Cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ GROW în Praga, Cehia pentru 3 profesori şi 6 elevi de la Şcoala Gimnazială “Ştefan cel Mare”Bistriţa
În perioada 22-25 septembrie 2025, capitala Cehiei, Praga, a găzduit cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ GROW, Get Responsible to the Outside World, nr. ref. 2024-1-RO01-KA220-SCH-00024544, proiect coordonat de Şcoala Gimnazială “Ştefan cel Mare” Bistriţa, având ca parteneri Liti primary school, Grecia, Zakladini a Materska skola, Praga, Cehia, Instituto comprensivo Piazza Capri, Roma, Italia, Direção Regional de Educação, Madeira, Portugalia. Pe parcursul celor 4 zile, 6 elevi de clasa a VIII-a de la Şcoala Gimnazială “Ştefan cel Mare” Bistriţa, însoţiţi de doamnele profesoare Fiscutean Maria, Palalogos Melania şi Szakacs-Griga Teodora, au participat la activităţi pe tema “ Obiceiuri sustenabile: protejarea mediului înconjurător şi schimbările climatice”. Agenda a cuprins activităţi care au îmbinat formalul cu nonformalul şi s-au pliat perfect pe tema mobilităţii; de la activităţi outdoor de tipul brandball sau fotbal, la vânătoare de comori (folosirea aplicaţiei geocaching) sau vizite culturale.
In prima zi a mobilităţii, participanţii au luat parte la un workshop de geografie pe tema amprentei de carbon, importantă pentru a înţelege impactul emisiilor de carbon în atmosferă şi care contribuie la înţelegerea şi reducerea schimbărilor climatice. In urma discuţiilor interactive despre tipurile de energie electrică obţinută din surse regenerabile (energie solară, eoliană, hidroelectrică, geotermală, biomasă), a fost întocmită o hartă online în funcţie de tipul predominant de energie din majoritatea ţărilor europene. S-a lucrat în echipe mixte (elevi cehi-greci-români-italieni), aceştia interacţionând şi prezentând produsele finite în limba engleză. Un alt workshop interactiv la care elevii şi profesorii bistriţeni au luat parte a fost cel pe tema schimbărilor climatice, unde, plecându-se de la un joculeţ despre vreme vs climă, s-au dezbătut tipurile de interacţiune dintre elementele componente ale sistemului climatic şi cauzele schimbărilor climatice, iar apoi a fost prezentat şi ilustrat efectul de seră, respectiv fenomenul prin care atmosfera Pământului reţine căldura exact la fel precum o seră menţine căldura în interior.
Un alt moment important din această mobilitate a fost întâlnirea de la primăria oraşului Praga 6 dintre responsabilul pe teme de educaţie şi politici educaţionale şi profesorii participanţi la mobilitate. Discuţiile au subliniat rolul şi importanţa acestor schimburi de experienţă de tip Erasmus+, deoarece îmbunătăţesc dezvoltarea profesională, personal şi social prin contactul direct cu culturi şi perspective diverse, consolidează legăturile interpersonale şi interculturale, promovează incluziunea şi egalitatea de şanse, oferă oportunităţi de învăţare formală şi informal şi sprijină tranziţia digitală. Fiecare ţară a prezentat provocările cu care se confruntă propriul sistem educaţional, iar discuţiile purtate au vizat găsirea unor soluţii la problemele comune.
In ultima zi a mobilităţii, participanţii au vizitat staţia de epurare a apei din Praga, un loc important pentru documentarea istoriei arhitecturii, ingineriei şi gospodăririi apei, un monument cultural înscris în Lista Centrală a Monumentelor Culturale a Republicii Cehe. In ceea ce priveşte activităţile culturale, participanţii la mobilitate au descoperit în Praga un oraş conservat extraordinar de bine, care a surprins prin artă, arhitectură şi istorie. Aceştia s-au plimbat prin centrul vechi şi au descoperit Turnul Ceasului Astrologic – unic în lume, Biserica Fecioarei din Tyn, Casa la minut; apoi au urcat până la cetatea Praga (Catedrala sf. Vitus, Bazilica Sf. Gheorghe), s-au plimbat pe podul Carol şi au admirat oraşul şi râul Vltava. Au luat la pas şi partea modernă a oraşului, respectiv Piaţa Wenceslas şi Dancing House, Muzeul de Ciocolată şi au admirat statuia gigantică care reprezintă capul faimosului scriitor ceh Franz Kafka.
“ Mie mi-a plăcut foarte mult schimbul de experienţe, deoarece am văzut o şcoală din altă ţară şi mi-am făcut mulţi prieteni din Praga cât şi din Italia şi Grecia, iar despre capitală pot spune că a fost superbă şi am apreciat mult faptul că am folosit transportul în comun des, iar locuitorii sunt deosebiţi. A fost o experienţă minunată şi mult aşteptată!” ( Ariana)
“Mobilitatea Erasmus din Cehia mi s-a părut o oportunitate pe care am trăit-o la maxim, din care am învățat multe, în care am cunoscut oameni noi și mi-am făcut prieteni. Mie mi-a plăcut foarte mult această experiență!! ( Andreea)
Experienţele Erasmus+ înseamnă descoperirea unor noi perspective, abilităţi, posibilităţi, oportunităţi, mentalităţi şi culturi.
Prof. Fiscutean Maria, prof. Palalogos Melania, prof. Szakacs-Griga Teodora
Citiţi şi:
- Școala Gimnazială Ștefan cel Mare pornește din nou la drum cu Erasmus+!
- Experiențe Erasmus+ de succes în Praga/Cehia: mobilitate elevi și profesori – Școala Gimnazială Nr. 1 Bistrița
- Prima ediţie a Cupei de handbal “Moşul vine în Ştefan”- proiect al Şcolii Gimnaziale “Ştefan cel Mare” din Bistriţa
- Experiențe Erasmus+ de succes în Praga/Cehia: mobilitate elevi și profesori de la Școala Gimnazială “Lucian Blaga” Bistrița
- Educație europeană Erasmus pentru elevii de la Școala Gimnazială ” Lucian Blaga”
Adaugă comentariu nou