Consumul de cafea din Romania – statistici si tendinte

Piata de cafea din Romania a suferit modificari din cauza restrictiilor impuse de autoritati. Inchiderea domeniului Horeca (baruri si restaurante) sau limitarea functionarii acestuia au condus la scaderea consumui de cafea profesionala.

In schimb, sectorul de consum casnic a crescut, oamenii au preferat sa consume cafea boabe acasa, preparand-o prin metoda clasica ibric sau folosind metodele moderne prin utilizarea espressoarelor cu rasnita sau cu capsule.

Statisticile arată ca un român consumă anual aproximativ 3 kg de cafea, mult mai puţin faţă de locuitorii din ţări ca Italia, Germania, Finlanda ori Suedia, unde consumul mediu de cafea pe locuitor este de aproximativ 6-7 kg pe an. Totuși, chiar şi aşa, piaţa cafelei în România a cunoscut de la începutul pandemei creșteri cu 10-13% faţă de 2019. Trendul ascendent s-a manifestat şi în 2021, analiştii punând acest fenomen, pe de o parte pe educarea consumatorilor, pe de altă parte pe diversificarea ofertei de produse mai ales in magazine online dedicate cafelei cum este EspressoCafe.ro.

Valoare pietei cafelei

Conform studiilor realizate in anii anteriori, piata de cafea in Romania este in valoare de 300 de milioane de euro pe an. 85% din consum se realizeaza din cafeaua preparata acasa sau cumparata de la automate.

Tipuri cafea consumata

37,9% dintre bautori consuma cafea solubila, 61,7% consuma cafea boabe si macinata, iar 0,4% consuma alte tipuri de cafea.

In ceea ce priveste tipul preferat de cafea de boabe, în România continuă să fie preferat sortimentul Arabica aromat şi mixturile echilibrate de Arabica şi cafea  Robusta. Se consumă în continuare cafea boabe şi cafea măcinată, însă în acest an romanii au manifestat interes pentru capsule de cafea. 

Un studiul Nielsen realizat pe perioada martie 2020 - martie 2021 arată că companiile JDE, Lavazza, Nestlé Starbucks și Tchibo au furnizat 91% din produsele din acest segment. Totuşi sortimentele care continuă să fie apreciate în rândul românilor sunt cafelele espresso şi la ibric. 

Analizând modul de consum al cafelei, studiile au scos la iveală că românii încă preferă cafeaua preparată acasă, e drept mulți s-au îndreptat către aparatele espressoare sau dispozitive de preparare a cafelei încapsulate. Acest obicei a fost întreținut pe deoparte de homeworking, pe de altă parte de comoditate. În anul pandemiei, românii au manifestat interes şi pentru cafeaua de tip take away, preparată în câteva secunde luată “la pachet”, pe drum. Totuși servirea cafelei continuă să fie un obicei social, deci mulți consumatori încă pun preț pe ceaşca din porţelan, pe sticla cu apă plată servită alături şi nu renunță la acest obicei în ciuda restricţiilor.

Dinamica actuală a pieţei de cafea din România este dominată de jucători cu tradiţie şi portofolii vaste. Cafea Fortuna, JDE, Nestlé, Strauss și Tchibo România dețin aproximativ 76% din valoare şi volum, iar acești giganți cu experiență, vin permanent cu sortimente noi, idei şi soluţii care să păstrează atenția consumatorilor deja educaţi. La polul opus se găsesc companiile private care pun preţ pe autenticitate, care încearcă să îşi fidelizeze clienţii prin produse originale, şi care se lupta să îşi păstreze un loc în această piaţă competitivă. 

Tendinţe și previziuni pe piaţa de cafea

Anul 2022 se anunţa unul dificil pe piaţa cafelei. Variaţiile de temperatură generate de încălzirea globală, au dus la fluctuaţii de temperatură mari, iar producţia de cafea din ţări precum Brazilia a fost afectată drastic. Specialiştii estimează o creşterea a preţului pentru acest produs, in general cu 30%, însă nu se estimează scăderi importante pe partea de consum.

In acest context, oamenii sunt mai atenti la oferte, la preturi mai mici si aleg sa isi comande cafea din magazine online cum este EspressoCafe.ro. Aici isi pot alege sortimentul preferat dintr-o multitudine de produse chiar din confortul casei.

În România în ultimii 10 ani  s-a format o piaţă matură, bine educată, fapt ce va contribui la menținerea tendințelor ascendente. Consumul constant sau chiar mai ridicat este influențat activ și de principalii jucători, care vine permanent pe piaţă cu produse îmbunătăţite. 

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5