Consiliile judeţene, excluse de la finanţarea prin PNRR. Preşedintele Moldovan: Vom înştiinţa Comisia Europeană de acest abuz

Preşedintele Consiliului Judeţean, Emil Radu Moldovan, a criticat, în cadrul unei conferinţe de presă, faptul că ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a decis să nu prevadă finanţări pentru consiliile judeţene prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Potrivit acestuia, dacă forma finală nu va include şi consiliile judeţene, este luat în calcul posibilitatea formulării unor plângeri către Comisia Europeană, Parlamentul European şi Comitetul European al Regiunilor.
„Am o foarte mare nemulţumire faţă de modul în care dl. Ghinea a înţeles să trimită, în primă fază, Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă din care a eliminat consiliile judeţene. În viziunea domnului Ghinea nu există consilii judeţene în România deşi sănătatea este la noi, învăţământul special, infrastructura de drumuri judeţene, cultura şi patrimoniul, la noi. Deşi am fost în repetate rânduri la discuţii, în calitate de reprezentant al UNCJR, se pare că nu am reuşit să-l convingem niciunul pe domnul Ghinea şi în primă variantă a trimis la Bruxelles PNRR cu eligibilitate doar pentru administraţia centrală şi locală excluzând consiliile judeţene”, a menţionat preşedintele Radu Moldovan.
Preşedintele CJ B-N a ţinut să evidenţieze că România are o problemă cu absorbţia fondurilor, în condiţiile în care contractele de finanţare trebuie semnate în podere de 70% până în decembrie 2022, iar ultimele facturi de lucrări trebuie trimise în august 2026.
„Consiliile judeţene au proiecte mature, sunt pregătite să absoarbe fonduri, cum suntem şi noi cu noua aripă a spitalului. La finalul lunii aprilie, terminăm şi licitaţia, avem şi constructor, putem începe lucrul şi să luăm banii. Dar este interes să luăm aceşti bani şi să eliminăm urmările pandemiei sau doar facem declaraţii? Împreună cu colegii din UNCJR am făcut toate demersurile necesare, eu sper ca cei din coaliţia de guvernare să convingă Guvernul României că viziunea ministrului Ghinea este profund greşită şi planul final să cuprindă şi eligibilitatea consiliilor judeţene, pentru cetăţenii pe care-i avem în grijă. În altă variantă, ne vom vedea nevoiţi să facem demersurile necesare către Parlamentul European, Comisia Europeană, Comitetul Regiunilor şi să-i înştiinţăm de abuzul care se preconizează în PNRR”, a menţionat preşedintele Radu Moldovan.
În context, preşedintele CJ a menţionat că administraţia judeţeană este pregătită cu proiecte pentru momentul când vor fi lansate linii de finanţare europene, pentru modernizarea DJ 151, restaurarea Castelului Teleki de la Comlod, a Casei Săseşti de la Livezile.

Comentarii

15/04/21 15:33
Paul

Nu-i nici un abuz. Președintele CJ Bistrița-Năsăud, nu-i capabil să înteleagă de ce consiliile județene nu pot accesa fonduri prin PNRR. Este o consecintă a faptului că România are aceeași organizare teritorial – administrativă ca în vremea comunismului, chiar dacă modelul este depășit. Din această cauză diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi aparatul administrativ este supradimensionat. De aceea, trebuie făcută o restructurare a acestor unități administrativ teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București.
Uniunea Europeană nu recunoaște caracterul de regiune, decat dacă ai minim 800.000 de locuitori. Dacă nu ai 800.000 de locuitori nu ești considerat regiune, deci nu poți să depui singur proiecte pentru fonduri europene, nu ești eligibil pentru niciun fel de proiect. In Romania, nici un județ din cele 40 nu îndeplinește condiția de a avea 800.000 de locuitori. Din această cauză, România pierde enorm de mulți bani europeni, fiindca totul depinde de Guvernul de la București unde lucrurile se miscă foarte greu. Si asta nu e totul. Numărul mare al judetelor actuale reprezintă o frână in calea dezvoltării din cauza sistemului birocratic excesiv. De aceea, ar fi extrem de utilă o initiativă legislativă privind regionalizarea țării .
Exista două căi de a face regionalizarea. Prima este prin revizuirea Constituției și introducerea „regiunii” drept categorie administrativ-teritorială ceea ce nu există astăzi în legea fundamentală din Romania. A doua cale este mai simplă si se poate face printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor județe, ceea ce nu necesită modificarea Constituției. Aceasta presupune păstrarea denumirii de „Județ”, prevăzută in constitutie, numai că prin comasare din cele 41 de județe actuale vor rezulta un număr mai redus de unităti administrative, după modelul Poloniei, care a făcut reforma administrativă in1999, prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare judetelor de la noi) in 16 mari voievodate, pentru a corespunde cerintelor europene. Regionalizarea trebuie să aiba ca obiectiv esential descentralizarea si un grad ridicat de autonomie regională. Insă regionalizarea cu păstrarea judetelor nu rezolva nimic, ba dimpotrivă adaugă un nivel suplimentar de birocratie intre administratia centrală si cea locală. Solutia este extrem de simplă si ea presupune desfintarea actualelor judete si trecerea unor prerogative de importantă zonală, ale acestora la regiune, iar celelalte atributii judetene care au importantă locală, să treacă la primarii, unde sunt mai aproape de cetătean.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5