Erasmus+ o experiență formativă complexă, care a îmbinat învățarea profesională cu trăirea autentică și schimbul intercultural
Erasmus+ o experiență formativă complexă, care a îmbinat învățarea profesională cu trăirea autentică și schimbul intercultural. Profesorii- pregătiți să transforme arta într-un instrument de educație incluzivă, empatică și modernă.
În perioada 27-31 octombrie 2025 primul flux din cadrul Consorțiului CJRAE B-N, Acreditare Erasmus+, an III, Proiect ”SMART Mobility B-N 2.0”, cod 2025-1-RO01-KA121-SCH-00032376, a participat la cusul de formare ”Infusing Change Into Formal Learning ” la Roma-Italia. Trei cadre didactice au învățat metode inovative în munca la clasă cu elevii care au dificultăți de învățare, elevi cu cerințe educaționale speciale și nu numai.
Ziua 1-Arta ca limbaj al incluziunii
Prima zi a cursului a început cu prezentarea temei centrale- utilizarea artei ca mijloc de incluziune, empatie și exprimare personală. Profesorii participanți din diferite unități de învățământ au descoperit cum activitățile artistice pot deveni instrumente esențiale pentru integrarea copiilor și pentru dezvoltarea abilităților sociale și emoționale.
Prin ateliere interactive, s-a pus accent pe ideea că arta nu este doar o disciplină, ci o punte între oameni și culturi. Culoarea, mișcarea și muzica au fost privite ca forme universale de comunicare, capabile să unească și să valorizeze fiecare elev.
Ziua 2- Socializare, dialog și comunicare asertivă
A doua zi a fost dedicată cunoașterii reciproce și schimbului de experiențe între cadre didactice din diferite țări și regiuni. Activitățile de socializare au culminat cu o masă tradițională românească, un moment de comuniune și prietenie, în care s-au împărtășit obiceiuri, gusturi și povești din școli și comunități diverse. În paralel, s-au desfășurat exerciții de dezvoltare a comunicării asertive și a ascultării active, menite să consolideze respectul reciproc și cooperarea la clasă. Aceste momente au demonstrat că educația incluzivă începe prin dialog, empatie și înțelegere între oameni.
Ziua 3 – Arta, punte între culturi
Ziua a treia a adus o serie de activități practice și reflecții asupra modului în care arta poate deveni un limbaj universal al incluziunii. Participanții au lucrat în echipe internaționale, au împărtășit metode de lucru și au explorat cum pot transforma procesul educațional într-o experiență creativă, emoționantă și colaborativă. Atmosfera de deschidere și cooperare a favorizat schimbul de idei și buna dispoziție, demonstrând că învățarea poate fi o bucurie comună, indiferent de vârstă, limbă sau cultură.
Ziua 4-Creativitate în natură și educație experiențială
Cea de-a patra zi s-a desfășurat într-un spațiu deosebit- Grădina Botanică din Roma-oferind un context natural pentru activități dedicate creativității și incluziunii. În prima parte a zilei, formatorii au prezentat exemple de bune practici în educația incluzivă, arătând cum arta poate sprijini integrarea tuturor elevilor, indiferent de abilități sau context socio-economic.
S-a discutat despre rolul empatiei, al cooperării și al expresiei libere în dezvoltarea personală a copiilor. După-amiaza, participanții au luat parte la o „vânătoare de comori” creativă, realizată cu aplicația GooseChase, care a combinat arta, natura și tehnologia. Prin provocări interactive și activități de echipă, profesorii au redescoperit importanța învățării prin joc, colaborare și explorare activă.
Ziua 5-Reflecții și premiere
Ultima zi a cursului Infusing Change Into Formal Learning a fost una emoționantă, dedicată reflecțiilor și concluziilor. În cadrul festivității de încheiere, participanții au primit certificatele de absolvire Europass Mobility și au împărtășit impresii despre experiențele trăite în această săptămână intensă și inspirațională. S-au subliniat principalele învățăminte: importanța artei în procesul educațional, rolul profesorului ca facilitator al incluziunii și puterea cooperării europene în dezvoltarea profesională. Atmosfera festivă, zâmbetele și prieteniile formate au marcat sfârșitul unei experiențe de neuitat, care a unit oameni, culturi și idealuri educaționale sub semnul artei și al creativității.
Cursul Infusing Change Into Formal Learning de la Roma a reprezentat o experiență formativă complexă, care a îmbinat învățarea profesională cu trăirea autentică și schimbul intercultural. Profesorii participanți revin acasă mai motivați, mai inspirați și mai pregătiți să transforme arta într-un instrument de educație incluzivă, empatică și modernă.


                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  


















    



Adaugă comentariu nou