Trist, dar adevărat! Cât durează în România să faci lucrări de stabilizare a unei văi, pe lungimea de un kilometru! Valea Morii din Dumitra

Ing. Ioan Dedean-Bortăş, director Filiala Teritorială de Îmbunătățiri Funciare Bistrița-Năsăud, a prezentat în cadrul Colegiului Prefectural, proiectul care vizează lucrările de stabilizare a taluzurilor și a talvegului pe Valea Morii din comuna Dumitra din administrarea ANIF.

Probleme în această zonă sunt de multă vreme, s-au acutizat în perioada 2019-2022. În 2023, a fost făcută propunerea la București, în 2024, România a avut alegeri, și iată-ne pe final de an 2025 cu o expertiză tehnică, iar anul viitor cu un studiu de fezabilitate și licitație. În 2027 ar urma să înceapă lucrările pe o lungime de un kilometru. Dacă nu ar fi de plâns cum se întâmplă lucrurile în România, ar fi de râs.

Problema invocată este finanțarea, dată cu țârâita de la București, multianuală ...

  « În perioada 2019-2022 au avut loc mai multe precipitaţii abundente, fiind instituite coduri roşii şi portocalii de ploi şi inundaţii, soldate cu scurgeri importante de pe versanţi, ceea ce a generat inundarea terenurilor şi a gospodăriilor din zona străbătută de această vale. Talvegul văii s-a adâncit apreciabil (până la 3,5 m adâncime) ceea ce a generat prăbuşirea taluzurilor pe porţiuni mari şi  afectarea sistemului rutier învecinat cu taluzul din stânga.

Realizarea lucrărilor de consolidare are drept scop asigurarea secţiunii de scurgere a apelor, protejarea imobilelor împotriva inundaţiilor şi protejarea străzilor/drumurilor de exploatare învecinate.

În cazul nerealizării obiectivului de investiţii se vor prăbuşi în continuare taluzurile şi vor deteriora sistemul rutier din ambele laturi făcând imposibil accesul la casele din vecinătate şi terenurile agricole din extravilan. De asemenea la precipitaţii abundente se pot produce inundarea caselor şi a terenurilor la ploi torenţiale”.

Investiția se va face pe o lungime de 1010 m și presupune redimensionarea secţiunii de scurgere prin realizarea pe toată lungimea văii de peree de beton pe taluze şi betonarea talvegului; căderi din beton la 10 m în amonte si aval de podeţe pentru apărarea acestora; peree între căderile de beton şi podeţe; se vor repara cele  3 podeţe (radierele lor) și 3 praguri de colmatare pe fundul văii pentru corecţia pantei.

 Până în prezent s-au efectuat studiile de teren şi s-a întocmit Expertiza Tehnică care a fost avizată în CTE ANIF. Urmează întocmirea DALI pe baza raportului de expertiza tehnică. Au fost propuse două soluții tehnice, finalmente s-a ales cea mai ieftină – adică 4,7 milioane lei – cu cu peree beton.

Ce urmează: DALI realizat şi avizaţi indicatorii tehnico-economici în CTE MADR până în iunie 2026; procedura de licitație la pachet a PT şi Lucrări de execuţie finalizată  până în decembrie 2026; lucrările de execuție pe parcursul anului 2027...

 

 

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5