, a tuturor hotărârilor colegiilor de conducere ale instanțelor, sub sancțiunea nulității.
• Concursuri scrise pentru promovarea la ICCJ, nu doar interviuri. Concursurile să aibă ponderea cea mai mare.
• Dreptul Președintelui de a refuza o singură dată numirea președintelui ICCJ.
• Evaluarea activității magistraților pe criterii obiective. În circuitul parlamentar există deja, pe această temă, proiectul inițiat de deputata USR Oana Murariu (plx124/2025 https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?nr=124&an=2025).
6. Delegări, detașări și ocuparea posturilor vacante:
• Interdicție detașare/delegare la CSM. Să fie permise delegările/detașările doar către alte instituții, pe maximum 6 luni și nu pe completurile de penal. CSM dispune de personal suficient și ar
trebui să organizeze concursuri atunci când există nevoie de personal;
• Definirea expresă, prin lege, a postului vacant ca fiind postul neocupat prin numire definitivă, indiferent dacă este ocupat temporar prin delegare, detașare sau suplinire;
• Obligarea CSM să organizeze concursuri de admitere ori de câte ori numărul posturilor vacante depășește un prag stabilit prin lege, precum și organizarea de concursuri periodice până la
ocuparea tuturor posturilor vacante;
• Eliminarea folosirii promovării pe loc ca pretext pentru delegari și detașări prin neocuparea permanentă a posturilor vacante.
• Limitarea delegărilor și detașărilor la caracter excepțional, cu durată limitată, interzicerea delegărilor succesive pe același post și obligativitatea motivării scrise și publice a deciziilor referitoare
la acestea;
• Corelarea volumului de activitate cu răspunderea disciplinară, prin recunoașterea volumului excesiv de muncă rezultat din deficitul de personal ca circumstanță atenuantă.
7.Inspecția Judiciară și echilibrul puterilor. Propunem o nouă modalitate de numire, în trei pași, a inspectorului sef al IJ: concurs organizat de o comisie tehnică, aviz conform de la CSM, numire de către Președintele României. Totodată, este nevoie să se elimine puterile discreționare ale inspectorului șef al IJ cu privire la soluționarea cauzelor. În plus, Inspecția Judiciară să fie obligată să publice rapoarte anuale (statistici, criterii selecție a dosarelor) și interzicerea selecției țintite.
8. Efectuarea unui audit independent cu privire la repartizarea aleatorie a dosarelor.
9. Evitarea prescripției și a tergiversărilor:
• Mărirea termenului de prescripție specială cu încă jumătate din termenul de prescripție generală.
• Modificarea instituției prescripției răspunderii penale în ceea ce privește infracțiunile unice, în ipoteza în care sunt realizate mai multe modalități normative ale elementului material la date diferite. Există, în acest sens, în circuit parlamentar proiectul inițiat de deputatul USR Alexandru Dimitriu (https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?nr=129&an=2025).
• Măsuri pentru a reduce riscul de prescripție a dosarelor prin eficientizarea procedurilor privind plângerea împotriva tergiversării procesului și plângerii împotriva duratei procesului penal (să constituie abateri disciplinare) și creșterea impactului soluțiilor de admitere a acestor plangeri asupra carierei magistraților.
• Plângerea împotriva tergiversării procesului/plângerea împotriva duratei procesului penal (civil/penal). Aceste instrumente trebuie să fie întărite. Dacă soluția de admitere a instanței nu este
respectată și noul termen este din nou depășit, magistratul în cauză să fie sancționat disciplinar. Numărul de contestații admise va fi un criteriu de avut în vedere la promovarea în profesie.
10. Limitarea puterilor excesive ale procurorilor-șefi. Eliminarea posibilității ca Procurorul General, procurorul-șef DNA și procurorul-șef DIICOT să invalideze toate actele și măsurile dispuse de procurorii din subordine, conform recomandărilor din avizul Comisiei de la Veneția nr. 1105/2022. Este periculoasă acapararea unei puteri exorbitante de influențare a cursului oricărui dosar penal în mâinile unui procuror numit eminamente politic.
Citiţi şi:
- CSM VREA MAI MULTĂ PUTERE
- Opt concursuri pentru purtătorii de robe
- Protestul magistraților bistrițeni nu a mai avut loc –În locul lor, Florin Chreji și Marius Bălan au pichetat astăzi Palatul de Justiție
- Extinderea Tribunalului Bistrița-Năsăud, pe lista investiţiilor anunţate de Ministerul Dezvoltării
- Tema justiţiei suscită interesul deputaţilor bistriţeni

Meniu principal
Ultimele stiri
Cultura
În siajul spumos al atâtor evenimente îngrămădite în calendarul specific perioadei...
Comentarii
Iuliu -
Dum, 16:48
Conform publicației Defense One, varianta extinsă a Strategiei de Securitate Națională a SUA se...
Iuliu -
Vin, 15:30
In loc de comentariu, mai bine versurile poeziei "Fă-ți timp..." de Traian Dorz:
În trecerea...
Poiana Mărului -
Mie, 22:13
Îmi permit să-l numesc „SFÂNTUL NENUMIT AL NEAMULUI ROMÂNESC”. Și încă un lucru care m-a deranjat:...
Szakacs Emilia -
Mie, 11:08
Bună ziua!Pentru reînoire permis.
*** -
Mie, 09:17
Vineri, când e bai, chemați americanii.
Sâmbătă iar faceți glu-glu, ca curcanii.
Duminică vă...
Aniversări
Cele mai sincere urări de sănătate, bucurii şi împliniri, în ceas aniversar, transmitem domnului ing. IOAN NUŢU TABĂRĂ.
La mulţi ani!...
În zi aniversară, adresăm doamnei profesor PAULA-NICOLETA MOLNAR, director al Centrului Şcolar de Educaţie Incluzivă nr.
Sincere urări de sănătate, împliniri profesionale și personale, transmitem în ceas aniversar, domnului VASILE BAR, preşedintele Camerei de Comerţ şi...























Adaugă comentariu nou