Experiențe Erasmus+ de succes în Praga/Cehia: mobilitate elevi și profesori – Școala Gimnazială Nr. 1 Bistrița

În cadrul acreditării Erasmus+ 2021-1-RO01-KA120-SCH-000047362 din anul III, proiect 2024-1-RO01-KA121-SCH-000210284 care promovează schimbul de bune practici și dezvoltarea competențelor profesionale prin activități de tip job shadowing pentru profesori și schimb de experiențe între grupuri de elevi pe termen scurt, Școala Gimnazială Nr.1 Bistrița a desfășurat o mobilitate mixtă. Şcoala gazdă care a facilitat această experiență de educație și formare în context european a fost Základní škola a Základní umělecká škola Líbeznice, příspěvková organizace din localitatea Líbeznice, Cehia. Participanții, un grup format din 8 elevi și 2 profesori însoțitori, respectiv 2 cadre didactice în activitate de job shadowing, au realizat o benefică agendă de formare în perioada 2-6 decembrie 2024. Având în vedere că Programul Erasmus+ pentru perioada 2021-2027 pune un accent puternic pe incluziunea socială, pe tranziția verde și cea digitală, precum și pe promovarea participării tinerilor la viața democratică, activitățile s-au circumscris acestor deziderate.

Perfecționare didactică prin job shadowing

În cadrul activității de tip job shadowing, cadrele didactice au avut ocazia să observe metode de predare inovatoare și abordări educaționale moderne în cadrul școlii partenere, participând la ore de limba engleză, matematică, sport, TIC, educație civică, biologie și arte. Experiența a oferit o perspectivă nouă asupra modalităților de gestionare a procesului educațional, precum și exemple practice de implementare a tehnologiilor digitale în predare, ajutându-le pe doamnele profesoare participante la acest program să descopere tehnici de predare interactive pentru a integra mai bine noile tehnologii în procesul de învățământ de la noi din țară. S-a remarcat prezența și contribuția profesorului itinerant la clasele unde există elevi cu CES, grupele de maxim 15 elevi în cazul orelor de TIC și limbi străine. De asemenea, au fost remarcate spațiile de învățare generoase, echipate cu tehnologii de ultimă generație și existența unei cantine cu design ergonomic ce permitea pregătirea meselor în mod diferențiat pentru a întâmpina diversitatea nevoilor nutriționale ale elevilor, promovând astfel un mediu educațional incluziv și bine organizat.

Elevii, actori activi ai schimbului educațional

           În paralel, elevii au fost implicați într-un schimb de experiență intercultural, desfășurat prin intermediul unor ateliere tematice și activități colaborative. Acestea au fost concepute pentru a dezvolta competențe esențiale precum comunicarea într-un mediu internațional, lucrul în echipă și gândirea critică. Prin interacțiunea directă cu elevii cehi, participanții au avut prilejul de a explora noi perspective asupra procesului educațional, de a-și exersa competențele lingvistice și de a valorifica diversitatea culturală. Printre activităţile derulate în cadrul mobilităţii s-au numărat: turul şcolii, jocuri de spargere a gheţii și de cunoaștere, prezentări ale elevilor români și cehi, ateliere comune de codare/decodare/coding, ateliere de crafting, matematică și jocuri sportive. Toate acestea au culminat cu o veritabilă vânătoare de comori (treasure hunt) desfășurată în inima capitalei, Praga, pe faimosul pod Carol și în parcul Kampa, din Mala Strana, la finalul căreia fiecare echipă a fost recompensată corespunzător. Elevii români au mai avut ocazia să ia prânzul împreună cu elevii cehi în cantina școlii gazdă și să experimenteze diversele arome din bucătăria tradițională cehă. 

        În plus față de activitățile educaționale, programul Erasmus+ a inclus și vizite culturale în capitala Cehiei, oferind participanților o incursiune în patrimoniul istoric, artistic și arhitectural al orașului. Această dimensiune a mobilității a contribuit semnificativ la formarea unei perspective interculturale și la consolidarea identității europene a elevilor și profesorilor implicați. Aceștia au experimentat, de asemenea, transportul verde prin folosirea exclusiv a metro-ului pe toată durata vizitelor obiectivelor emblematice ale capitalei: Castelul din Praga cu schimbul de gărzi și panorama extraordinară asupra întregului oraș, Podul Carol cu statuia acestuia și faimoasa galerie de statui baroce în aer liber de pe pod, Ceasul Astronomic, Catedrala Sfântul Vitus, piața din Old Town, Mănăstirea Strahov – biblioteca și Basilica, Galeria Obrazárna situată în cadrul Castelului Praga, strada Vinarna Certovka, una dintre cele mai înguste din lume, cu cei 49,6 cm. lăţime, Muzeul Kampa, turnul de TV Žižkov. Aceste vizite le-au oferit participanților ocazia să descopere istoria și cultura bogată a Cehiei, dar și să admire arhitectura impresionantă a orașului.

 

Perspectiva participanților

Experiența Erasmus+ a fost una memorabilă pentru toți participanții, oferindu-le acestora oportunitatea de a învăța într-un context internațional. Elevii au apreciat atât schimbul de idei, cât și interacțiunea cu colegii din Cehia:

Consider că a fost o experiență unică care mi-a oferit unele dintre cele mai inefabile amintiri pe care le puteam obține în această călătorie ! Izotov Tudor, VI F

La început am avut așteptări, speranțe și gânduri pozitive, dar la finalul acestei excursii mi-au fost depășite toate. […] am știut că voi pleca de aici cu amintiri plăcute, cunoștințe dobândite și noi prieteni. Kovacs Tania, VII A

Să fac parte din Erasmus a fost o experiență minunată, în care am avut oportunitatea de a petrece timp de calitate alături de colegii mei, în care mi-am făcut noi prieteni, în care m-am distrat și am învățat lucruri noi. Beudean Miriam, VII E

Impactul și relevanța programului

Participarea la acest program Erasmus+ a avut un impact profund asupra tuturor beneficiarilor, generând oportunități de învățare autentice, schimburi de bune practici și dezvoltare personală și profesională. Cadrele didactice s-au întors cu noi abordări metodologice, iar elevii au dobândit o mai mare deschidere spre diversitate, colaborare internațională și adaptabilitate la contexte educaționale variate.

Această mobilitate a demonstrat că educația depășește granițele naționale, devenind un proces dinamic și intercultural, în care fiecare experiență contribuie la formarea unor cetățeni globali, capabili să se adapteze provocărilor societății contemporane.

Director: prof. Mihaiu Ancuța

Prof. Beudean Simona

 Prof. Burje Carmen

 Prof. Măgerușan Adina

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5