Gavrilă Ţărmure: Bistriţa trebuie povestită şi repovestită

Încă de la începuturi, Editura Charmides şi-a  propus  să includă în planul editiorial volume care să ducă poveştile Bistriţei mai departe, sub diferite forme, de la istoriile arhivelor şi discursurile specialiştilor, la mărturiile personale şi „nostalgiile citadine”, de la cuvânt la imagine şi sunet.

Toţi  am fost martorii entuziasmului recuperativ care a marcat mai ales primul deceniu de după 1989 când toată lumea, pe de-o parte, simţea că istoria locală poate fi (şi trebuie sa fie!) povestită, mărturisită şi scrisă, altfel şi, pe de altă parte, începea să înţeleagă înceţoşat că istoriile bistriţene astfel recuparate erau o şansă pentru articularea unei noi, vivace şi relevante în prezent, identităţi citadine hrănite de multiple confluenţe istorice şi culturale.

Eu însumi nefiind născut la Bistriţa am ajuns să iubesc acest oraş prin intermediului nenumăratelor „poveşti bistriţene” pe care le-am descoperit, împreună cu concetăţenii mei, în acei ani ai entuziasmului recuperativ. Pe de altă parte, atunci am simţit cel mai dureros cât de mult istoria recentă a comunismului a ocultat în ochii cetăţenilor oraşului nostru, mai ales a tinerilor,  istoria bogată şi adâncă a urbei, istorie care se încăpăţânase să supravieţuiască tăcut în trama urbană şi în formele arhitecturale ale clădirilor, portalelor, pasajelor, curţilor interioare, porţilor şi balcoanelor Centrului Istoric, peste care trona, bineînţeles, Catedrala Oraşului. Miraculos, Centrul Istoric, „Centrul Vechi”, îşi păstrase o anumită organicitate nestrămutată (notez aici faptul că ilustraţiile lucrărilor lui Sever Moldovan din acest volum sugerează foarte bine acest lucru) şi aceasta  în pofida expansiunii ce părea de neoprit, în anii comunismului, a Noului Centru Civic. 

Confruntarea dintre cele două Centre, înscrisă material în trama urbei noastre, este semnul că recuperarea  „poveştilor Bistriţei” are o miză identitară mai adâncă ce indică nu doar întoarcerea la o uitată „vârstă de aur” a oraşului, „identitatea medievală”, ci şi nenumărate tensiuni şi neaşezări etnice, sociale, politice şi culturale care au fost desigur,  în acelaşi timp, camuflate şi exacerbate. Entuziasmul primului deceniu postcomunist era deci hrănit de descoperirea istoriilor uitate şi mai ales de diseminarea lor  în spaţiul public, dincolo de micile contexte sociale (familie, comunităţi etnice sau grupuri intelectuale), mai degrabă conspirative,  în care ele erau transmise din gură în gură. Însă acel entuziasm iniţial, care într-adevăr a avut meritul că a readus gustul pentru istoriile şi patrimoniul local, material sau imaterial, în rândul publicului larg, a fost inevitabil temperat, în deceniile ce au urmat, de seriozitatea provocărilor dezvoltării rapide a urbei noastre şi de noile condiţii sociale, politice şi culturale. Aderarea la Uniunea Europeană a fost fără îndoială un moment de cotitură ce a adus cu el noi modalităţi de „a proiecta” viitorul oraşului în toată complexitatea lui. Tânăra generaţie de specialişti - istorici, istorici de artă, arheologi, etnologi - dar şi ONG-urile locale au imprimat un nou suflu mişcării de salvare şi promovare a patrimoniului local, material şi imaterial.

Bistriţa trebuie povestită şi repovestită

Dar de data aceasta ştim că pentru a înţelege complexitatea şi, mai ales, polifonia istoriei şi memoriei locale, entuziasmul recuperativ nu e suficient. Avem nevoie de spaţii interdisciplinare, de discursuri profesioniste şi practici culturale care să surprindă complexitea culturii urbane actuale şi diversitatea comunităţilor urbane, spaţii în care specialiştii istoriei şi memoriei, dar şi „creatorii de cultură”, artişti vizuali, muzicieni sau scriitori, să descopere şi să inventeze noi modalităţi de a imagina viitorul urbei noastre. Bistriţa poate fi povestită şi repovestită în multe feluri, dar acum înţelegem că de aceste „poveşti” depinde identitatea şi viitorul oraşului nostru. Istoriile culturale şi intelectuale, istoriile sociale şi politice, istoriile comunităţilor etnice şi ale patrimoniului arhitectural ale oraşului nostru trebuie nu doar recuperate cu mijloace adecvate şi „puse în siguranţă”, dar trebuie mai apoi integrate creativ în acţiunea colectivă viitoare. Experienţa mea de manager cultural de aproape 30 de ani în acest oraş mă face să înţeleg bine că foarte uşor intenţiile bune şi entuziasmul recuperativ poate hrăni de multe ori forme şi mişcări culturale inadecvate sau chiar aflate în zona kitsch-ului...

Salut apariţia volumului „Poveştile Bistriţei”, propus de Menuţ Maximinian Editurii  Chardimes pentru că mi se pare că este un pas către crearea acelui spaţiu interdisciplinar de înţelegere a istoriei şi memoriei locale pe care îl menţionam mai sus. Maximinian, editorul volumului, a adus laolaltă o serie de capitole scrise de către autori diferiţi ca stilistică şi background intelectual (Mircea Gelu Buta, Oliv Mircea,  Vasile Duda, Menuţ Maximinian, Eugen Miloş, Dinu Flămând, Aurel Rău, Olimpiu Nuşfelean, Adrian Onofreiu, Liviu-Petru Zăpârţan) care „povestesc” Bistriţa fiecare în felul lui şi care încearcă să înţeleagă şi să recupereze complexitatea activării memoriei personale şi colective şi practicilor locuirii urbane cu istoriile ei sociale, multietnice, cultural-intelectuale, politice şi patrimoniale. Consider că împreună, textele volumului, creează o imagine polifonică a istoriei locale, o polifonie care poate hrăni nu doar impulsuri nostalgice şi reverii ceţoase despre trecut, dar şi un mod realist de a înţelege anticipativ  identitatea noastră citadină şi pluralitatea creativă a comunităţilor urbane. Textele sugerează extraordinar resursele sociale, culturale, arhitecturale şi artistice care pot fi folosite pentru a imagina şi întruchipa un viitor urban care să nu (mai) fie captiv unui fantasmatic complex de inferioritate...

Bistriţa trebuie povestită şi repovestită!

 

 

Comentarii

03/01/24 16:49
Iuliu

Bistriţa trebuie povestită şi repovestită, numai că din păcate unele dintre povestile sale au fost falsificate si necesită corectarea.
In primul rând, Piata Unirii din Bistrita care este locul cu cele mai profunde legaturi cu Marea Unire de la 1 Decembrie, 1918, totul a fost falsificat, mai ales după ce in anul 2012 un primar incult a mutat bustul lui Cuza de la IJP fără să stie că numele pietei se revendică de la Marea Unire din 1 Decembrie 1918 si nu are nimic comun cu Mica Unire. De aici a plecat spre Alba Iulia delegatia romanească din partea Comitatului Bistrita-Năsăud participantă la Marea Adunare Nationala convocată de către Marele Sfat Național Român, prin Consiliul Național Român Central de la Arad, dupa ce “Credentionalele” fuseseră sfintite in Biserica Romana Unita din Bistrita. Putina lume stie ca printre cei 1.228 delegaţi participanti la Marea Adunare Naţională din 1 decembrie 1918 de la Alba Iulia, se numarau si cei din partea Comitatului Bistrita-Nasaud , printre care: Grigore Pletosu, Vasile Bichigean, Teodor Şimon, Vasile Moisil, dr. Emil Precup, Augustin Bena, Victor Motogna, dr. Nicolae Drăganu, Ioan Pecurariu , Macedon Linul , dr. Laurenţiu Oanea, dr. Alexandru Hăliţă, dr.Gavril Tripon, dr. Vasile Pahone dr. Victor Onişor, unii dintre ei avînd şi mandatul (credinţionalul) pentru votarea Marii Uniri. Pe langa Rezoluţia Marii Uniri, în Marea Adunare Națională de la Alba Iulia, la 1 decembrie 1918, a fost ales si Marele Sfat Național Român organul provizoriu al puterii de stat din Transilvania până la unirea definitivă cu România, având rol legislativ. Dintre cei 212 membri ai Marelui Sfat Naţional Român, 5 au fost alesi din partea Comitatului Bistrita-Nasaud: dr. Gavril Tripon, dr. Vasile Pahone, dr. Victor Onişor, dr. Alexandru Haliţă dr. Laurenţiu Oanea.
De aceea, bustul lui Cuza din Piata Unirii trebuie sa fie mutat inapoi la IJP, unde se mai află incă soclul de marmură de pe care a fost dislocat in 2012 de către fostul primar Ovidiu Cretu, iar in locul lui din Piata Unirii sa fie ridicat un monument simbol, evocator al Marii Uniri din 1 Decembrie 1918 .
Acest „Monument al Unirii” ar putea fi realizat sub in forma de obelisc având înăltimea totală (soclul + obeliscul propriuzis) de 1918 cm . Obeliscul propriuzis de la soclu până în vârf ar trebui sa aiba 1600 cm (anul primei uniri sub Mihai Viteazul), iar împreuna cu soclul de la baza de 3,18 m sa se ridice la 1918 cm (anul Marii Uniri).
Pe trei dintre laturile obeliscului s-ar putea amplasa efigiile din bronz ale domnitorilor Mihai Viteazul, Alexandru Ioan Cuza si Regele Ferdinand, iar pe cea d-a 4-a latura ar putea fi trecute numele delegatilor din Comitatul Bistrita-Nasaud participanti la Marea Adunare din 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia, dând astfel o personalizare locală Monumentului Unirii.
De asemenea, pe soclul monumentului s-ar putea monta un basorelief din bronz executat după imaginea fotografică a Marii Adunari de la Alba Iulia, avandu-i in prim plan pe episcopii Iuliu Hossu si Miron Cristea .
Un alt loc in care kitsch-ul e la el acasă este Piata Petru Rares. In anul 2009, fostu edil Ovidiu Cretu a mutat de aici bustul lui Petru Rares pentru a face loc controversatului monument sub formă de sulă , cel pe care bistritenii l-au asociat in sintagma “Ce are Sula cu Prefectura”. Dar astanu e totul. Pn anul 2016 fântâna arteziană din fata prefecturii a fost „decorată” cu o monstruozitate cromatica numita “floarea de crin”. De asemenea, la sfârsitul lunii decembrie, 2018, in Piața Petru Rareș a apărut din nou statuia lui Petru Rares , de data asta plasată ca nuca in perete in fata prefecturii, lângă fântâna arteziana dând pietei un aspect execrabil de bazar oriental. Niciunul dintre aceste monumente nu sunt în armonie unul cu celălalt, iar imaginea de ansamblu, este distonantă inclusiv în raport cu clădirile din jur.
Singurul eveniment care are legatura cu locul este Revolutia din decembrie , 1989. Bistriţa a fost unul dintre primele oraşe in care au protestat în dimineata zilei de decembrie 89, peste 10.000 de bistriţeni din Fabrica Mecanică şi apoi din alte fabrici din zona industrială s-au adunat in fata fostului Comitet Judetea de Partid (Prefectura de astazi). Ei şi-au riscat viaţa şi libertatea, într-un moment în care nu se ştia dacă regimul Ceauşescu va cădea, dacă se va trage sau nu la Bistriţa. Daca s-ar pune problema schimbarii numelui pietei Petru Rares din Bistrita, aceasta ar trebui sa se numeasca Piata Revolutiei. De aceea trebuie facuta ordine, in sensul mutării munumentului eroilor din piata Petru Rares, in Cimitirul Eroilor acolo unde isi dorm somnul de veci eroii neamului, iar in locul lui să revină statuia domnitorului moldovean, care dă si numele pietei. De asemenea si “Floarea de crin” ar trebui mutată pe strada Crinilor langă blocurile colorate in mov dupa gusturile primarului Cretu. In fata prefecturii să rămană doar monumentul revolutiei, singurul care are legatura cu istoria locului.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5