Profesori şi elevi din Salva, în Cehia
În perioada 24-29.04.2022, Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva a fost implicată într-un eveniment mixt de formare, stagii de job-shadowing și mobilitate de grupa elevilor în cadrul Acreditării Erasmus + “Digitalizare, STEAM și Anti-bullying”“ Nr: 2021-1-RO01-KA121-SCH-00000034. Școala gazdă care a găzduit evenimentul mixt a fost Gymnazium “Josefa Boska” din Cesky Tesin,Cehia. Din instituția noastră au participat în stagii de job-shadowing 3 cadre didactice (Strugar Georgeta, Buga Nicoleta, Suciu Mircea), iar la mobilitatea de grup10 elevi din ciclul gimnazial clasele a-VII-a , a-VIII-a:( Răzvan B., Florina A., Andreea C., Marius D., Robert G., Denisa I., Elias I.,Andrei T., Bogdan S., Ismail-Mohamed A.) împreună cu 2 profesori însoțitori.
Acreditarea Erasmus+ este o acțiune nouă în cadrul programului în sectorul de mobilitate, educație școlară aducând organizațiilor de învățământ un plus de valoare prin scrierea unei aplicații anuale de finanțare simplificate și prin flexibilitatea tipurilor de activități derulate. Obiectivele pentru cele 15 luni de proiect ale instituției noastre se centrează pe creșterea abilităților digitale, abilităților STEAM (Știință, Tehnologie,Inginerie,Arte și Matematică), comportamentelor anti-bullying ale elevilor și îmbunătățirea portofoliului de metode și mijloace didactice, creșterea competențelor lingvistice și culturale, exercițiu de reflecție și auto-reflecție asupra activității de la clasă ale cadrelor didactice implicate în stagiile de job-shadowing.
Cehia a fost căminul unde s-a născut marele pedagog european Jan Amos Komensky ( Comenius- cel care a dat numele acțiunii anterioare de parteneriate europene educaționale) iar calitatea sistemului educațional este superioară multor state din fostul bloc comunist estic dovedită prin rezultatele la testările internaționale Talis, Pisa etc. Investitiția statului în infrastructură, masa caldă în școala, spații de joacă și biblioteci cu acces liber, siguranța elevilor, centralizarea în sistem digital a activităților școlare, mentoratul didactic în cadrul școlii, dubla specializare a profesorilor cehi într-o limbă de circulație europeană ( Engleză, Germană, Franceză), existență facilităților pentru profesori de a urma o facultate de top europeană prin granturi acordate de statul ceh, implicare în proiecte Erasmus+, flexibilitatea conținuturilor, deschiderea profesorilor și a elevilor pentru noi experiențe de învățare sunt doar câteva din trăsăturile definitorii ale sistemului educațional ceh.
Activitățile derulate în cadrul mobilității de grup a elevilor au constat în susținerea de ore comune cu elevii cehi, ore desfășurate bilingv în limba cehă și în limba engleză sau limba cehă și limba franceză utilizând munca în echipe, metoda învățării prin proiect, metoda învățării prin cooperare pe tematicile amintite anterior. După derularea orelor, elevii au fost implicați în activități culturale și non-formale de tipul vânătoarea de comori prin orașul Cesky Tesin, utilizarea codurilor QR, vizitarea unor obiective culturale din vecinătate: Parcul Arheologic Podobora, Castelul Karvina, Biserica înclinată, Grădina Zoologică din Ostrava, Castelul din Tesin pe tematica digitalizării și STEAM iar pe tematica anti-bullyingului vizitarea Memorialului Auschwitz-Birkenau din Polonia și jocurile de socializare desfășurate cu elevii cehi.
O activitate important pentru profesorii participanți a constituit ora de consultații și analiză a activităților asistate împreuna cu profesorii cehi unde s-au schimbat resurse educaționale, aplicații digitale, analizat curriculelor din cele două sisteme de educație, modalitățile de evaluare ale elevilor din ciclul gimnazial centrate pe competențe ale școlii cehe, discuțiile cu conducerea școlii despre activitățile din școală, proiecte, parteneriate etc. Activități de asistență la clasă vor fi continuate în format blended-learning utilizându-se platforma eTwinning și Google Classroom cu participarea claselor de elevi români și cehi simultan și cu mentorizarerea lizată de echipa cehă punându-se în practică numeroase aplicații digitale prezentate, metodele interactive însușite, materialele didactice primite. Profesorii și elevii participanți și-au consolidate cunoștințele lingvistice, competențele digitale, competențele STEAM, comportamente anti-bulling învățând altfel într-o școală europeană pentru transferul active de bune practici Erasmus+ .
Un aspect important în buna derularea evenimentului mixt a fost realizat prin acțiuni de vizibilitate a proiectului, prin intermediul paginii de Twinspace, paginii de Istagram a întâlnirii. Toate produsele proiectului realizate până în acest moment se pot consulta sau descărca ca resurse deschise din pagina de Twinspace pe care îl găsiți aici:
https://twinspace.etwinning.net/244450/home
https://www.instagram.com/digitalizare_steam_antibullyin/
Experiența de învățare europeană a fost consemnată în jurnalele de job-shadowing pentru profesori și în jurnalele de proiect ale elevilor, și evaluate prin intermediul chestionarelor de evaluare finală pentru participanți.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului. Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.
Prof. Vasilica Găzdac
Citiţi şi:
- Elevi şi cadre didactice din Salva, printr-un proiect Erasmus +, în Vidin
- Școala Profesională Salva, curs de formare în orașul regal Cracovia
- Elevi şi profesori de la Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva, într-un proiect în Antalya, Turcia
- Punți educaționale între Vechiul Constantinopol și Salva
- Experiențe de învățare slovace în cadrul acreditării Erasmus +, an II: “S.T.E.A.M ACADEMY”
Adaugă comentariu nou