Experienţă pentru un grup de elevi din Salva în Slovacia
În perioada 23.10 - 27.10.2023, Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva a fost implicată într-o mobilitate de grup, schimb de grupuri de elevi pe termen scurt în cadrul Acreditării Erasmus + din anul al treilea cu numele: “S.T.E.A.M WITH GREEN” având nr: 2023-1-RO01-KA121-SCH-000116618. Școala gazdă care a găzduit schimbul de grupuri de elevi pe termen scurt a fost ZS s MS Pod. Papiernou, Bardejov, Slovacia, specializată în studiul disciplinelor ștințifice, incluziunea minorității rome și activități de anti-bullying.
Din instituția noastră, au participat, 13 elevi din ciclul gimnazial din clasele a-VI-a și a-VII-a, (Maria-Ioana P., Bianca G., Veronica. T., Darius F., Darius L., Adelina P., Iannys P., Cosmin P., Daniel.P, Raul, P, David C., Viorel M.,) însoțiți de doi profesori (Buhai Veronica și Gazdac Vasilica). Mulțumim conducerii școlii și în special doamnei director prof. Romana Iulia Fetti pentru colaborare, comunicare, sprijinul acordat și pentru gestionarea eficientă a mobilității
Formarea profesională a cadrelor didactice și creșterea numărului de elevi participanți la mobilități în special a celor proveniți din mediul rural sau cu oportunități reduse sunt priorități europene în cadrul Acreditării Erasmus+ care face parte din cadrul acțiunii KA1, (Mobilități), acțiune cheie a programului Erasmus+. Obiectivele pentru anul al -III lea din cadrul acreditării derulate în perioada (1.06.2023-31.08.2024) ale școlii noastre sunt creșterea abilităților STEAM, a comportamentelor anti-bullying, a competențelor lingvistice, competențelor digitale și îmbunătățirea portofoliului de metode și mijloace didactice inovative. În acest an, ne propunem prin intermediul activităților planificate creșterea numărului de metode și materiale didactice inovative din aria curriculară Științe, creșterea competențelor lingvistice ale elevilor din mediul rural, realizarea de ateliere comune de învățare între elevii români și cei europeni în cadrul mobilităților, continuarea colaborării prin încărcarea de materiale digitale în spațiul eTwinning dar și realizarea acțiunilor de valorizare, de diseminare a rezultatelor și activităților noastre în comunități de nivel diferit:(local, național, internațional).
Slovacia este țara central europeană în care statul investește aprox. 5,2% din PIB în educație pentru o populație de aprox. 5.5 milioane de locuitori iar dacă comparăm aceste date cu cele din țara noastră, România, alocă aprox. 2,9% din PIB la o populație de aprox. 19 milioane de locuitori. Un alt factor motivant pentru găsirea unui partener slovac ca bună practică educațională in acțiunea Acreditare, educație școlară este că la ultimile teste PISA, rezultatelele elevilor slovaci se aflau pe locul 30 în lume iar ultimile rezultate ale elevilor români ne clasează pe locul 55 în lume.
Școala slovacă pune accent de integrare a conținututilor de la disciplinele (Fizică, Chimie, Geografie și Biologie) în cadrul unei singure discipline, orele de curs se deruleaza în grupe mici, în laboratoare dotate și invățarea este experiențială. Ministerul Educației din Slovacia pune la dispoziția școlilor, elevilor, părinților o bibliotecă virtuală cu lecții, exerciții și explicații amănunțite pentur fiecare conținut curricular. De asemenea, catalogul electronic, monitorizarea elevilor la intrarea și la ieșirea din școală printr-un sistem electronic integrat, gustările și mesele calde sunt oferite gratuit zilnic acestor elevi considerăm că sunt facilități importante care contribuie la obținerea unor rezultate calitative. Îmbinarea activităților clasice cu cele digitale, munca în echipe restrânse, creșterea numărului orelor de limbi străine in plaja orară (Engleză, Germana și Rusă) integrarea eficientă a elevilor romi au reprezentat bune practici educaționale europene pentru elevii și profesorii noștrii care au participat la ateliere comune.
Activitățile derulate în cadrul mobilității de grup a elevilor au constat în susținerea de ateliere comune cu elevii slovaci, ateliere desfășurate bilingv în limba engleză/ limba slovacă utilizând munca în echipă, învățarea experiențială și învățarea prin cooperare. Elevii români au fost implicați în ateliere STEAM, au derulat experimente, au susținut discuții despre bullying și antibullying, au luat lecții de înnot, au predat elevilor slovaci conținuturi matematice. Elevii români împreună cu elevii slovaci au socializat în a doua parte a zilei participând la vizitele de studiu, tematice și culturale din Centrul istoric, Catedrala gotică Bardejov, Centrul istoric, Muzeul de Istorie, Catedrala catolică și Sinagoga din Preșov, Bazinul de înnot al școlilor din Bardejov, stațiunea Krynica din Polonia in Munții Tatra. Mobilitatea a fost organizată în perioada Școlii Altfel pentru elevii români pentru a evita disfuncționalitățile procesului de învățare si pentru a le oferi posibilitatea unei experiențe atlfel de învățare europeană utilizând transportul verde.
Elevii români au fost impresionați de facilitățile oferite de școala slovacă, de ateliere derulate, de dotările laboratoarelor, de biblioteca virtuală, de lecțiile de înnot, de bogăția culturală și gastronomică a regiunii, de conexiunile între istoria Transilvaniei și istoria Slovaciei etc. Elevii participanți și-au consolidat competențele lingvistice, competențele digitale, comportamente anti-bullying, competențele civice și culturale fiind atrași spre STEAM prin activitățile realizate, prin vizitele tematice, prin dezvoltarea relațiile de prietenie cu elevii și profesorii slovaci.
Experiențele educaționale comune ale elevilor români și slovaci se găsesc în jurnalele de proiect ale elevilor în format digital, au fost diseminate la nivelul familiilor, colegilor de clasă, profesorilor din școală și întregii comunități locale. Multumim comunității din școală slovacă, în special domnului director Jan Lazor și doamnei profesor Iveta Tancinova Kasprisinova pentru eforturile depuse pentru noi,pentru pregătirea activităților și a atelierelor. Vom continua colaborarea educațională mutuală în programul Erasmus+ în viitor. Un aspect important în buna derulare a evenimentului mixt a fost realizat prin acțiuni de vizibilitate cu ajutorul paginilor de Facebook ale celor două școli, paginilor personale ale profesorilor participanți și a paginii de Twinspace a proiectului.
Acreditarea ăn domeniul educației școlare are rolul de a impacta elevii și profesori diferit prin conștientizarea faptului că Spațiul European este unul de învățare formală, nonformală și informală. Grija fața de mediul înconjurător și exemplele verzi prezentate de către elevii și profesorii slovaci contribuie la formarea unor comportamente responsabile, sustenabile pentru profesorii și elevii români și conștientizează tânăra generație asupra importanței transportului verde.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului.Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.
Prof. Vasilica Găzdac-#Ambasador Erasmus
Citiţi şi:
- Experiențe de învățare slovace în cadrul acreditării Erasmus +, an II: “S.T.E.A.M ACADEMY”
- Punți educaționale între Vechiul Constantinopol și Salva
- Elevi şi profesori de la Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva, într-un proiect în Antalya, Turcia
- Profesori şi elevi din Salva, în Cehia
- Dascăli şi elevi din Salva, în Polonia. Planul Dalton în cadrul acreditării Erasmus+, an II: “S.T.E.A.M Academy”
Adaugă comentariu nou